آیا اساسا آدم نگرانی هستید؟ ممکن است با خودتان فکر کنید که نگرانی مانع از بروز رخدادهای وحشتناک در زندگی شما خواهد شد. اما واقعیت جز این است. چراکه همین نگرانی و اضطراب می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به بدن شما وارد کند. نگرانی‌های بیش از حد و اندازه در طول زمان به اختلالات روانی و بیماری‌های روحی از جمله اضطراب مزمن منجر خواهند شد. در این مطلب به تاثیراتی که نگرانی و اضطراب روی بدن دارند و با درمان اضطراب می‌توان از خطر آن‌ها در امان ماند پرداخته‌ایم؛ با مجله ایرانگان همراه باشید.

اضطراب موجب چه پیشامدهایی برای شما می‌شود

نگرانی در واقع حسی از اضطراب و دلهره را از مسائل و مشکلات پیرامون به شما منتقل می‌کند. این جریان کنترل بدن و ذهن را از شما سلب کرده و موجب می‌شود مدام به این سوال فکر کنید که «چه اتفاقی در حال وقوع است؟» در صورت ادامه دادن این روال ممکن است به اضطراب‌های شدید و اختلالات روحی دچار شوید. نگرانی‌های مزمن از جهت دیگر موجب ترس و حمله‌های عصبی در فرد می‌شوند. شخص در این حالت نسبت به مسائل پیرامون خود حساسیتی بیش از حد نشان می‌دهد و به قضاوت و نقد آدم‌های اطراف خود می‌پردازد. فرد نگران در حالت معمول همه‌کس و همه‌چیز را به‌عنوان تهدیدی جدی برای خود در نظر می‌گیرد.
این نگرانی‌ها به‌طور قطع بر روی کیفیت زندگی روزمره‌ی فرد نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. این جریان تا جایی پیشروی می‌کند که عادات فرد، روابط او، شغل و سبک خواب و هر آن‌چه که شخص در زندگی با آن در رابطه است، تحت تأثیرات منفی و عواقب مخرب این نگرانی قرار می‌گیرد.

درمان اضطراب موجب مدیریت زندگی و تمرکز بیشتر بر روی واقعیت‌های زندگی می‌شود.

اضطراب چیست

اضطراب و دلهره نوعی واکنش غریزی و کاملا طبیعی است؛ اما باید توجه داشت که اضطراب‌های مزمن که روز به روز در حال پیشروی هستند، می‌توانند نتیجه‌ی اختلالاتی جدی از قبیل وحشت و یا اختلالات و مشکلات اجتماعی فرد باشند. این اختلالات تا جایی در آمریکا شیوع پیدا کرده‌اند که طبق آمارهای رسمی 40  میلیون از جمعیت بالغ این کشور دچار اضطراب‌های شدید و اختلالات عصبی می‌باشند که تعداد زیادی از آن‌ها به‌دنبال درمان اضطراب هستند. 
به‌طور حتم در طول روز و در روند زندگی مسائلی سر راه ما قرار می‌گیرند که موجب دلهره و هیجان ما می‌شوند. در این راستا برخی رخدادها مثل امتحانات و یا مصاحبه‌های کاری ممکن است به این اضطراب‌ها شدت ببخشند. نباید این نکته را نیز فراموش کرد که در کل مقداری اضطراب و استرس می‌تواند جزوی از لازمه‌های زندگی باشد. چرا که این میزان اضطراب احساس فرد را برای رویارویی با شرایط جدید و رخدادهای مشکل آماده می‌کند. به‌طور مثال اضطراب در رابطه با مصاحبه‌ی کاری شما را مجبور می‌کند که برای رویارویی با شرایط اطلاعات و پیش‌زمینه‌های بیشتری را فراهم کنید.
این در حالی است که نگرانی‌های مزمن و شدید موجب بروز مشکل در فرد می‌شوند. چراکه این افراد در شرایط عادی نیز حجمی از استرس و اضطراب شدید را احساس می‌کنند. این جریان تا جایی پیشروی می‌کند که فرد قدرت خود را برای مدیریت زندگی عادی از دست می‌دهد و نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید بر روی واقعیت‌های زندگی خود تمرکز کند .

تاثیر نگرانی بر روی بدن

نگرانی ناشی از مسائل و مشکلاتی است که هر روزه تجربه می‌کنیم. ایستادن در صف‌های طولانی، ترافیک، موبایلی که مدام زنگ می‌زند و یا بیماری‌های مزمن از عوامل بروز نگرانی‌های جزئی است. اما زمانی که این نگرانی‌ها به‌مرحله‌ی شدیدتری وارد می‌شوند، تعداد محرک‌هایی که شما را به اضطراب و نگرانی وادار می‌کنند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.  در واقع اضطراب دو المان اصلی دارد. 
المان اول درک ما از مسائل و مشکلات پیرامون است. اما المان دوم وارد شدن میزان قابل توجهی هورمون آدرنالین به خون است که بدن را در حالت آماده باش قرار می‌دهد. این حالت آماده باش به اجداد ما کمک می‌کرد در برابر خطراتی مثل حمله‌ی حیوانات وحشی از خود دفاع کنند. با این‌که ما امروز با حیوانات وحشی درگیر نمی‌شویم، اما خطراتی مثل یک همکار پر توقع، بچه‌ای دردسرساز و جر و بحث با کسی که دوستش داریم ما را تهدید می‌کنند. 

به تعویق انداختن درمان اضطراب می‌تواند منجر به بیماری‌های روحی شود.

آیا اضطراب و نگرانی می‌تواند منجر به بیماری‌های روحی شود

جواب مثبت است. این نگرانی‌های مزمن و شدید می‌توانند بستری مناسب را برای ابتلا به بیماری‌های جدی روحی فراهم آورند. در واقع این نگرانی‌ها و واکنش‌های هر روزه نسبت به مسائل پیرامون موجب استرس و ترشح هورمون‌های خاصی چون کورتیزول در بدن فرد شده و خطراتی را متوجه او می‌کنند. یکی از عواقب ترشح کورتیزول در فرد افزایش سطح قند و چربی خون است که همین مساله می‌تواند شخص را از نظر روحی روانی به سمت مشکلات عدیده‌ای هدایت کند. با درمان اضطراب می‌توانید بدن‌تان از مشکلات زیر مصون نگه دارید.
  • داشتن مشکل در قورت دادن غذا
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • تپش قلب
  • خستگی مفرط
  • سردرد
  • عدم تمرکز
  • درد ماهیچه
  • گرفتگی ماهیچه
  • حالت تهوع
  • بی‌قراری
  • تند نفس کشیدن
  • نفس نفس زدن
  • تعریق
  • لرزش و پرش ماهیچه‌ها

جلوگیری لز تحت فشار قرار گرفتن سیستم ایمنی یکی از روش‌های درمان اضطراب است.

وقتی انرژی وارد شده‌ به خون برای فعالیت فیزیکی مصرف نشود، اضطراب مزمن و ترشح هورمون‌های آن می‌توانند تاثیر فیزیکی مخربی روی بدن داشته باشند:
  • تحت فشار قرار گرفتن سیستم ایمنی
  • مشکلات گوارش
  • گرفتگی عضلانی
  • از دست دادن حافظه به صورت موقتی
  • انسداد شریان‌ها
  • سکته قلبی و مغزی

این سیر افزایشی نگرانی در فرد، در برخی مواقع منجر به ابتلا به افسردگی‌های شدید و حتی خودکشی نیز خواهد شد. در چنین شرایطی اقدام برای درمان اضطراب ضروری است.  
با این‌که این تاثیرات عکس‌العملی به اضطراب هستند، اضطراب تنها محرک آن‌ها است. این‌که بیمار می‌شوید یا خیر به این بستگی دارد که چطور با اضطراب کنار می‌آیید. عکس‌العمل‌های فیزیکی به اضطراب سیستم ایمنی بدن، رگ‌ها و بعضی غدد بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. غدد درون‌ریز بدن هورمون‌هایی را ترشح می‌کنند که عملکرد قسمت‌های مختلف بدن مثل مغز و اعصاب را تنظیم می‌کنند. تمام این سیستم‌ها با هم در تعامل و تحت تاثیر شیوه‌ی برخورد شما با حالت روانی‌تان هستند. در واقع این اضطراب نیست که شما را بیمار می‌کند، بلکه تاثیر نگرانی و اضطراب برای این سیستم‌های مختلف است که به بیماری منجر می‌شود. البته چیزهایی مثل سبک زندگی می‌توانند روی برخورد شما با اضطراب موثر باشند.

برای درمان اضطراب با موافقت پزشک یک برنامه‌ی ورزشی منظم را آغاز کنید.

انتخاب کدام سبک از زندگی می‌تواند به برطرف شدن نگرانی‌ها در فرد کمک کند

شما به روش‌های مختلف می‌توانید هماهنگی را به بدن و ذهن خود باز گردانید. 
  • با پزشک خود مشورت کنید: برای شروع می‌توانید با یک پزشک عمومی صحبت کنید. یک چکاپ کامل انجام دهید و مطمئن شوید مشکلات و بیماری‌های جسمی باعث بروز نگرانی در شما نیستند. در این شرایط پزشک شما ممکن است داروهای ضد افسردگی و یا ضد اضطراب برای درمان اضطراب شما تجویز کند. 
  • ورزش کنید: با موافقت پزشک یک برنامه‌ی ورزشی منظم را آغاز کنید. فعل و انفعالات شیمیایی که در روند ورزش در بدن شما اتفاق می‌افتد می‌تواند تآثیری مثبت بر روی شما داشته باشد. انجام ایروبیک‌های منظم و یا ورزش‌های استقامتی می‌تواند در درمان اضطراب شما نقشی قابل توجه را ایفا کند. 
  • تغذیه‌ی سالم: اضطراب تاثیرات مختلفی از جمله کم‌خوری، پرخوری و یا خوردن غذاهای ناسالم روی افراد متفاوت دارد. وقتی از روی اضطراب به‌سمت یخچال می‌روید سعی کنید به سلامت‌تان فکر کنید. 
  • در مصرف کافئین محتاط باشید: مصرف بیش از حد کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند که این می‌تواند به ترشح هرومون آدرنالین منجر شود.
  • نگرانی‌ها را تشخیص دهید: هر روز 15 دقیقه با خودتان خلوت کنید. به ترس‌ها و مسائلی که موجب نگرانی شما می‌شوند فکر کنید. پس از اتمام 15 دقیقه ضروری است که تمام مشکلات خود را به‌دست فراموشی بسپارید. برخی افراد کش به مچ دست خود می‌بندند و هرگاه که به ترس و یا نگرانی دچار شدند با کشیدن آن و رها کردنش به خودشان نهیب می‌زنند.
  • روش‌های آرام شدن را فرا بگیرید: استفاده از روش‌های آرام شدن می‌تواند برای رسیدن به‌حالت آرامش موثر باشد، حالتی که با حس گرما و آرامش ذهن همراه است. این حالت نقطه‌ی مقابل حالت آماده باش بدن است. روش‌های آرام شدن می‌توانند تاثیر زیاد در درمان اضطراب داشته باشند. از طرف دیگر به شما آموزش می‌دهند که چگونه استرس و ترس‌های خود را مدیریت کنید. کشیدن نفس عمیق، مدیتیشن و مراقبه، گوش کردن به موزیک‌های آرام، انجام فعالیت‌هایی چون یوگا و تای‌چی می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. 
  • مراقبه:‌ انجام مراقبه‌های روزانه باعث می‌شود به‌جای این‌که مدام نگران باشید، بتوانید خود را از نگرانی‌های که بدن را در حالت آماده باش قرار می‌دهند دور کنید. مدیتیشن یا مراقبه به شما کمک می‌کند به گذشته و آینده فکر نکنید و در زمان حال زندگی کنید. مدیتیشن از طرف دیگر موجب کاهش ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول خواهد شد. 
  • روابط اجتماعی بیشتری و بهتری داشته باشید: احساس تنهایی و غم می‌تواند درمان اضطراب را مشکل‌تر کند. در این خصوص اشخاصی که ازدواج‌های موفق را تجربه کرده‌اند و دوستان زیادی دارند، نه‌تنها بیشتر عمر می‌کنند بلکه کمتر هم به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند. 
  • مراجعه به یک مشاور متخصص: مشاوره‌ی روانی می‌تواند به شما کمک کند راهبردهای مناسبی برای حل مشکلات و کنار آمدن با اضطراب پیدا کنید. می‌توانید از روش‌ها و راهبردها هم در برنامه‌های درمان و هم خارج از آن‌ها استفاده کنید. مشاور، هم‌چنین به شما کمک می‌کند باورها و افکاری که برای شما اضطراب‌آور هستند را بشناسید. او هم‌چنین راه‌هایی را پیش پای‌تان می‌گذارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تغییر کنید. اما این شما هستید که برای درمان اضطراب باید تغییرات را ایجاد کنید و مشاور فقط در این مسیر شما را یاری می‌دهد. 

منبع : Webmd