آبله مرغان یک بیماری ویروسی و مسری است که برای اکثر افراد در سنین کودکی و جوانی مشکل‌ساز می‌شود. اما اگر این بیماری در دوران بزرگسالی گریبان‌گیر فرد شود، می‌تواند شدت بالایی داشته باشد. از آن‌جایی که در دوران بارداری اکثر خانم‌ها نگرانی شدیدی نسبت به نوزادشان دارند، مبتلا شدن به آبله مرغان می‌توان اضطراب زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد. به همین دلیل در این مطلب به بررسی آبله مرغان در دوران بارداری پرداخته‌ایم تا پاسخ سوالات رایج خانم‌های باردار را فراهم کنیم. 


آیا در دوره بارداری در معرض آبله مرغان قرار گرفتن خطرناک است

بستگی دارد. اگر قبلا آبله مرغان گرفته باشید، احتمالا از آن مصون هستید. هم‌چنین اگر واکسن آبله مرغان زد باشید نیز از بیماری در امان خواهید بود. تنها با یک‌بار دریافت این واکسن، مشکل برای 80 تا 85 درصد از مردم حل می‌شود. هم‌چنین، تحقیقات نشان داده که دریافت واکسن برای بار دوم مشکل را به‌کلی برطرف می‌کند. به دلیل این‌که بسیاری از بزرگسالان از این بیماری مصون هستند، خانم‌های باردار کمی یعنی تقریبا  حدود 1 تا 50 نفر از هر 10 هزار نفر در معرض این خطر هستند؛ البته اگر خانمی در زمان بارداری دچار این بیماری شود، مسئله بسیار حاد خواهد بود. هم‌چنین احتمال این‌که کودک نیز دچار این بیماری شود وجود دارد. می‌توانید با یک آزمایش خون ساده از واکسینه بودن خود مطلع شوید.


اگر در اوایل بارداری مادر دچار آبله مرغان شود چه مشکلی برای جنین به وجود می‌آید

احتمالا کودک دچار مشکل نخواهد شد؛ اما اگر در دوره سه ماه اول یا دوم این مشکل آغاز شود، احتمالی کمتر از 2 درصد وجود دارد که کودک دچار سندرم مادرزادی آبله مرغان (CVS) شود. اگر بیماری در بین هفته‌های 13 تا 20 آغاز شود، احتمال مبتلا شدن جنین بیشتر می‌شود. بیماری CVS مادرزادی است و اغلب با مشکلات پوستی، تغییر شکل اندام‌ها، کوچکی غیرطبیعی سر، مشکلات عصبی و بینایی همراه است. کودک دچار این بیماری، ممکن است در رحم کامل رشد نکند و دچار ناتوانی‌های ذهنی و فیزیکی شود. این بیماری هم‌چنین احتمال سقط یا مرده به دنیا آمدن را افزایش می‌دهد. اگر مادر دچار آبله مرغان شود، می‌توان با سونوگرافی از علائم آن روی کودک مطلع شد. هم‌چنین می‌توان از یک مشاور ژنتیک برای بررسی مشکل کمک گرفت.


اگر آبله مرغان در دوره‌ی آخر بارداری آغاز شود، احتمالا تأثیری بر کودک نخواهد داشت.

اگر آبله مرغان در نزدیکی زمان تولد آغاز شود خطر بیشتر است

اگر بیماری در دوره‌ی آخر بارداری آغاز شود، احتمالا تأثیری بر کودک نخواهد داشت. علت این موضوع این است که حدود پنج روز پس از ورود ویروس به بدن، سیستم دفاعی بدن شروع به ترشح پادتن مربوطه را می‌کند و این پادتن از طریق بند ناف به بدن کودک نیز منتقل می‌شود. این پادتن از بدن او در مقابل بیماری محافظت می‌کند. خطرناک‌ترین زمان برای آغاز بیماری پنج روز قبل از زایمان و دو روز پس از آن است، زیرا طی این دوره کودک در معرض بیماری قرار دارد، اما شما نمی‌توانید به او پادتن لازم را انتقال دهید. در این صورت، حدود 17 تا 30 درصد احتمال وجود دارد که کودک دچار آبله مرغان کودکان شود؛ این نوع آبله مرغان برای کودک بسیار خطرناک بوده و اگر درمان نشود منجر به مرگ خواهد شد. خوشبختانه، تنها با دریافت واکسن VZIG کودک می‌تواند از خطرات این بیماری در امان بماند. کودک پس از تولد این واکسن را دریافت می‌کند؛ البته اگر در پنج روز گذشته مادر دچار آبله شده باشد. این واکسن هم‌چنین برای هر کودک قبل از 28 هفتگی تزریق می‌شود، البته اگر مادر از این بیماری مصون نباشد. هم‌چنین اگر علائم بیماری مانند جوش و تب، وجود داشته باشد، کودک واکسن دریافت خواهد کرد .


آیا آبله مرغان در زمان بارداری برای مادر خطرناک‌تر است

مشخص نیست، اما بدون شک این بیماری برای بزرگسالان خطرناک‌تر از کودکان است. علت این موضوع شرایطی است به نام ذات‌الریه آبله مرغان که برای برخی بزرگسالان پیش می‌آید و خطر مرگ به همراه دارد. احتمال به وجود آمدن این شرایط با کشیدن سیگار یا ورود ویروس در دوره‌ی آخر بارداری بیشتر می‌شود. برای خانم‌های باردار، این شرایط می‌تواند همراه با زایمان زود هنگام نیز باشد.


اگر در معرض بیماری آبله مرغان هستم چه باید بکنم

اگر از بیماری مصون هستید، لازم نیست کاری انجام دهید؛ اما اگر مطمئن نیستید، با پزشک خود در مورد آزمایش خون صحبت کنید. اگر آزمایش خون نشان داد که مصون نیستید، می‌توانید واکسن بزنید. حتی می‌توانید تا 10 روز پس از ورود ویروس واکسن را دریافت کنید؛ البته بهتر است در اولین فرصت این اتفاق بیفتد. متأسفانه، این واکسن از بیماری‌های مرگ‌آور جلوگیری نمی‌کند.

نکته: این واکسن تنها به مدت سه هفته تأثیر دارد، بنابراین اگر پس از سه هفته در معرض بیماری قرار گرفتید، دوباره واکسن بزنید.


تماس مستقیم با فردی که به بیماری آبله مرغان مبتلا است منجر به انتقال بیماری خواهد شد.

احتمال این‌که دچار بیماری آبله مرغان شوم چقدر است

آبله مرغان واگیردار است. اگر از آن مصون نیستید، تماس مستقیم با فرد بیمار منجر به انتقال بیماری خواهد شد. برای نمونه، اگر کسی در خانه شما دچار آبله مرغان است و شما مصون نیستید، حدود 90 درصد احتمال دارد شما نیز دچار بیماری شوید.


علائم بیماری آبله مرغان چند وقت بعد ظاهر می‌شوند

حدود 10 تا 21 روز پس از ورود ویروس علائم ظاهر می‌شوند. بیشتر افراد بین 14 تا 16 روز بعد از ورود ویروس به بدن متوجه علائم می‌شوند. ابتدا علائم مانند یک سرماخوردگی ساده به‌نظر می‌رسند و سپس جوش‌های قرمز ظاهر می‌شوند. جوش‌ها همانند یک برآمدگی قرمز نمایان شده و سپس بزرگ‌تر می‌شوند. اغلب لکه‌ها ابتدا روی صورت، سینه یا شکم ظاهر می‌شوند و سپس به تمام نقاط بدن انتقال می‌یابند. بیماری از حدود 48 ساعت قبل از ظهور لکه‌ها تا از بین رفتن کامل لکه‌ها واگیردار است.


اگر دچار آبله مرغان شدم چه باید بکنم

اگر علائم را مشاهده کردید، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید. بدون اطلاع قبلی به مطب نروید، زیرا ممکن است خانم‌های باردار دیگر را نیز بیمار کنید. اگر لازم باشد بدون انتظار در سالن، وارد اتاق پزشک خواهید شد. ممکن است پزشک به شما داروی ضد ویروس اسیکلاویر پیشنهاد کند. اگر علائم ذات‌الریه مانند تب، تنگی نفس، مشکل در تنفس یا سرفه نیز وجود دارد، شرایط را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. اگر مشکل حاد است با اورژانس تماس بگیرید. حتی اگر علائم خفیف هستند، باید بستری شوید و تحت مراقبت قرار بگیرید.


اگر پس از زایمان اولین مرحله از واکسن آبله مرغان را دریافت کنید، در این صورت طی بارداری بعدی دچار چنین مشکلی نخواهید شد.

آیا می‌توان در زمان بارداری واکسن آبله مرغان زد

خیر، متخصصان می‌گویند حداقل یک ماه زمان لازم است تا واکسن سیستم ایمنی بدن را فعال کند. پس از زایمان اولین مرحله از واکسن را دریافت کنید، در این صورت طی بارداری بعدی دچار چنین مشکلی نخواهید شد. دریافت واکسن در دوران شیردهی مانعی ندارد.


چگونه می‌توانم خطر ابتلا به آبله مرغان را در دوران بارداری کاهش دهم

از افرادی که مبتلا هستند دوری کنید. این شامل افرادی که از بیماری مصون نیستند یا با افراد آلوده در تماس بوده‌اند یا حتی افرادی که علائم سرماخوردگی دارند نیز می‌شود. بیماری قبل از ظهور جوش‌ها نیز واگیردار است. هم‌چنین از تماس مستقیم با افرادی که مبتلا به بیماری شینگلز  یا زونا هستند نیز دوری کنید؛ این بیماری در افرادی ظاهر می‌شود که قبلا آبله داشته‌اند. در این افراد ویروس آبله غیرفعال شده و تنها پوستی با لکه‌های دردناک و خارشی باقی مانده است. گرچه امکان ابتلا به شینگلز وجود ندارد، احتمال انتقال ویروس آبله وجود دارد. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هر کودکی در سن 12 ماهگی و بیشتر بهتر است واکسن آبله دریافت کند، زیرا احتمال این‌که از افراد خانواده‌ی خود آبله بگیرید بیشتر است.


آیا ممکن است از کسی که واکسن زده آبله مرغان بگیرم

گرچه به‌طور نظری چنین چیزی ممکن است، احتمال آن در واقعیت بسیار پایین است. از سال 1995 تاکنون تنها هشت مورد این چنینی گزارش شده است. احتمال این موضوع کمتر از آن است که فردی در خانواده مبتلا به ویروسی دیگر شود و آن را به باقی انتقال دهد.


آیا ابتلا به زونا در زمان بارداری خطرناک است

زونا بیشتر بر بزرگ‌سالان و افراد با مشکلات سیستم ایمنی تأثیر دارد و احتمال ابتلا به آن در زنان باردار بسیار پایین است؛ اما اگر هم مبتلا بشوید ضرری برای کودک به‌همراه نخواهد داشت.


منبع : Babycenter