یک پزشک عمومی بیشتر اوقات باید قادر باشد به شما کمک کند وضعیت خود را بررسی کنید. با این حال شرایطی وجود دارد که ممکن است مجبور شوید به خاطر آن ها به یک متخصص غدد مراجعه کنید.
کم کاری تیروئید به حالتی گفته می شود که در آن غده ی تیروئید کمتر از حالت معمول فعالیت می کند و به اندازه ی کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند تا سوخت و ساز بدن درست انجام شود. این بیماری با مصرف هورمون تیروئید مصنوعی و جبران آن به این شکل قابل کنترل است.
پزشک عمومی معمولا می تواند وضعیت شما را بررسی کند اما در بعضی مواقع باید به یک متخصص غدد مراجعه کنید؛ متخصص غدد به پزشکی گفته می شود که در مورد غدد درون ریز بدن، مثل غده ی تیروئید، تخصص دارد.

چه زمانی باید به متخصص غدد مراجعه کنیم؟
بیشتر کسانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند باید تا آخر عمر به شکل مصنوعی هورمون تیروئید دریافت کنند و علاوه بر پزشک عمومی، باید تحت نظر یک متخصص غدد هم باشند.

فقط یک متخصص غدد می تواند مشکل تیروئید را تشخیص دهد.

برای تشخیص بیماری یا عدم وجود آن
یک متخصص غدد توصیه می کند حداقل یک بار برای بررسی وضعیت خود به متخصص غدد مراجعه کنید. او در این باره می گوید: «پس از یک یا دو جلسه شاید دیگر لازم نباشد به دیدن او بروید». پس از این که توسط یک متخصص غدد معاینه شدید، پزشک عمومی تان می تواند مسئولیت شما را به عهده بگیرد.

در صورت بروز علائم به صورت ادامه دار

اگر مدتی است که هورمون تیروئید مصرف می کنید اما هنوز علائم تان ادامه دارند شاید بهتر باشد به یک متخصص غدد دیگر مراجعه کنید. بعضی از بیمارانی که کم کاری تیروئید دارند برای پیدا کردن نوع هورمون تیروئید مناسب مشکل دارند و باید به متخصص غدد مراجعه کنند.

در صورت وجود ریز غده روی غده ی تیروئید
غده یتیروئید در قسمت جلویی گلو قرار دارد و عموما با عنوان «سیب آدم» شناخته می شود. اگر ریز غده ای روی غده ی تیروئید شما رشد کرده است باید به یک متخصص غدد مراجعه کنید. بیشتر ریز غده های تیروئید خوش خیم هستند اما پنج درصد آن‌ ها ممکن است سرطانی باشند. ریز غده های تیروئید در موارد نادری به کم کاریتیروئید هم منجر می شوند.

اگر مشکل تیروئید دارید برای شناسایی بیماری گواتر مشکل خود را با متخصص غدد در میان بگذارید.

ابتلا به بیماری گواتر
گواتر شرایطی است که در آن قسمتی از غده ی تیروئید بزرگ می شود. اگر غده ی تیروئید شما بزرگ شده باید برای تشخیص علت آن و پیدا کردن درمانی مناسب به یک متخصص غدد مراجعه کنید. فرقی نمی کند کم کاری تیروئید داشته باشید یا نه، وقتی گواتر دارید باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید ناشی از مشکل غده ی هیپوفیز
غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس که در مرکز مغز قرار دارند، تولید هورمون تیروئید را کنترل می کنند. گاهی اوقات غده ی هیپوفیز قادر به ترشح هورمون تری توپین که تولید هورمون تیروئید را تحریک می کند نیست. این پدیده بسیار نادر است اما در صورت مشاهده ی آن باید به متخصص غدد مراجعه کنید.

در صورت بارداری یا قصد آن
بارداری میزان تولید هورمون ها را شدیدا تغییر می دهد. اگر کم کاری تیروئید دارید و می خواهید باردار شوید باید به یکمتخصص غدد مراجعه کنید تا میزان ترشح هورمون تیروئیدتان را تحت نظر بگیرد و برای تان دارو تجویز کند تا میزان هورمون تیروئید بدن تان به حد عادی برسد. ممکن است در زمان بارداری از 25 تا 50 درصد هورمون تیروئید بیشتری نیاز داشته باشید. اگر هنگام بارداری به کم کاری تیروئید توجه نکنید امکان سقط جنین افزایش می یابد. پس مراجعه به یک متخصص غدد برای شما و نوزادتان ضروری است.
منبع : Everydayhealth