امروزه با گسترش امکانات ارتباطی یادگیری  زبان دوم تبدیل به یکی از نیاز‌های اساسی مردم شده است. معلمان و مربیانی که به آموزش‌ زبان‌ خارجی از جمله انگلیسی می‌پردازند باید با اصول این کار آشنایی داشته باشند تا زبان آموزان در نهایت بتوانند از زبانی که فرا می‌گیرند در شرایط واقعی استفاده کنند و خود را به یادگیری واژگان و گرامر محض محدود نکنند. هدف مدرس زبان باید این باشد که  زبان آموز خود را وادار کند از چیزهایی که یاد می‌گیرد در عمل استفاده کند. در این مطلب به چند نکته اشاره می‌کنیم که می‌تواند در بهبود نحوه‌ی آموزش‌ زبان‌ موثر باشد.


با زبان آموزان خود آشنا شوید

اطلاعات خود از زبان آموزان‌تان را بالا ببرید؛ این که چه پیشینه‌ای دارند و سوابق آموزشی‌شان چیست. از آن‌ها بپرسید قبلا چه کلاس‌هایی را گذرانده‌اند و چه کتاب‌هایی را خوانده‌اند. با این پرسش‌ها با نیاز‌های آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید و در آموزش‌ زبان‌ موفق‌تر خواهید بود.


از نیازهای عاطفی و اجتماعی آ‌ن‌ها مطلع باشید

بدست آوردن اطلاعات در مورد خانواده‌های زبان‌آموزان اهمیت زیادی دارد. اگر تکالیف خانه را انجام نمی‌دهند به احتمال زیاد مشکلی در خانه دارند و بنابراین آن‌ را در اولویت کارهای خود قرار نمی‌دهند. دانستن این مسائل باعث می‌شود که برخورد درستی با زبان آموز داشته باشید.


اطلاعات خود را در زمینه‌ی یادگیری زبان اول و دوم بالا ببرید

گرچه گذراندن دوره‌های آموزشی در خصوص اکتساب زبان دوم الزامی نیست اما اطلاع از تئوری‌های موجود در خصوص یادگیری زبان و فاکتورهایی که در یادگیری زبان دخیل است می‌تواند به شما کمک کند که در امر آموزش‌ زبان‌ موفق‌تر عمل کنید.


چهار مهارت یادگیری در آموزش‌ زبان‌ یعنی صحبت کردن، نوشتن، خواندن و گوش دادن را باید به صورت برابر کار شود.

سعی کنید هر چهار مهارت را هم با زبان آموزان کار کنید

چهار مهارت یادگیری در آموزش‌ زبان‌ یعنی صحبت کردن، نوشتن، خواندن و گوش دادن را باید به صورت برابر با زبان آموزان کار کنید و در دوره‌ای که با شما هستند آن‌ها را وادار کنید که از هر چهار مهارت استفاده کنند.


اطلاعات خود را در زمینه‌ مهارت در زبان انگلیسی بالا ببرید

مهارت در زبان روزمره انگلیسی و مهارت در زبان آکادمیک انگلیسی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند. یک زبان آموز ممکن است در یکی از آن‌ها تسلط بیشتری داشته باشد. به‌عنوان مثال ممکن است یک زبان آموز بتواند رویداد‌های یک فیلم را به‌خاطر بیاورد و به طور شفاهی آن را بیان کند، اما از بیان عواملی که منجر به جنگ جهانی شد عاجز باشد.


زبان آموزان را با معانی مختلف کلمات آشنا کنید

در انگلیسی کلمات زیادی هستند که تعدد معنایی دارند. در طی فرآیند آموزش‌ زبان‌ وقتی زبان آموز یکی از معانی یک کلمه را یاد می‌گیرد ممکن است معناهای دیگر آن کلمه برای او مشخص نباشد. معنای مد نظر کتاب را به زبان آموزان بگویید و از آن‌ها بپرسید که آیا آن کلمه معنا‌های دیگری هم دارد یا نه. به‌عنوان مثال، معنی کلمه‌ی «plot» در جغرافی و معنی دیگر آن را در ادبیات به زبان‌آموزان بگویید. یا کلمه‌ی «table» می‌تواند به معنای میزی باشد که دور آن می‌نشینیم اما می‌تواند به معنای جدول نیز باشد.


در آموزش زبان یادگیری روش‌های امتحان گرفتن باعث می‌شود دانش زبانی زبان آموزان را به درستی ارزیابی کنید.

در مورد ارزیابی زبان مطالعه کنید

با روش‌های استاندارد ارزیابی مهارت زبانی آشنا شوید. یادگیری روش‌های امتحان گرفتن باعث می‌شود دانش زبانی زبان آموزان را به درستی ارزیابی کنید و ببینید در چه زمینه‌هایی پیشرفت کرده‌اند یا در چه بخشی نیاز به تمرین و کار بیشتر دارند.


از منابع سمعی بصری واقعی استفاده کنید

آموزش‌ زبان‌ از طریق منابع سمعی بصری واقعی بسیار موثر است. مثلا می‌توانید از برنامه‌های حرکت اتوبوس‌ها، منوی رستوران‌ها و کارت پستال‌های یک کشور انگلیسی زبان کپی بگرید و آن‌ها را به کلاس بیاورید یا می‌توانید برای زبان آموزان ویدیو کلیپ‌های واقعی پخش کنید. بدین ترتیب درک آن‌ها از مفاهیم پیچیده‌تر بالا می‌رود.


از روش‌هایی استفاده کنید که با سطح زبان آموزان هم‌خوانی داشته باشد

اگر  طی آموزش‌ زبان‌ از سطح واقعی زبان آموزان مطلع باشید، می‌توانید روش‌هایی را در امر آموزش‌ زبان‌ به کار ببرید که مناسب همان سطح باشد. هر روشی به درد همه‌ی سطوح نمی‌خورد. شاید این کار کمی زمان ببرد ولی موثر است.


با معلم‌های دیگر همکاری کنید

از معلم‌های دیگری که به آموزش‌ زبان‌ می‌پردازند کمک بگیرید. می‌توانید از تجربیات و نظرات آن‌ها در زمینه‌ی آموزش استفاده کنید. 


منبع : Edutopia