مسئولیت سلامتی خود را به عهده بگیرید
بهترین روش پیشگیری از بیماری های قلبی و سکته، دانستن خطرات و روش های درمانی آن هاست و بزرگترین خطر بی توجهی و داشتن اطلاعات نادرست است. اولین قدم برای پیشگیری از بیماری قلبی قبول کردن مسئولیت سلامتی است.

خطراتی که تهدیدتان می کنند را بشناسید
مهم ترین عامل خطرزای بیماری های قلبی عروقی کهولت سن است. هرچه پیرتر باشید خطر بیشتری شما را تهدید می کند. عامل دوم ژنتیک است. با این که همه در مورد پیشرفت های حوزه ی ژنتیک هیجان زده هستند آزمایش های نتیجه بخش ژنتیک هنوز در مراحل اولیه به سر می برند. تا زمانی که این آزمایشات به نتیجه می رسند شما می توانید از پیشینه ی خانوادگی تان به عنوان آزمایش ژنتیک استفاده کنید. اگر والدین، پدر بزرگ یا مادر بزرگ یا دیگر اقوام به بیماری های قلبی و دیابت دچار هستند یا در اثر این بیماری ها جان باخته اند شما هم در خطر هستید و بهتر است تحت نظر یک متخصص قلب و عروق قرار بگیرید.

سیگار نکشید و با سیگاری ها نشست و برخاست نکنید
شواهد و مدارک زیادی وجود دارند که نشان می دهند سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار بودن خطر ابتلا به بیماری های قلبی، ریوی، عروقی و سکته را تا حد زیادی افزایش می دهد. متخصصین قلب و عروق می گویند دود دست دوم سیگار یا دودی که از هم نشینی با سیگاری ها به ریه های شما راه می یابد از خود سیگار و دود دست اول آن مضر تر است.

فشار خون بالا با فرسوده کردن دیواره رگ ها منجر به بیماری های قلبی می شود.

فشار خون خود را کنترل کنید
فشار خون بالا که به «قاتل خاموش» معروف است در بیشتر افراد هیچ علائمی ندارد. فشار خون بالا به پاره و فرسوده شدن دیواره های رگ ها منجر می شود. هرچه فشار خون بالاتری داشته باشید خطر بیشتری شما را تهدید می کند. عامل ژنتیکی و سن، این خطر را افزایش می دهند. اندازه گیری فشار خون در خانه نسبت به مطب پزشک نتیجه ی دقیق تری خواهد داشت. فشار خون خود را کنترل کنید تا کارتان به مطب متخصص قلب و عروق نکشد.

حواس تان به کلسترول تان باشد
بالا بودن یا غیر عادی بودن چربی خون یکی از دلایل اصلی بیماری های قلبی و مراجعه به متخصص قلب و عروق است. چربی های خون به دو دسته ی کلسترول بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL تقسیم می شوند. هرچه میزان کلسترول بد پایین تر و میزان کلسترول خوب بالاتر باشد نتیجه ی آزمایش شما بهتر است. کلسترول خون به سه عامل اصلی بستگی دارد: میزان کلسترولی که کبد تولید می کند، میزان کلسترولی که توسط دستگاه هاضمه جذب می شود و در نهایت بالا رفتن سن که موجب بالا رفتن کلسترول می شود. اگر خطری شما را تهدید می کند حتما باید زیر نظر متخصص قلب و عروق برای تنظیم کلسترول از دارو استفاده کنید.

افزایش کالری یکی از رایج ترین و شایع ترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی است.

کالری دریافتی را محدود کنید
امروزه میزان چاقی در سراسر دنیا هشدار دهنده است و به بروز بیماری دیابت که در اصل یک بیماری قلبی عروقی است کمک می کند. اگر دیابت دارید مثل کسی که قبلا سکته ی قلبی داشته در خطر هستید و باید تحت نظر متخصص قلب و عروق باشید. چاقی با دریافت کالری بیش از میزانی که بدن می سوزاند ایجاد می شود و نوع شکمی آن خطرناک تر است.

هر روز ورزش کنید
ورزش نکردن یکی از علل اصلی چاقی است. تحقیقات نشان می دهند روزی سه کیلومتر پیاده روی برای سلامتی ضروری است و لازم نیست این سه کیلومتر پیاده روی را یکجا انجام دهید. ورزش علاوه بر سوزاندن کالری ژن هایی که برای سلامتی مفید هستند را فعال می کند. ورزش یکی از بهترین درمان ها برای اضطراب و افسردگی نیز هست. البته ورزش به تنهایی نمی تواند وزن را کاهش دهد، باید رژیم غذایی خود را نیز تصحیح کنید.

انتخاب نادرست دارو منجر به شیوع بیشتر بیماری و در نتیجه سکته قلبی می شود.

داروهای خود را با دقت انتخاب کنید
از آن جایی که بیماران می خواهند مسئولیت سلامت خود را بر عهده بگیرند استفاده از داروهای مختلف بسیار رایج است. با این حال بسیاری از مردم از این داروها فقط به دلیل نحوه ی تبلیغات شان استفاده می کنند. این که یک دارو «طبیعی» است دلیل نمی شود که مفید باشد. آیا متخصصین قلب و عروق داروهای جایگزین تجویز می کنند؟ گاهی اوقات بله. خطر استفاده از داروهای جایگزین این است که بیماران بیشتر فکر می کنند این داروها برای شان مفید هستند در حالی که این طور نیست.

استرس خود را کاهش دهید
استرس در بروز بیماری های قلبی عروقی مؤثر است و اگر شدید باشد می تواند به حمله ی قلبی و مرگ ناگهانی منجر شود. روش های زیادی برای کاهش استرس از قبیل ورزش، خواب کافی، یک رابطه ی زناشویی خوب، خندیدن و شرکت در مراسم مذهبی وجود دارد. تماشا کردن تلویزیون معمولا استرس را افزایش می دهد. سعی کنید از موقعیت ها یا افرادی که شما را مضطرب می کنند دوری کنید.

اطلاعات خود را به روز نگهدارید
تنها چیز همیشگی تغییر است. مخصوصا در علم پزشکی که همواره در حال تغییر و پیشرفت است. هر نوع «اطلاعات پزشکی» که در رسانه یا تبلیغات می یابید را باور نکنید. بسیاری از تحقیقات انجام شده به خاطر کم بودن تعداد شرکت کنندگان به نتایج دقیقی نمی رسند. یادتان باشد بسیاری از مطالعات توسط شرکت ها و کارخانه هایی که از نتیجه ی این مطالعات سود می برند حمایت می شوند. وقتی تحقیقات پزشکی مختلف نتایجی متفاوت دارند شرایط بسیار گیج کننده می شود که معمولا همین طور است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر حتما با یک متخصص قلب و عروق در این زمینه مشورت کنید.
منبع : Heart