وقتی صحبت از غذاهای ایتالیایی به میان می‌آید بیشتر ما یاد پیتزا می‌افتیم و وقتی مردم می‌گویند که می‌خواهند غذای ایتالیایی بخورند، از هر 10 نفر 9 نفر منظورشان این است که می‌خواهند پیتزا بخورند. گرچه بسیاری از کشورها به خاطر غذا‌های ملی‌شان شهرت دارند، اما تعداد معدودی از آن‌ها توانسته‌اند غذا‌های‌شان را در سطح بین‌المللی جا بیندازند. وقتی در ایتالیا هستید متوجه می‌شوید که دو غذا بیشترین محبوبیت را دارند که آن دو غذا بدون شک پیتزا و پاستا است.

جالب این‌جا است که زادگاه پیتزا امروزی کشور ایتالیا نیست. این غذا در ابتدا در خاورمیانه درست می‌شد و شامل چند تکه نان مسطح بود که روغن طعم‌دار شده یا مخلفات روی آن قرار می‌گرفت و بدون استفاده از قاشق چنگال و بشقاب صرف می‌شد. یونانی‌ها از روی این پیتزا اولیه نان پلانکانتوس را پختند. این غذا چندان شباهتی به پیتزایی که امروزه می‌خوریم نداشت. اما امروزه چندین نوع پیتزا وجود دراد که شهرت زیادی دارند که یکی از آن‌ها پیتزا مارگاریتا است که تبدیل به یک استاندارد شده و پیتزا‌های دیگر از روی آن، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. 


پیتزا مارگاریتا

این پیتزا در سال 1899 ابداع شد. در این زمان ملکه مارگاریتا به نپال رفته بود تا از بیماری وبا که در شمال ایتالیا شیوع پیدا کرده بود در امان بماند. این پیتزا معمولا با ریحان، پنیر موزارلا و گوجه فرنگی به تقلید از رنگ‌های پرچم ایتالیا درست می‌شود.


پیتزا آلا ناپولتانا یا ناپولی

این پیتزا با آنچوی، موزارلا و گوچه فرنگی درست می‌شود.


پیتزا مارینارا

این یک پیتزا ناپولی سنتی است که با مقدار زیادی سیر، آنچوی و پونه‌ی کوهی درست می‌شود.


پیتزا پاگلیس که با استفاده از زیتون و کیپر محلی درست می‌‌شود.

پیتزا پاگلیس

این هم نوع دیگری از پیتزا است که با استفاده از زیتون و کیپر محلی درست می‌‌شود.


پیتزا کپریسیوسا

روی این پیتزا زیتون، کنگر فرنگی، نصف تخم مرغ آب‌پز، گوشت و قارچ قرار می‌گیرد.


پیتزا ورونیس

این پیتزا با ژامبون و قارچ درست می‌شود.


پیتزا سیسیلی

روی این پیتزا ترکیبات مختلفی قرار می‌گیرند که شامل نخود، تخم مرغ آب‌پز شده، غذاهای دریایی و زیتون سبز می‌شود.


پیتزا کواترو استاگیونه

در این پیتزا از گوجه‌ فرنگی زیر مواد استفاده می‌شود. این پیتزا به چهار بخش مساوی تقسیم می گردد که هر بخش نمایانگر یک فصل از سال است. ترکیبات استفاده شده برای فصل بهار عبارتند از کنگر فرنگی و زیتون، برای فصل تابستان فلفل، برای فصل پاییز موزارلا و گوجه فرنگی و برای فصل زمستان تخم مرغ آب‌پز و قارچ. وقتی چهار بخش کالباس ژامبون پخته شده، کنگر کوهی،‌گوجه فرنگی و قارچ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و پیتزایی بسیار عالی به دست می‌آید.


پیتزا آی کواترو فرماگی با ترکیب چهار پنیر یعنی پنیر موزارلا و سه پنیر محلی دیگر با نام‌های پارمیجانو رجیانو،‌ ریکوتا و گورگونزولا درست می‌شود.

پیتزا آی کواترو فرماگی

این پیتزا با ترکیب چهار پنیر یعنی پنیر موزارلا و سه پنیر محلی دیگر با نام‌های پارمیجانو رجیانو،‌ ریکوتا و گورگونزولا درست می‌شود.


پیتزا آی فانگی اسالسیس

این پیتزا با استفاده از سوسیس، قارچ و موزارلا درست می‌شود. استفاده از گوجه فرنگی در آن اختیاری است.


پومودورو پاچینا و روگتا

روی این پیتزا از منداب و گوجه فرنگی گیلاسی استفاده می‌شود.


کالزون ایتالیایی

این نمونه‌ی کوچک‌تر از نوعی پیتزا است که در آمریکا درست می‌شود و روی آن را پر از سبزیجات تازه از قبیل موزارلا، اسفناج و همین طور گوشت می‌کنند.


پیتزا آل تاگلیو

نام دیگر آن پیتزا روستیکا است. این پیتزا در همه‌ جای ایتالیا پیدا می‌شود و معمولا به صورت کیلویی به فروش می‌رسد و حاوی کنگر فرنگی، پیاز و قارچ است.


اسفینسیون

این پیتزا ضخیم است و در سیسیل درست می‌شود و در آن از آنچوی، پنیر محلی کاسیوکاوالو،‌ پودر سوخاری و سس گوجه فرنگی استفاده می‌شود.


پیتزا فوکاسیا بیشترین شباهت را به پیتزاهای اولیه دارد و بدون استفاده از پنیر و گوجه فرنگی درست می‌شود.

پیتزا فوکاسیا

این پیتزا بیشترین شباهت را به پیتزاهای اولیه دارد و بدون استفاده از پنیر و گوجه فرنگی درست می‌شود؛ اما با پیاز کاراملی، روغن زیتون و مخلفات خوش طعم پوشانده می‌شود.


فوکاسیا آل روزمارینو

این پیتزا حاوی روغن زیتون و رزماری است و گاهی اوقات با ژامبون سرو می‌شود. این پیتزا را اغلب به‌عنوان پیش غذا سرو می‌کنند.


پیتزا دسر

این نوع پیتزا اخیرا ابداع شده و روز به روز محبوبیت آن بیشتر می‌شود و اغلب با ترکیباتی مثل ماست،‌ مربای میوه، عسل، نوتلا و گاهی اوقات خردل درست می‌شود.


پیتزا رومانا

این پیتزا حاوی آنچوی، کاپری، موزارلا و گوجه فرنگی است.


پیتزا لیگوریا

بر روی این پیتزا از پستوی ریحان استفاده می‌شود؛ اما در آن از سس گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود.