به لحاظ تاریخی یوگا چیزی بیش از یک روش آموزشی است و می‌توان گفت که یک سبک زندگی‌ است. شما در یوگا یک سبک زندگی‌ و فرهنگ را تجربه می‌کنید که از تکنیک‌های مدیتیشن فراتر رفته و شامل عادات صحیح غذا خوردن، عادات نفس کشیدن، تعامل اجتماعی و کار می‌شود. فلسفه‌ی آن ریشه در پرورش جسمی و تندرستی دارد که هنوز هم در مراکز آموزش یوگا روی آن تاکید می‌شود و نشان می‌دهد چرا 15 میلیون نفر در جهان به این سنت باستانی می‌پردازند.

هر کدام از آسانا‌ها یا حرکات یوگا نامی مختص به خود دارد و شامل حالت‌های ایستاده، پیچش‌های نشسته، خم به عقب، تعادل دست‌ها، حرکات وارونه و نگه داشتن عضلات مرکزی بدن می‌شود. به‌عنوان مثال، گفته می‌شود که سگ سر پایین مغز را آرام می‌کند، به بدن انرژی می‌دهد، گوارش را بهتر می‌کند، دست‌ها و پاها را تقویت می‌کند و برای فشار خون بالا خاصیت درمانی دارد. بیشتر حرکات یوگا این مزایا را دارند اما به طور کلی فواید این ورزش بیش از آن چیزی است که ممکن است تصور کنید.


یوگا اضطراب را کاهش می‌دهد و خلق و خو را بهتر می‌کند

برخی از روش‌های یوگا از تکنیک‌های مدیتیشن استفاده می‌کنند که با تمرکز بر روی ذهن و تنفس، «پچ‌پچ ذهن» را آرام می‌کند، اضطراب را کاهش می‌دهد و شما را به آرامش می‌رساند. تمرین این تکنیک‌های تنفس می‌تواند میزان اکسیژن را در مغز افزایش دهد و باعث شود شادتر باشید و از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشید.


یوگا اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

انجام مدیتیشن علاوه بر این‌که باعث تعالی ارزش‌های معنوی می‌شود، می‌تواند اعتماد به نفس را تقویت کند. روند کار آن به این صورت است که تنش را در ذهن از بین می‌برد تا در مورد بدن خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. می‌توانید بدون هیچ اضطرابی رابطه‌ای درونی با خودتان برقرار کنید که در نهایت روی ادراک شما از دیگران تاثیر می‌گذارد و کمک می‌کند با تقویت حس همدردی و معرفت رابطه‌ی بهتری با آن‌ها داشته باشید.


ورزش‌های شدید باعث عدم تعادل گروه‌های عضلانی مقابل می‌شود در حالی‌ که یوگا بر برقراری تعادل در این فعالیت‌ها تمرکز دارد.

یوگا خطر آسیب دیدن را کاهش می‌دهد

ورزشی مثل دویدن معمولا مجموعه‌ای از حرکات سریع و با قدرت است؛ یعنی تحرک در بالاترین حد خود قرار دارد و خطر آسیب‌دیدگی و گرفتگی عضلات بیشتر است. اغلب، ورزش‌های شدید باعث عدم تعادل گروه‌های عضلانی مقابل می‌شود در حالی‌ که یوگا بر برقراری تعادل در این فعالیت‌ها تمرکز دارد.


یوگا به کاهش وزن کمک می‌کند

اضافه وزن یکی از نشانه‌های عدم تعادل در زندگی است و یکی از علل اصلی اضافه وزن اضطراب بیش از اندازه است. تمرینات یوگا حس عمیقی از آرامش را به جسم و ذهن هدیه می‌دهد، به درمان اضطراب کمک می‌کند و باعث می‌شود به صورت طبیعی وزن کم کنید.


یوگا انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهد

مردم اغلب می‌گویند بدن‌شان به قدر کافی انعطاف پذیر نیست که بخواهند یوگا کار کنند. حقیقت این است که مهم نیست عضلات شما چقدر خشک باشد، چون آسانا‌های یوگا با کشش عضلات در ارتباط است و کمک می‌کند که انعطاف بیشتری به دست بیاورید. به‌علاوه، باعث کشش بافت‌های نرم‌تر بدن از جمله رباط‌ها و تاندون‌ها می‌شود، دامنه‌ی حرکت مفصل‌ها را افزایش داده و اجازه می‌دهد که با آزادی بیشتری حرکت کنید.


حرکات ایستاده در یوگا باعث تقویت عضلات بالایی پا و پایینی کمر می‌شوند.

یوگا قدرت و کشش عضلات را افزایش می‌دهد

بسیاری از آساناهای یوگا از جمله سگ سربالا و سرپایین تاثیر عمیقی بر روی قدرت بالا تنه دارند؛ در حالی‌که حرکت الوار روی عضلات مرکزی تمرکز دارد. به‌همین صورت، حرکات ایستاده باعث تقویت عضلات بالایی پا و پایینی کمر می‌شوند. اساسا،‌هر حرکت اگر به طور صحیح انجام شود باعث تقویت قسمتی از بدن می‌شود؛ بدون این‌که روی گروهی از عضلات خاص فشار مضاعفی وارد شود.


یوگا تنفس را بهتر و فشار خون را پایین‌تر می‌آورد

اگر به‌طور مداوم یوگا کار کنید، در اثر تنفس‌های عمیق حجم شش‌ها افزایش می‌یابد و این اثر مثبتی بر روی ورزش‌های دیگری که انجام می دهید می‌گذارد، چون استقامت را بالا می‌برد. به علاوه، مدیتیشن و آساناهای آرام بخش یوگا ضربان قلب را کندتر کرده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد و همین‌طور باعث بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش کلسترول می‌شود.


یوگا ژست بدن را بهتر می‌کند

با انجام تمرینات یوگا می‌توانید وزن مناسب‌تری داشته باشید، انعطاف‌‌پذیری بدن را بیشتر و قدرت و کشش عضلات را بهتر کنید و در نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها متوجه می‌شوید که طرز قرارگیری بدن در حالت نشسته و ایستاده به طور چشم‌گیری بهتر شده است. عضلات شکم و پشت می‌توانند وزن شما را به طور کامل نگه دارند و می‌توانید راست بنشینید و بایستید و از آسیب‌ها و درد جلوگیری کنید. بزرگترین خوبی یوگا این است که می‌توانید آن را هر کجا که باشید، تنها یا با چند نفر دیگر انجام دهید.