با این‌که برای مدتی طولانی مصرف مواد غذایی چرب توصیه نمی‌شد، اگر بدانید کدام مواد غذایی چرب را مصرف کنید، می‌توانید چربی‌های شکم را آب کنید و درد مفاصل، میزان تری گلیسیرید و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید.

چیزی که باید به یاد داشته باشید این است که چربی‌ها سرشار از انرژی هستند و در هر گرم از آن‌ها 9 کیلوکالری انرژی وجود دارد، در حالی که میزان انرژی کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها کمتر از 4 کیلوکالری در گرم است. شکستن پروتئین از بدن انرژی بیشتری می‌گیرد، در نتیجه برآورد انرژی که پروتئین به بدن می‌دهد از همه کمتر است و در عین حال برای مدت طولانی انسان را سیر نگه می‌دارد. بهتر است بدانید که چرا باید بعضی مواد غذایی چرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید، چون این کار تاثیر زیادی در برعکس کردن و آرام کردن فرایند پیری دارد. از آن‌جایی که تمام چربی‌ها با هم یکسان نیستند، باید تفاوت آن‌ها را بدانیم تا بتوانیم چربی‌های مفید را برای رژیم غذایی خود انتخاب کنیم. 


اسید‌های چرب اشباع‌

اسید‌های چرب اشباع دلیل اصلی فواید زیاد زیتون هستند. روغن زیتون نمونه‌ای از منابع گیاهی چربی است که سرشار از اسید‌های چرب اشباع است. روغن زیتون منبع امگا 9 و اسید اولئیک است که میزان کلسترول مضر خون را کاهش می‌دهد. 

از دید گیاه‌شناسی، زیتون یک نوع میوه محسوب می‌شود و میزان اسید‌های اشباع انواع مختلف آن تفاوت چندانی ندارد. روغن زیتون خالص خاصیت و کیفیت بیشتری نسبت به روغن زیتون معمولی دارد چون به جای هسته‌های زیتون، از میوه‌ی زیتون گرفته می‌شود. برای تولید روغن زیتون خالص از مواد شیمیایی یا گرما استفاده نمی‌شود و به همین دلیل مزه‌ی بهتر و خواص بیشتری دارد. اگر بتوانید روغن زیتون خالص پیدا کنید، قادر خواهید بود فرایند پیری را کند کنید. روغن زیتون خالص حاوی مواد مغذی است که برای ژنتیک و سلامت بدن بسیار مفید هستند. اما میزان این مواد مغذی بسته به نژاد زیتون، جایی که کشت شده‌اند و حتی فصل برداشت متفاوت است. با فرآوری شدن روغن زیتون، میزان مواد مغذی و کیفیت آن کاهش می‌یابد پس بهتر است به‌دنبال روغن زیتون خالص باشید. 

بهتر است همیشه روغن زیتون را دور از نور زیاد و هوای آزاد نگهداری کنید، یا این‌که آن را در بطری‌ بریزید که اکسیده نشود و مواد مغذیش از بین نرود. یادتان باشد، خریدن روغن زیتون گران‌تر و خالص می‌تواند سرمایه‌گذاری برای حفظ سلامت و قوی کردن ژنتیک‌تان باشد. اسید‌های چرب اشباع در مواد غذایی دیگر مثل بعضی مغزها، آووکادو و روغن‌های دانه‌ها نیز وجود دارند. 


اسید‌های چرب اشباع نشده مثل آراشیدونیک اسید با افزایش التهاب فرایند پیری را سرعت می‌بخشند.

اسید‌های چرب اشباع نشده

اسید‌های چرب اشباع نشده مثل آلفا لینولنیک اسید (ALA)، دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتاتونیک (EPA) اسید تاثیر بیشتری در بهبود سلامت ژنتیک دارند، در حالی که دیگر اسید‌های چرب اشباع نشده مثل آراشیدونیک اسید با افزایش التهاب فرایند پیری را سرعت می‌بخشند. 

بدن توانایی تولید اسید‌های چرب اشباع نشده را ندارد، به همین دلیل به‌ آن‌ها اسیدهای چرب ضروری گفته می‌شود. این اسید‌های چرب تاثیر زیادی در پیشگیری از بیماری‌ها و فرایند رشد دارند. رژیم غذایی که سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 باشد به کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. 

اسید‌های چرب امگا 3 و امگا 6 موادی ثابت نیستند و بدن می‌تواند از بیوشیمی پیچیده برای تبدیل کردن اسید‌های چرب اشباع نشده به یکدیگر استفاده کند چون هر کدام کاربردی متفاوت در بدن دارند. برای مثال لینولئیک اسید در بدن به آراشیدونیک اسید تبدیل می‌شود که هر دو جز خانواده اسید‌های چرب اشباع نشده‌ی امگا 6 هستند. در گذشته تصور می‌شود لینولئیک اسید یکی از عوامل التهاب و بیمار‌‌های قلبی عروقی است اما حالا این مسئله مورد بحث قرار گرفته است چون در اکثر مطالعاتی که در این خصوص انجام شده، از لینولئیک اسید چربی‌های گیاهی ترانس استفاده شده است. 

با این‌که بدن توانایی تبدیل اسید‌های چرب اشباع نشده را دارد، این کار را به نحو احسن انجام نمی‌دهد و به همین دلیل باید این مواد غذایی را در رژیم غذایی داشته باشید. بهترین منابع DHA و EPA ماهی‌ها هستند و به همین دلیل به آن‌ها امگا 3 دریایی گفته می‌شود. اما باید به یاد داشته باشید که اسید‌های چرب امگا 3 و امگا 6 هر دو برای عملکرد مناسب بدن ضروری هستند. متاسفانه، از آن‌جایی که بیشتر ماهی‌ها و دام‌های پرورشی میزان بالایی امگا 6 مصرف می‌کنند، وقتی آن‌ها را مصرف می‌کنیم میزان امگا 6 بدن‌مان بیش از حد زیاد می‌شود. ساده‌ترین روش برای ایجاد تعادل در میزان امگا 3 و امگا 6 خوردن دانه‌های زمینی مثل دانه‌ی کتان است که منبع غنی ALA محسوب می‌شود. 


منبع : Rodalewellness