فعالیت‌های خانه‌ سالمندان به صورتی است که به افراد مسن فرصت تعامل اجتماعی با یکدیگر و شرکت در کارهای لذت‌بخش را می‌دهد. سالمندان در این مراکز می‌توانند به فعالیت‌های مفرحی چون آوازهای دسته جمعی، بازی کامپیوتری و یوگا بپردازند و ذهن و بدن خود را فعال نگه دارند. 


جشن‌های تولد ماهیانه 

برای هر فرد سالمند در آن ماه و روزی که به دنیا آمده جشن تولد برگزار کنید. یکی از اتاق‌ها را آذین‌بندی کنید و کیک، شربت، کلاه‌های تولد ، لیوان و پیش‌دستی آماده کنید.


موسیقی و آواز

در روزهای تعطیل گروهی نوازندگان را به خانه‌ سالمندان دعوت کنید و هر بار یک کار متفاوت انجام دهید. مثلا یک بار آواز دسته جمعی برگزار کنید و ماه بعد از یک گیتاریست یا پیانیست به همراه یک گروه سرود مدرسه دعوت کنید تا به خانه‌ سالمندان بیایند و برای سالمندان برنامه اجرا کنند. از سالمندان سوال کنید با کدام آهنگ خاطره دارند و با شنیدن کدام ترانه، دوران جوانی برای‌شان زنده می‌شود. بعد از آن‌ها بخواهید همان آهنگ را به صورت دسته جمعی بخوانند.


یکی از برنامه‌های تفریحی خانه سالمندان برنامه‌ریزی برای آشپزی سالمندان به اتفاق پرسنل در هوای آزاد است.

آشپزی در هوای آزاد

در روزهای گرم ترتیبی بدهید تا سالمندان به اتفاق پرسنل در هوای آزاد آشپزی کنند. این کار نه تنها باعث می‌شود هوایی بخورند بلکه این فرصت را به آن‌ها می‌دهد که از خوردن غذاهایی مثل کباب ذغالی و بستنی که معمولا در دسترس‌شان  نیست لذت ببرند.


کلاس‌های ورزش

کلاس‌های ورزش را طوری طراحی کنید که هر کسی با هر میزان توانایی بتواند از آن‌ها استفاده کند از جمله کسانی که روی صندلی چرخ‌دار می‌نشینند. برخی از خانه‌های سالمندان ورزش‌هایی مثل یوگا و تایچی در برنامه‌های خود گنجانده‌اند.


بازی‌های رایانه‌ای

یکی از کنسول‌های بازی که در خانه‌ سالمندان می‌توانید استفاده کنید Nintendo Wii است. این کنسول بازی‌هایی مثل بولینگ، گلف و حتی تنیس را شبیه سازی می‌کند. حتی کسانی که معلولیت جسمانی دارند می‌توانند بسیاری از مهارت‌ها را در خود تقویت کنند. بازی‌های رایانه‌ای علاوه بر فعال کردن ذهن و بدن، سالمندان را با فناوری جدید آشنا می‌کند.


منبع : Ehow