فهمیدن این‌که در خانه سالمندان از مادر پیر شما به‌خوبی مراقبت نمی‌شود، آزاردهنده است. حتی تصور این‌که شرایط او ممکن است بد باشد نیز ترسناک است. اما چطور می‌توان به این موضوع پی برد؟
علائم و نشانه‌های هشدار دهنده زیادی وجود دارند و آن‌چه در این‌جا ارائه می‌شود علائم هشدار دهنده‌ی قرمز رنگی هستند که توسط متخصصان ارائه شده‌اند: 

تغییرات واضح فیزیکی یا احساسی

به وضعیت عزیزان خود دقت کنید. نکاتی که باید به آن‌ها دقت کرد:
  • کاهش عملکرد او
  • عدم شرکت در فعالیت‌ها
  • گوشه‌گیری و عدم برقراری ارتباط با دیگران
اگر از نظر احساسی با سالمند بدرفتاری شود (مثلا هنگام صحبت کردن او را نادیده بگیرند یا از صحبت کردن او جلوگیری شود) ممکن است سبب اضطراب، گوشه‌گیری، ترس یا کاهش وزن یا اشتها و تغییرات رفتاری ناگهانی یا تغییر در الگوی خواب شوند. اگر بر روی بدن سالمند آثار کبودی بی‌دلیل، زخم‌هایی که در اثر فشار به‌وجود آمده و خراشیدگی‌های پوستی به‌ویژه درنقاطی که معمولا در معرض دید نیستند مثل قسمت بالا کمر، باسن وران‌ها؛ مشاهده کردید باید نگران بدرفتاری یا عدم توجه فیزیکی باشید.
البته مراقب باشید که این‌ها همه دلایل بالقوه‌ای برای نگهداری بد هستند و دلیل و مدرک محسوب نمی‌شوند. مشکل این است که بعضی از این تغییرات نشان‌دهنده‌ی بیماری هستند و نه مراقبت نامناسب. گاهی ممکن است رفتار یکی از کارکنان خانه سالمندان به نظر یک مادر پیر اصلا همراه با مهربانی نباشد و این درحالی است که آن کارمند فقط از کلمات محبت‌آمیز استفاده می‌کند. گاهی برخورد با میز کوچک پاتختی ممکن است در سالمندی که از داروهای رقیق‌کننده خون مثل کومادین استفاده می‌کند، سبب ایجاد کبودی شود. باید حتما رفتار کارکنان خانه سالمندان با سالمند را مشاهده کنید، در روز‌های مختلف و ساعت‌های متفاوت به‌صورت غیرمنتظره به خانه سالمندان سر بزنید و درباره هرچیزی که شما را نگران می‌کند از کارکنان سوال کرده و توضیح بخواهید.

عدم پاسخگویی به برخی سوالات هشدار بزرگی برای عدم ارائه‌ی خدمات مراقبتی مطلوب در خانه سالمندان خواهد بود.

عدم پاسخگویی یا طفره رفتن از پاسخ به برخی سوالات

پاسخ‌هایی نظیر «نمی‌دانم. اما تحقیق می‌کنم» پاسخ قابل قبولی است. اما اگر به‌صورت مداوم تکرار شود و شما احساس کنید که چیزی را از شما مخفی می‌کنند، دیگر پاسخ قابل قبولی نخواهد بود. اگر کارکنان از پاسخ دادن طفره رفتند، قادر به پاسخگویی نبودند و یا از توضیح مسائلی که مرتبط با مراقبت از عزیزان شما است سرباز زدند، هشدار بزرگی برای عدم ارائه‌ی خدمات مراقبتی مطلوب در خانه سالمندان خواهد بود.
پاسخ برخی سوالات مثل: مادرم دچار کاهش وزن شده است. برنامه چیست؟ کاملا واضح و آماده است. اما اگر در جواب تنها با نگاه‌های خیره و مات کارکنان رو به رو شدید یا پاسخی جز عذر و بهانه دریافت نکردید  (مثل پیرها همیشه این‌طوری هستند. نگران نباشید) آن‌جاست که باید نگران شد.
پاسخ بی‌نهایت اشتباه چیست؟ پاسخی مانند «این روش کار این‌جا است» خیلی نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که فرد اصلا تمایلی به کمک کردن ندارد.

کارکنان بداخلاق و ناسازگار یا عدم وجود پرسنل کافی

گاهی اوقات ممکن است کارکنان پرمشغله و کمی بداخلاق و عصبی باشند. اما آیا همیشه وقتی شما از آن‌جا دیدن می‌کنید، وضعیت همین‌قدر آشفته است؟ رابطه‌ی کارکنان با یکدیگر خوب است یا نه؟ در زمان‌های استراحت و غذا خوردن تنها میان خودشان صحبت می‌کنند یا با دیگر ساکنان خانه سالمندان نیز ارتباط برقرار می‌کنند؟ آیا اطلاعات مهم در زمان تغییر شیفت گم می‌شود؟
از مدیریت خانه سالمندان غافل نشوید. آیا مدیر در دسترس نیست و هیچ‌ یک از ساکنین او را نمی‌شناسند؟ امکان ندارد خانه سالمندان مدیریت قوی و خوبی داشته باشد، خدمات مراقبتی خوبی ارائه ندهد.

تغییر مداوم و معمول کارکنان خانه سالمندان، واقعیتی ناخوشایند است که در اکثر خانه‌های سالمندان وجود دارد.

اگر کارکنان به سرعت تغییر می‌کنند

تغییر مداوم و معمول کارکنان خانه سالمندان، واقعیتی ناخوشایند است که در اکثر خانه‌های سالمندان وجود دارد. اما اگر متوجه شدید که مرتبا کارمندهای جدید استخدام می‌شوند و همواره درحال آموزش هستند تا جایی‌که دیگر هیچ‌یک از کارکنان سالمند شما را نمی‌شناسد، آن‌گاه زمان تعویض خانه سالمندان فرا رسیده است.

نمی‌خواهم فلانی و فلانی از من مراقبت کنند

اگر سالمند جملاتی این‌چنین را گفت و وقتی حضور بعضی از کارکنان سبب ناراحتی و اضطراب سالمند می‌شود، حتی اگر پدر پیر شما دچار مشکلات ادراکی و مغزی باشد اما باز هم جملاتی مانند این کمی نگران‌‌کننده است. آن‌ها را جدی گرفته و همراه با مدیر مجموعه، درباره صحت این گفته‌ها تحقیق کنید. ممکن است همه این‌ها نشانه‌های بدرفتاری یا غفلت و سهل‌انگاری باشد.
حتی اگر پدرتان چیزی نمی‌گوید حتما رفتار او هنگام ورود کارکنان به اتاقش را تحت نظر بگیرید. آیا او خوشحال به‌نظر می‌رسد؟ یا این‌که مضطرب، ترسیده و ناراحت است؟

عدم پاسخ‌گویی به تلفن و زنگ‌های هشدار دهنده

وقتی کارکنان خانه سالمندان زمان کافی برای پاسخ به تلفن‌ها  نداشته باشند، جای نگرانی است. 
اگر از مادر سالمند خود شنیدید که پس از فشردن زنگ پرستاری، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کسی به‌سراغ او بیاید، سعی کنید که خودتان صحت این امر را دریابید. چراغ درخواست کمک را روشن کنید. درنظر داشته باشید که شاید این تاخیر، در زمان خاصی از روز اتفاق می‌افتد (مثلا در زمان تغییر شیفت یا زمان غذا)  در این‌ صورت نگرانی خود را با یکی از کارکنان درمیان بگذارید و از او بخواهید که راه‌حلی برای مواجهه با این مشکل پیدا کند. اما اگر جمله‌ای شبیه به این را از مادر پیر خود شنیدید «من تا جایی که می‌شد توی حمام صبر کردم تا کمک برسد، اما چون هیچ‌کس نیامد خودم از جایم بلند شدم و از حمام بیرون آمدم.» جای نگرانی وجود دارد.

یکی از شایع‌ترین و زیرکانه‌ترین نشانه‌های غفلت در مراقبت در خانه سالمندان، از دست رفتن آب بدن است.

از دست رفتن آب بدن یا سوءتغذیه

یکی از شایع‌ترین و زیرکانه‌ترین نشانه‌های غفلت در مراقبت در خانه سالمندان، از دست رفتن آب بدن است. اگر تعداد کارکنان ماهر یک خانه سالمندان به‌ اندازه‌ی کافی نباشند، هیچ‌یک از ساکنان غذا و مایعات مورد نیاز خود را دریافت نخواهند کرد. حتی ممکن است برخی از وعده‌های غذایی به‌کلی حذف شوند. اگر به این موضوع شک کرده‌اید سریعا اقدام کنید.

هیچ چیز تغییر نمی‌کند

از کارکنان خانه سالمندان درباره تغییرات و پیشرفت‌هایی که اخیرا آن‌جا صورت گرفته است بپرسید. مخصوصا اگر قبلا به شما قول داده شده که چیزی بهتر خواهد شد، درباره‌ی همان مسئله بپرسید. تشخیص خانه‌های سالمندانی که واقعا قصد بهبود وضعیت را دارند، از آن‌هایی که به هیچ‌یکی از این مسائل اهمیتی نمی‌دهند، بسیار ارحت است.

احساس بدی دارید

همیشه به احساس خود اعتماد کنید. خیلی از علائم هشدار دهنده این هستند که اعضای خانواده نگرانند که یک جای کار می‌لنگد، یا این‌که هنگام ملاقات در خانه سالمندان احساس ناراحتی و ناخوشایندی داشته باشند.

منبع : Usnews