اداره کردن خانه سالمندان می‌تواند کار بسیار مشکلی باشد. سر و کله زدن با افراد مسن و برطرف کردن نیازهای آن‌ها کار ساده‌ای نیست. در این مطلب به رایج‌ترین مشکلات افراد در خانه سالمندان و راه حل‌ آن‌ها پرداخته‌ایم.

زمانی‌که زنگ را فشار می‌دهیم هیچ کس نمی‌آید

من در واحدهایی کار کرده‌ام که در‌ آن‌ها همان لحظه که صدای زنگ خاموش می‌شود، ‌پرستار مسئول فورا می‌رود و با آرامش از یک دستیار می‌خواهد که برود و اتاق را بررسی کند. تا صدای زنگ قطع می‌شود، یک نفر ظاهر می‌شود. این یک خدمت ساده به مشتری است. این کار باعث می‌شود که یک واحد پر از بیمار احساس اطمینان کامل داشته باشند که به نیازهای آن‌ها به موقع رسیدگی شده و درنتیجه به مراتب کمتر مضطرب می‌شود. آموزش کارکنان یک راه خوب برای تغییر فرهنگ خانه سالمندان در این خصوص است، ‌اما هر کارمندی می‌تواند این را به‌عنوان خط مشی شخصی خود بر عهده بگیرد، حتی اگر خانه سالمندان به عنوان یک کل، آن را در اولویت خود قرار ندهد.

غذا

جذابیت غذای خانه سالمندان کجاست؟ زمانش رسیده که کمی جذابیت و هیجان به آن اضافه کنید. فرصت‌های زیادی برای بهبود کیفیت، تعداد انتخاب‌ها،‌ ارائه غذا در خانه سالمندان و تاثیر مثبت گذاشتن بر رضایت ساکنین با غذا وجود دارد.
افزایش تنوع برنامه غذایی می‌تواند یک شروع خوب باشد. ساکنین خانه سالمندان دوست دارند که غذای گرم را گرم و غذای سرد را سرد بخورند. خدمات به سبک رستوران‌ها،‌ که در آن مشتری‌ها در حالی‌که در صندلی‌های خود نشسته‌اند سفارش خود را می‌دهند، به اندازه‌ی گل‌های تزیینی روی میز تاثیرگذار است.


بالابر بیمار دستگاهی است که در خانه سالمندان برای انتقال سالمند از تخت به ویلچر و برگرداندن او به کار می‌رود.

بالابر بیمار

بالابر بیمار دستگاهی است که برای انتقال سالمند از تخت به ویلچر و برگرداندن او به کار می‌رود. تا به حال کسی را ندیده‌ام که از آن استفاده کند و گمانم این است که دلیلش می‌تواند ترکیبی از ناتوانی در کنترل آن؛ احساس ترس از ماندن در هوا به حالت معلق بدون داشتن کمک و عدم آموزش می‌باشد که این روند را نگران کننده‌تر و ناراحت کننده‌تر از آن‌چه که لازم است باشد می‌کند.
در زمان فارغ‌التحصیلی،‌ تمام روانشناسان تحت آموزش باید تحت روان درمانی قرار می‌گرفتند. به‌طور مشابه، ‌دستیاران می‌توانستند چشم اندازی از سوار شدن بر بالابر به‌عنوان بخشی از گرایش خود یا آموزش در حال اجراشان را به‌دست آورند.
کارکنان می‌توانند با یک روش حرفه‌ای و تمرکز بر افزایش اعتماد به نفس در روش انتقال،‌ ساکنین مضطرب خانه سالمندان را خاطر جمع سازند. تکنیک‌هایی که به کاهش اضطراب کمک کنند به شرح زیر هستند:
  • به ساکنین اطلاعات لازم را در خصوص اتفاقاتی که در هر مرحله از این فرآیند رخ می‌دهد توضیح دهید.
  • با ساکنین وارد مکالمه شوید تا بدانند که روی آن باید تمرکز کنند.
  • به نظرات آن‌ها در خصوص احساس‌شان گوش دهید (احساس ترس، ناراحتی و غیره) و به نگرانی‌های‌شان پاسخ دهید.

شنیده شدن صدای تلویزیون تا ساعات کوتاه شب یکی از مشکلات رایج در خانه سالمندان است.

مشکلات شب

مجرمان اصلی:
  • شنیده شدن صدای تلویزیون تا ساعات کوتاه شب
  • همسایه‌های مضطرب
  • گفتگوی کارمندان با صدای بلند

گام‌هایی به سوی بهبود بهداشت خواب

  • اجرای قوانین منع تماشای تلویزیون و ملزم کردن افراد شب زنده‌دار به استفاده از هدست پس از رفع ممنوعیت.
  • تشویق کارمندان شیفت شب خانه سالمندان به گزارش دادن بدخوابی ساکنین، بنابراین اختلالات چرخه‌ی خواب/بیداری می‌تواند معکوس شده و در صورت لزوم دارو استفاده شود.
  • به‌عنوان بخشی از آموزش ضمن خدمت، راه‌های برقراری ارتباط کارمندان شیفت شب خانه سالمندان را به آن‌ها توضیح دهید تا از به هم زدن خواب ساکنین جلوگیری شود.
خواب خوب می‌تواند تحریک‌پذیری را کاهش داده، حافظه را بهبود بخشیده و باعث بهبود درمان شود. فراهم کردن محیط مناسب برای خواب یک خدمت خوب به مشتری است که می‌تواند از سلامت جسمی و روانی ساکنین سود برده و تضاد و تعارض بین آن‌ها را کاهش دهد (رفتار دوستانه در برابر کسی که تو را تمام شب بیدار نگه داشته سخت است).

صحبت کردن با افراد مختلف و سرگرم شدن از جمله مسائل مهم در خانه سالمندان محسوب می‌شود.

هیچ کس این جا نیست تا با او صحبت کنم

این تصور اشتباه که آن‌ها در خانه‌ی سالمندان تنها هستند مبتنی بر چند عامل است:
  • افراد جدید تعصبات بسیاری از افراد خارج از خانه سالمندان را با خود می‌آورند و باور دارند که تمام افراد داخل برای حرف زدن گیج و یا خیلی بیمار هستند.
  • گرایش افراد به این باور که آن‌ها منحصر به فرد می باشند، در حالی‌که در واقع افراد منحصر به فرد زیادی در خانه سالمندان وجود دارند.
  • قدیمی‌ترهای خانه سالمندان که از ترک واحدهای‌شان برای شرکت در فعالیت‌ها بیشتر نگرانند. زمانی که تازه‌ واردین از راه می‌رسند، آن‌ها سعی می‌کنند در راهرو یا سالن عمومی نشسته و افرادی که بیش از همه آشفته هستند را پیدا کنند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که همه گیج و آشفته هستند. سپس به اتاق‌های‌شان برمی‌گردند.
  • چون اکثر ساکنان به طور مشخص دارای ناتوانی فیزیکی هستند، افراد فکر می‌کنند که آن‌ها از لحاظ درک شناختی هم ناتوان هستند.

تکنیک‌هایی برای ارتباط کارمندان با ساکنین

  • معرفی ساکنین جدید به سایرین با علایق مشابه
  • تشویق آن‌ها به شرکت در فعالیت‌ها قبل از عادت آن‌ها به صرف روز خود به تنهایی در اتاق
  • شناخت نقاط قوت و به اشتراک گذاشتن آن‌ها با دیگران در جمع (به‌عنوان مثال، یک ساکن جدید موافقت می‌کند تا برای یک داستان در خبرنامه خانه سالمندان با او مصاحبه شود)
  • کمک به ساکنین در ایجاد یک گروه خوش‌آمد گویی