کم‌کاری تیروئید بیماری است که در آن غده‌ی تیروئید به اندازه‌ی کافی هورمون تولید نمی‌کند. با این‌حال اکثر افراد اطلاعات کافی در خصوص این بیماری ندارند. آن‌ها تصور می‌کنند چون مشکل تیروئید دارند، باید انتظار چیزهایی مثل خستگی مفرط و افزایش وزن را داشته باشند. اکثر مردم هم‌چنین علائمی را به کم‌کاری تیروئید ربط می‌دهند که احتمالا هیچ ربطی ندارند. 

اگر کم‌کاری تیروئید به درستی درمان شود، فرد می‌تواند بدون هیچ مشکلی به زندگی عادی‌اش ادامه دهد. اما اگر درمان نشود، ممکن است کیفیت زندگی را کاهش دهد، در بارداری اختلال ایجاد کند و به مشکلاتی مثل بیماری‌های قلبی و افسردگی منجر شود. اگر افراد اطلاعات کافی در خصوص این بیماری داشته باشند، بهتر می‌توانند آن را مدیریت کنند. بهتر است پیش از هر چیز تصورات رایج و اشتباه در خصوص کم‌کاری تیروئید را بررسی کنیم. 


فقط خانم‌ها به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند

کم‌کاری تیروئید بیماری است که خانم‌ها و آقایان به آن مبتلا می‌شوند، اما تصور رایج و اشتباهی وجود دارد مبنی بر آن که این بیماری کاملا زنانه است. درست است که کم‌کاری تیروئید بین خانم‌ها رواج بیشتری دارد، اما آقایان هم به آن مبتلا می‌شوند. احتمال این‌که خانم‌ها به این بیماری مبتلا شوند نسبت به آقایان 5 تا 8 برابر بیشتر است، اما آقایان هم باید از این خطر آگاه باشند. داشتن مشکلات تیروئید در گذشته، سابقه‌ی خانوادگی در زمینه مشکلات تیروئید و همین‌طور رادیولوژی قفسه سینه، گردن و تیروئید مواردی هستند که احتمال بروز کم‌کاری تیروئید را افزایش می‌دهند. 


اگر کم‌کاری تیروئید داشته باشیم متوجه می‌شویم

تقریبا 60٪ کسانی که به مشکلات تیروئید مبتلا هستند بیماری‌شان تشخیص داده نشده است. علائم کم‌کاری تیروئید مبهم هستند و لزوما به یک مشکل خاص اشاره ندارند. علاوه بر این علائم در کسانی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، به مرور زمان نمایان می‌شود و اشتباه گرفتن علائم این بیماری با بیماری‌های دیگر بسیار ساده است. خستگی مفرط، افزایش وزن، یبوست، افسردگی، درد مفاصل، خشکی پوست و مو همه علائم کم‌کاری تیروئید هستند. اگر به تازگی دچار چنین مشکلاتی شده‌اید، بهتر است به یک متخصص غدد مراجعه کنید. 


یکی از اشتباهات رایج در مورد بیماری کم‌کاری تیروئید بروز آن در سن بالای 60 سال است.

فقط سالمندان به کم‌کاری تیروئید مبتلا می‌شوند

رواج کم‌کاری تیروئید بین افراد بالای 60 سال بیشتر است، اما این بیماری ممکن است در هر سنی بروز کند. مخصوصا احتمال این‌که خانم‌ها در دوران بارداری یا پس از وضع حمل دچار کم‌کاری تیروئید شوند، بسیار زیاد است. 


با کم‌کاری تیروئید وزن کم کردن غیرممکن است

حقیقت این است که کم کردن وزن برای بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید می‌تواند مشکل باشد، مخصوصا اگر در دهه‌ی چهارم یا اوایل دهه‌ی پنجم زندگی‌شان باشند، وقتی سوخت و ساز بدن کم و وزن اضافه می‌شود. اگر میزان هورمون تیروئید بدن مناسب باشد، وزن کم کردن کار مشکلی نخواهد بود. از آن‌جایی که اضافه وزن مسئله‌ای حساس است، افراد همواره به‌دنبال دلیلی برای توجیه کردن آن هستند و این تصور رایج بیشتر از این نشات می‌گیرد. 


هرچه هورمون تیروئید بیشتر باشد بهتر است

از آن‌جایی که هورمون تیروئید کم‌کاری تیروئید را درمان می‌کند، بعضی افراد تصور می‌کنند هر چه از این هورمون بیشتر مصرف کنند بهتر است. تصور اشتباهی مبنی بر این وجود دارد که هورمون تیروئید بیشتر باعث می‌شود انرژی بیشتری داشته باشید و وزن کم کنید. کمبود هورمون تیروئید به کمبود انرژی و افزایش وزن منجر می‌شود، اما تعادل این هورمون در بدن است که سوخت و ساز بدن را متعادل می‌کند. مصرف بیش از حد هورمون تیروئید آثار جانبی از قبیل افزایش اشتها، بی‌خوابی، لرزش و تپش قلب دارد. 


خستگی مفرط یکی از مشکلات رایج افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است، اما خیلی‌ها که این بیماری را ندارند هم از این مشکل شکایت می‌کنند.

کم‌کاری تیروئید یعنی خستگی مفرط

خستگی مفرط یکی از مشکلات رایج افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید است، اما خیلی‌ها که این بیماری را ندارند هم از این مشکل شکایت می‌کنند. یکی از اولین علائم کم‌کاری تیروئید خستگی مفرط و کمبود انرژی است که از آرام شدن سوخت و ساز بدن ناشی می‌شود. اما اگر بیمار تحت درمان باشد، میزان انرژی بدن هم به حالت عادی باز می‌گردد. اگر با مصرف دارو، تغذیه مناسب و ورزش کردن باز هم کمبود انرژی دارید، به متخصص غدد بگویید تا میزان هورمون تیروئید بدن‌تان را آزمایش کند. 


با رژیم می‌توان کم‌کاری تیروئید را مدیریت کرد

تغییر رژیم غذایی در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر است، اما کم‌کاری تیروئید یکی از آن‌ها نیست. از رژیم غذایی بدون گلوتن گرفته تا ضد التهاب و سرشار از ید، هیچ کدام تاثیر خاصی روی درمان این بیماری ندارند. یکی از رایج‌ترین دلایل کم‌کاری تیروئید اختلال هاشیموتو است، یک بیماری سیستم ایمنی که باعث می‌شود گلبول‌های سفید به غده‌ی تیروئید حمله‌ور شوند و رژیم غذایی روی هاشیموتو تاثیری ندارد. البته با این‌که رژیم غذایی به‌تنهایی کم‌کاری تیروئید را درمان نمی‌کند، داشتن یک رژیم غذایی سالم برای سلامت کلی افراد ضروری است. 


در دوران بارداری نمی‌توان قرص تیروئید مصرف کرد

بدون درمان، کم‌کاری تیروئید می‌تواند به مشکلاتی مثل سقط جنین، پیش تشنج بارداری، زایمان زودرس و مشکلات رشد منجر شود. مصرف هورمون تیروئید برای درمان کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری خطری ندارد. در واقع، جنین به این هورمون نیاز دارد. تیروکسین که در هورمون تیروئید وجود دارد، برای رشد مغز جنین ضروری است. 


منبع : Everydayhealth