یکی از دلایل اصلی فروش بالای UPVC این است که نیاز به مراقبت و نگهداری خیلی کمی دارد و یکی از محبوب‌ترین مصالح ساختمانی است. ترکیبات این ماده غیر واکنشی است؛ یعنی با رطوبت و یا مواد دیگر واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد. درب و پنجره‌ UPVC هرگز پوسیده نمی‌شود، تاب برنمی‌دارد و احتیاج به رنگ‌کاری مجدد ندارد.


درب و پنجره‌ UPVC بادوام است

نور خورشید، آب و باد، آثار بلند مدت ناچیزی روی UPVC دارد و این ماده به سختی اکسید می‌شود. هر گاه فرصت کردید انگشت خود را روی صندلی کنار باغچه که به مدت طولانی در آن‌جا بوده بکشید. می‌دانید این ماده‌ای که به انگشت شما می‌چسبد چیست؟ این همان اکسیداسیون است. با یک تمیزکاری سریع صندلی مثل روز اول نو می‌شود. در واقع، می‌توانید یک صندلی پلاستیکی را دفن کنید و بعداز  چند دهه آن را از زیر خاک در بیاورید و تمیز کنید بدون این که آسیبی دیده باشد. این آزمایش برای درب و پنجره‌ UPVC چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ جواب این است که برای مدت طولانی ظاهر خود را حفظ می‌کند.

ولی این بدان معنا نیست که هیچ‌گاه نباید درب و پنجره‌های خود را تمیز کنید. ممکن است فضولات پرندگان روی قسمت بیرونی آن ریخته شود و در اثر وزیدن باد روی آن گرد و خاک بنشیند.

در قسمت داخلی آن هم علاوه بر گرد و خاک، کثیفی دست‌های‌تان هم به آن مالیده می‌شود. پنجره‌ی کثیف ظاهر خوبی ندارد. خوشبختانه درب و پنجره‌ UPVC نیاز به مراقبت و نگهداری آن‌چنانی ندارد.


برای کثیفی‌هایی مثل فضولات پرندگان باید قبل از پاک کردن، آن را خیس کنید؛ چون درب و پنجره‌ UPVC به راحتی خراش بر می‌دارد.

تمیز کردن درب و پنجره‌ UPVC  آسان است

برای بسیاری از کثیفی‌ها یک دستمال مرطوب و یک مایع شوینده کفایت می‌کند. برای کثیفی‌هایی مثل فضولات پرندگان باید قبل از پاک کردن، آن را خیس کنید؛ چون درب و پنجره‌ UPVC به راحتی خراش بر می‌دارد. محصولاتی که برای تمیز کردن خودرو ساخته می‌شوند برای این کار مناسب هستند؛ چون این مواد باعث تحلیل رفتن لکه می‌شوند و پاک کردن آن را بدون آسیب رساندن به سطح آسان می‌کنند.

برای پاک کردن شیشه، دستمال میکروفایبر و آب بخش زیادی از کثیفی و لکه‌ها را پاک می‌کند. اگر پاک کردن جایی از آن دشوار است کمی شوینده‌ی دترجنت مشکل را حل می‌کند. توصیه می‌کنیم از دستگاه‌هایی که با فشار آب، سطوح را تمیز می‌کنند برای پاک کردن شیشه‌ها استفاده نکنید. اولا روی آن‌ها خط می‌افتد و دوم این‌که ممکن است آب به داخل نفوذ کند.


نگهداری از درب و پنجره‌ UPVC سفید

هر چند ماه یک بار چهارچوب‌های سفید درب و پنجره‌ UPVC  را با آب گرم و کف آلود بشویید تا کثیفی و سیاهی‌های روی آن‌ها پاک شود.


نگهداری از درب و پنجره‌ UPVC طرح چوب

چهارچوب‌های درب و پنجره‌ UPVC طرح چوب را نیز می‌توان با آب گرم و کف‌ تمیز کرد. هیچ‌گاه پنجره‌های طرح چوب را سنباده نزنید یا پولیش نکنید؛ چون به سطح لمینت شده‌ آسیب وارد می‌شود. گاهی اوقات تمیز کردن پنجره دشوار می‌شود و دست به بخش‌هایی از آن نمی‌رسد. اگر قد شما کوتاه است و یا پنجره بیش از حد بزرگ است، بدن خود را از پنجره بیرون نیاورید تا شیشه را تمیز کنید، چون با این کار خود را به خطر می‌اندازید و هر لحظه ممکن است سقوط کنید.


مرتب به یراق آلات درب و پنجره‌ UPVC رسیدگی و برای از بین بردن زنگ از محلول‌های مخصوص استفاده کنید.

لولاها را روغن کاری کنید

نگذارید قطعات متحرک درب و پنجره خشک شود. رسیدگی مرتب به یراق آلات  باعث می‌شود درب و پنجره‌ UPVC سالم بماند. برای از بین بردن زنگ می‌توانید از محلول‌های مخصوص این کار استفاده کنید. البته امروزه بسیار بعید است که بر روی درب و پنجره‌های مدرن شاهد لولا‌های زنگ زده باشیم.

درب و پنجره‌هایی خریداری کنید که دارای ضمانت باشد، بنابراین هنگام خرید در مورد این مسئله از فروشنده سوال کنید. در صورت خرابی درب و پنجره‌ UPVC تولید کننده موظف است آن را برای شما تعمیر کند. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه خودتان اقدام به تعمیر نکنید، چون با این کار ضمانت از اعتبار ساقط می‌شود.


دستگیره‌های درب و پنجره‌ UPVC

با استفاده از یک دستمال مرطوب می‌توانید دستگیره‌های درب و پنجره‌ UPVC  را تمیز کنید. هیچ‌گاه از پاک کننده‌های مایع برای تمیز کردن قطعات درب و پنجره استفاده نکنید. پیچ‌هایی که دستگیره را در قاب درب و پنجره ثابت نگه می‌دارد چک کنید که شل نشده باشند.


عایق بندی

هنگام تمیز کردن درب و پنجره‌ UPVC  عایق‌ها نباید از جای خود در بیایند. اگر این اتفاق افتاد بلافاصله آن‌ها را جا بزنید تا در هنگام بستن درب و پنجره آسیب نبینند. اگر فکر می‌کنید عایق‌بندی درب و پنجره‌ UPVC خراب شده با نصاب تماس بگیرید.