یکی از قدیمی‌ترین پلیمرها پلی وینیل کلراید یا PVC است که از دهه‌ی 40 تکامل پیدا کرده است و تبدیل به ماده‌ی مقرون به صرفه، سازگار با محیط زیست و ایمن شده است که در همه جای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویژگی‌های منحصر به فرد PVC باعث شده در حوزه‌های زیادی از جمله ساخت و ساز، حمل و نقل، الکترونیک و بهداشت مورد استفاده قرار بگیرد.

وینیل در ساخت پنجره‌های ساختمان‌های مسکونی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل عملکرد بالایی که دارد در حال قبضه کردن بازار است. گرچه هنوز هم بسیاری بر این باورند که وینیل دوام زیادی ندارد، اما نوآوری‌های صورت گرفته عملکرد آن را بهبود بخشیده و این باور را به چالش کشیده است.


کاهش هزینه‌های سرمایش

درب و پنجره UPVC از اتلاف هوای خنک داخل خانه یا ساختمان جلوگیری می‌کنند و لازم نیست دستگاه‌های تهویه هوا فشار زیادی را متحمل شوند تا دمای مطلوب را حفظ کنند. با استفاده از این پنجره‌ها انرژی کم‌تری مصرف کرده و در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنید؛ در واقع تمام هزینه‌ای که صرف درب و پنجره UPVC می‌شود ظرف دو سال جبران می‌گردد.


عملکرد گرمایی بالا

آزمایش‌ها نشان داده است که پنجره‌های وینیل در مقایسه با محصولات دیگر عایق بهتری هستند و این به خاطر عملکرد گرمایی عالی قاب پنجره است. طراحی عایق درب و پنجره‌های وینیل در مقابل هوا و همین طور رسانایی پایین آن‌ها این محصول را به سدی نفوذ‌ناپذیر در برابر انتقال گرما تبدیل کرده است.


عایق طبیعی

 در مقایسه با آلومینیوم که رسانای دماهای سرد و گرم است، UPVC یک عایق طبیعی است. UPVC از اتلاف گرما در زمستان و ورود گرما در تابستان جلوگیری می‌کند. فاکتور U در درب و پنجره UPVC حداقل 20 درصد موثرتر از آلومینیوم است.


به دلیل مقاومت PVC در مقابل در برابر رطوبت و آلودگی‌های جوی درب و پنجره UPVC ظاهر خود را سالیان سال حفظ می‌کند.

مقاومت بالا

UPVC به صورت طبیعی در برابر رطوبت و آلودگی‌های جوی مثل اسیدها، مواد قلیایی و غیره مقاوم است. این ماده زنگ نمی‌زند، نمی‌پوسد و پوسته پوسته نمی‌شود و حشرات و موریانه نمی‌توانند به آن آسیب بزنند. هم‌چنین کپک نمی‌زند. در نتیجه، درب و پنجره UPVC ظاهر خود را سالیان سال حفظ می‌کند.


قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست

بله درست متوجه شده‌اید، وینیل این ویژگی را هم دارد. گرچه پیرامون ساخت، استفاده، بازیافت و سازگاری PVC با محیط زیست بحث‌های زیادی وجود دارد؛ اما مخالفت‌ها بیشتر بر سر رابطه‌ی آن با صنایعی که در آن‌ها از کلر استفاده می‌شود و عمدتا از روی احساسات است تا حقایق علمی.


ایده‌آل برای بازیافت

PVC ماده‌ای ایده‌آل برای بازیافت است. PVC  در طی پروسه‌ی ساخت به راحتی قابل تبدیل به محصولات دیگر است. 99% ضایعات وینیل قابل بازیافت است.


ردپای کربن پایین

PVC به خاطر وزن کمی که دارد در حمل و نقل آن نسبت به مواد دیگر سوخت کمتری مصرف می‌شود. عمر مفید این ماده زیاد است؛ به همین دلیل در مصرف مواد خام صرفه جویی شده و از آلودگی مرتبط با دفع و تولید موادی که عمر کمتری دارند جلوگیری می‌شود.


منبع : Rehau