بیماری سوریاس پوست را ملتهب و قرمز می‌کند و به ورم کردنش منجر می‌شود و این‌ها به‌نظر فقط مشکلات ظاهری هستند. اما این بیماری در واقع در مشکلات سیستم ایمنی بدن ریشه دارد که باعث می‌شود سلول‌های پوست سریع‌تر از حد معمول رشد کنند. با این‌که سوریاس رواج زیادی دارد، هنوز نکات نامشخص زیادی در خصوص این بیماری وجود دارد. پزشکان معمولا با داروهای موضعی و خوراکی این بیماری را درمان می‌کنند، اما این درمان‌ها همیشه موثر واقع نمی‌شوند. اگر دارو مصرف می‌کنید و باز هم پوست‌تان ملتهب می‌شود و ورم می‌کند، باید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید. اضطراب و بودن در معرض هوای سرد دو محرک اصلی سوریاس هستند، اما مواد غذایی چطور؟

تا به امروز دلایل علمی مبنی بر این‌که بعضی مواد غذایی سوریاس را تشدید می‌کنند وجود ندارد، اما بعضی بیماران گزارش داده‌اند که مصرف یا عدم مصرف بعضی مواد غذایی روی شدت بیماری آن‌ها موثر بوده است. 


بستنی

در کل یک رژیم غذایی سالم بهترین گزینه‌ برای کنترل سوریاس است، پس بهتر است میزان مصرف بستنی و دیگر مواد غذایی شیرین را محدود کنید. هر چه سالم‌تر تغذیه کنید، فرایند درمان هم بهتر پیش می‌رود. 


نوشابه‌های گازدار

به عقیده‌ی یک متخصص پوست و مو رابطه‌ای بین افزایش وزن و سوریاس وجود دارد. نوشیدنی‌هایی با میزان قند بالا و ارزش غذایی پایین مثل نوشابه‌های گازدار یکی از عوامل اصلی چاقی و افزایش وزن هستند. وقتی بعضی مولکول‌های خاص از سلول‌های چربی جدا می‌شوند، به تشدید سوریاس منجر می‌شوند. پس مدیریت وزن در مدیریت سوریاس نقش اساسی دارد. 


گوشت قرمز

التهاب علائم بیماری سوریاس را تشدید می‌کند، پس باید مواد غذایی التهاب‌آور را از رژیم غذایی حذف کرد. بهتر است میزان مصرف هر ماده‌ی غذایی که چربی زیادی دارد مثل گوشت قرمز، کره و پنیر را کاهش دهید. از طرف دیگر، میزان مصرف ماهی‌های چرب، گردو و دانه‌های کتان را افزایش دهید؛ چون این مواد غذایی حاوی مقادیر زیادی امگا 3 هستند که با التهاب مبارزه می‌کند. 


برای کنترل بیماری سوریاس در خصوص رژیم غذایی بدون گلوتن از پزشک یا متخصص تغذیه خود سوال بپرسید.

نان سفید

گفته می‌شود که گلوتن سوریاس را تحریک می‌کند. این‌که رژیم غذایی بدون گلوتن برای مبتلایان به سوریاس مفید باشد مورد بحث است. اما تا جایی که می‌دانیم، به بعضی‌ها کمک می‌کند و روی بعضی‌‌ها هیچ تاثیری ندارد. بهتر است در خصوص رژیم غذایی بدون گلوتن از پزشک یا متخصص تغذیه خود سوال بپرسید. 

گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف می‌کنید یا نه؛ بهتر است مواد غذایی که در آن‌ها از آرد گندم سفید استفاده شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. یادتان باشد با این‌که رابطه‌ی بین سوریاس و مواد غذایی هنوز اثبات نشده، رابطه‌‌ی بین این بیماری و چاقی کاملا اثبات شده است و کم کردن مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده در مدیریت وزن تاثیر زیادی دارد.


غذاهای مایکروفری

لیست طولانی مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذاها نشان می‌دهد که شدیدا فرآوری شده‌اند و به التهاب منجر می‌شوند. پس بهتر است قبل از خرید پیتزا پپرونی یخ‌زده بیشتر فکر کنید. در این غذاها مقدار زیادی شکر و آرد تصفیه‌شده نیز وجود دارد. 


بادمجان

غیر از گلوتن گروهی از گیاهان مثل بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل و سیب‌زمینی هم هستند که هنوز در خصوص تاثیر آن‌ها روی سوریاس بحث جدی وجود دارد. بعضی افراد ادعا می‌کنند با خوردن این مواد غذایی بدن‌شان دچار التهاب می‌شود، اما هیچ مدرک علمی در این خصوص وجود ندارد. اگر شک دارید، می‌توانید این مواد غذایی را به صورت امتحانی از رژیم غذایی خود حذف کنید و نتیجه‌ی این کار را بررسی کنید. 


منبع : Prevention