هیچ چیز به اندازه‌ی تعمیر خودرو خرج روی دست شما نمی‌گذارد. ولی اگر ناچارید هر روز سوار آن شوید کاری از دست شما بر نمی‌آید. امروزه بسیاری از مردم به جای خرید لوازم یدکی فابریک به لوازم یدکی کارکرده گرایش پیدا کرده‌اند. شاید بپرسید چرا این گزینه بهتر است. در این قسمت جواب این سوال را خواهیم داد.


برتری زیاد از لحاظ قیمت

دلیل اصلی گرایش مردم به لوازم یدکی دست دوم خودرو مسلما قیمت آن‌ است. اغلب اوقات قطعات خودروهای دست دوم بسیار ارزان‌تر از قطعات نو است. با خرید قطعات کارکرده می‌توانید تا 50 درصد در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. 


گزینه‌های زیاد برای انتخاب

هر روزه خودروهای جدیدی به بازار عرضه می‌شوند. متاسفانه این بدان معناست که تولید لوازم یدکی خودرهای قدیمی‌تر متوقف می‌شود. با این وجود می‌توانید به مراکز جمع‌آوری خودروهای اسقاطی مراجعه کنید و قطعه‌ی مورد نظر خود را در آن‌جا پیدا کنید.


حمایت از محیط زیست

بازیافت لوازم یدکی خودرو راهی برای کمک به محیط زیست است. خرید لوازم یدکی کارکرده آن‌ها را از محل‌های دفن زباله نجات می‌دهد. با خرید هر قطعه‌ی نو ردپای کربن خود را افزایش می‌دهید، اما با خرید قطعات دست دوم باعث حذف ضایعات و صرفه‌جویی در انرژی مصرفی برای تولید قطعات جدید می‌شوید.


اگر فرزند علاقه به مکانیکی دارد بگذارید از کودکی با قطعات و لوازم یدکی خودرو بازی کند و با آنها آشنا شود.

ابزار یادگیری

آیا پسر یا دختر شما علاقه‌ی زیادی به خودرو دارد؟ از همان کودکی بگذارید با قطعات خودرو بازی کند و با آنها آشنا شود. اگر دوست دارد مکانیک شود تجربه کار با دست می‌تواند بهترین معلم او باشد. 

با این‌که لوازم یدکی دست دوم و کارکرده خودرو در بسیاری از مواقع به اندازه‌ی یک قطعه‌ی نو ارزش دارند، همیشه قابل استفاده نیستند و در تمام موارد نمی‌توان آن‌ها را جایگزین لوازم یدکی نو کرد. استفاده از لوازم یدکی نو و یا کار کرده تصمیمی است که مکانیک در حین تعویض یک قطعه می‌گیرد، چون مکانیک‌ها اولا به‌دنبال قطعه‌های جایگزین ارزان تر هستند و دوم این‌که نمی‌خواهند ایمنی خودرو را به خطر بیندازند. می‌توان لوازم یدکی قدیمی را پیدا کرد که سالم بوده و تا مدت‌ها بتوانند کار کنند. نکته‌ای را که باید در ذهن داشته باشیم این است که این لوازم یدکی به کدام بخش خودرو تعلق دارد.


بدانید دنبال چه چیزی هستید

اگر قصد خرید لوازم یدکی کار کرده دارید باید اسم، مدل و سال ساخت خودرویی که قطعات متعلق به آن است را بدانید. اگر قطعه‌ای به خودرو شما نخورد و روی آن کار نکند به هیچ دردی نمی‌خورد. وقتی به مراکز جمع‌آوری خودروهای اسقاطی می‌روید مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید قطعه‌ای که می‌خواهید بخرید سالم باشد.


قطعات کارکرده‌ای که بسیار مفید هستند

برخی از لوازم یدکی کار کرده خودرو را می‌توانید بدون در نظر گرفتن این که چقدر عمر کرده‌اند بخرید. چند نمونه از این قطعات عبارتند از سپر، جک و برف پاک‌کن. قطعات دیگری نیز هستند که باید آن‌ها چک کنید و مطمئن شوید سالم هستند. نمونه‌های این نوع لوازم یدکی عبارتند از سرسیلندر، پمپ بنزین، رادیاتور و سیستم انتقال نیرو. باید مطمئن شوید که این قطعات آسیب ندیده‌اند. هرگز لنت ترمز، صفحه کلاچ، یا پیستون کارکرده نخرید؛ چون این لوازم یدکی استهلاک زیادی دارند و باید نو خریداری شوند. 


منبع : Aeroautoparts