مطالعات نشان می‌دهد که در حال حاضر 60 تا 70 میلیون آمریکایی از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند که بیماری سیلیاک، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر، عدم تحمل لاکتوز و همین‌طور نفخ و گاز معده از آن جمله‌اند. سندروم روده‌ی چکه کن یکی دیگر از اختلالات گوارشی است که در نتیجه‌ی آسیب‌دیدگی دستگاه گوارش روی می‌دهد و در اثر آن پروتئین‌هایی نظیر گلوتن‌، باکتری‌های بد و ذره‌های هضم شده‌ی غذا وارد جریان خون می‌شوند. این مواد به مرور زمان باعث تورم، واکنش‌ دستگاه ایمنی و سوء هاضمه می‌شوند.

اما فارغ از این‌که چه کسی چه مشکلی دارد، چیزی که مسلم است افراد زیادی هستند که با هر بار غذا خوردن احساس ناراحتی پیدا می‌کنند و به دنبال راه حل سریعی برای مشکل خود هستد.

دشوار بتوان ریشه‌ی مشکلات گوارشی را پیدا کرده و روی یک علت بخصوص انگشت گذاشت، اما به احتمال زیاد در مورد خیلی از افراد مقصر اصلی رژیم غذایی و سبک زندگی آن‌هاست. رژیم غذایی به سبک غربی که شامل کربوهیدرات تصفیه شده، چربی‌های مضر، منابع پروتئینی بی کیفیت به همراه اندکی میوه و سبزیجات تازه می‌شود، بدن و به‌ویژه سیستم گوارشی را نابود می‌کند.  اما در حالی که مواد غذایی بد، صدمات زیادی را به سیستم گوارشی وارد می‌کند، مواد غذایی مفید تاثیر عکس دارد. با وارد کردن مواد غذایی خاصی به رژیم غذایی، می‌توانید به صورت طبیعی مشکلات گوارشی را درمان کنید. در این‌ مطلب مواد غذایی مفیدی به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با خوردن آن‌ها مشکلات گوارشی خود را رفع کنید.


آبگوشت استخوان

آبگوشت استخوان غذایی عالی برای درمان مشکلات گوارشی و سندروم روده‌ی چکه کن است. اما منظور ما نوع کنسرو شده نیست که از سوپر مارکت می‌خرید. بلکه منظور همان آبگوشت استخوان است که نیاکان ما استخوان را به همراه مغز استخوان، زردپی‌ها، رباط‌ها و دیگر متعلقات غیر خوراکی آن  روی آتش نیم جوش می‌کردند.

نیم جوش کردن باعث می‌شود که استخوان‌ها و رباط‌ها ترکیبات شفا دهنده‌ی خود مانند کلاژن را آزاد کنند که می‌تواند سلامت گوارشی شما را دگرگون کند. کلاژن از پوشش دستگاه گوارش حفاظت کرده و آن را تسکین می‌دهد تا حدی که در برخی موارد حساسیت‌های غذایی افراد را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

نکته‌ی دیگر این که اگر در نتیجه‌ی سوء هاضمه از مشکلات پوستی رنج می‌برید، کلاژن ماده‌ای فوق‌العاده برای بهبود قابلیت ارتجاعی پوست و کاهش سلولیت است.


محصولات نارگیلی از جمله روغن نارگیل، شیر نارگیل و آب نارگیل برای درمان مشکلات گوارشی و حفظ سلامت روده‌ها کمک می‌کند.

محصولات نارگیلی

محصولات نارگیلی از جمله روغن نارگیل، شیر نارگیل و آب نارگیل برای درمان مشکلات گوارشی و حفظ سلامت روده‌ها بسیار عالی هستند و چون به بدن در جذب ویتامین‌های محلول در چربی، کلسیم و منیزیم کمک می‌کنند باعث می‌شوند که دستگاه گوارش راحت و روان کار کند.

روغن نارگیل و شیر نارگیل سرشار از الکترولیت و چربی‌هایی هستند که به راحتی هضم می‌شوند و همین‌طور کمک می‌کنند سیستم گوارش آب خود را از دست ندهد و خطر یبوست کاهش یابد. هم‌چنین نیروی درمانی سیستم گوارشی را دو چندان می‌کنند چون با داشتن خواص ضد قارچی با باکتری‌های بد و قارچ کاندیدا مبارزه می‌کنند. عدم تعادل کاندیدا باعث کاهش اسید معده شده که منجر به سوء هاضمه و تورم می‌شود. پس سعی کنید به‌جای روغن زیتون از روغن نارگیل  استفاده کنید و به قهوه‌ی صبحانه‌ی خود شیر نارگیل اضافه کنید.


مواد غذایی پروبیوتیک

مواد غذایی پروبیوتیک نیز در درمان مشکلات گوارشی تاثیر بسزایی دارند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌هایی هستند که توانایی بدن را برای جذب مواد مغذی و مبارزه با عفونت افزایش می‌دهند. در واقع تعداد پروبیوتیک‌های موجود در روده‌ها 10 برابر سلول‌های بدن است. این مواد ارزشمند توازن سالم میان باکتری‌های خوب و باکتری‌های بد را در روده‌های شما تضمین می‌کنند. وقتی کفه‌ی ترازو در سمت باکتری‌های بد سنگین‌تر می‌شود، مشکلات گوارشی به وجود می‌آید.

خوشبختانه غذاهای سرشار از پروبیوتیک‌ها می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. مواد غذایی تخمیر شده مانند کلم ترش و کفیر سرشار از پروبیوتیک هستند و تاثیر بهتری از یک مکمل دارند. این مواد اجابت مزاج را تنظیم کرده و در نقش نگهبان از ورود مواد غیر مجاز به جریان خون جلوگیری می‌کنند. هم‌چنین به درمان روده‌ی چکه کن و یبوست کمک می‌کنند. با مصرف مواد غذایی تخمیری یا همان ترشیجات می‌توانید به سلامت دستگاه گوارش خود کمک کنید.


کامبوجا سرشار از اسید‌های مفید، پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌هاست و به درمان مشکلات سیستم گوارش کمک می‌کند.

کامبوجا

شاید فکر کنید که کامبوجا یکی دیگر از همان خوراکی‌های جدید و عجیب و غریب است، اما این نوشیدنی تخمیری که با چای سیاه و شکر درست می‌شود قدمتی هزاران ساله دارد. کامبوجا سرشار از اسید‌های مفید، پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌هاست و این مواد نه‌تنها به درمان مشکلات سیستم گوارش کمک می‌کند، بلکه آن را از سندروم روده‌ی چکه کن و مسائل دیگر حفظ می‌کند. حتی نتیجه‌ی یک مطالعه بر روی موش‌هایی که زخم معده داشتند نشان داد که مصرف این نوشیدنی به مدت چهار روز تاثیری برابر با داروهای زخم معده دارد.

کامبوجا هم مانند دیگر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک، که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، از تجمع قارچ جلوگیری کرده و به تکثیر باکتری‌های خوب در روده‌ها کمک می‌کند. اگر دلایل بیشتری می‌خواهید تا به سراغ این نوشیدنی فوق‌العاده بروید، باید بگوییم که کامبوجا یک انرژی‌زای بسیار قوی است. با نوشیدن آن نه تنها از رخوت و سستی ساعات بعد از ظهر نجات پیدا می‌کنید، بلکه به درمان مشکلات سیستم گوارش ‌تان هم کمک می‌کنید.


جوانه‌ها

جوانه‌ی دانه‌هایی مثل چیا، کتان و کنف فقط یک سری ترکیبات سالاد نیستند که به تازگی مد شده‌اند. این جوانه‌ها ذرات خانه‌های فیبر هستند، یعنی همان ماده‌ای که در سیستم گوارش معجزه می‌کند.

جوانه‌ی دانه‌ها به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث تنظیم اجابت مزاج شده و از یبوست جلوگیری می‌کنند. این جوانه‌ها هم‌چنین از پوشش دستگاه گوارش محافظت کرده، مواد ناخواسته را دور کرده و به جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی کمک می‌کنند. افزودن این جوانه‌ها به غذاها باعث کاهش تورم روده‌ها شده و هضم غذا را برای مبتلایان به بیماری کرون و سایر بیماری‌ها راحت‌تر می‌کند. اگر باز هم نظرتان جلب نشده، باید بگوییم که این دانه‌ها حکم غذا را برای باکتری‌های خوب دارند و آن‌ها را برای مبارزه با باکتری‌های بد مجهزتر می‌کنند.


منبع : Rodalewellness