معمولا توصیه می‌شود که کودکان را در سن یک سالگی یا شش ماه پس از رشد اولین دندان به دندانپزشک ببرید. اولین مراجعه به دندانپزشک معمولا کوتاه و مختصر است. به این شکل کودک فرصت پیدا می‌کند در محیطی غیرپزشکی با دندانپزشک آشنا شود. بعضی دندانپزشکان ممکن است از والدین بخواهند روی صندلی دندانپزشکی بنشینند و در طول معاینه کودک‌شان را بغل کنند. هم‌چنین ممکن است دندانپزشک از والدین بخواهد بیرون از اتاق منتظر بمانند تا رابطه‌ی بین کودک و دندانپزشک شکل بگیرید. 

در طول معاینه، دندانپزشک تمام دندان‌های کودکان را معاینه می‌کند که پوسیدگی نداشته باشند و هم‌چنین الگوی گاز گرفتن، لثه، فک و بافت‌های دهان را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر نیاز باشد دندانپزشک دندان‌ها را تمیز می‌کند و نیاز به فلوراید را ارزیابی می‌کند. دندانپزشک هم‌چنین ممکن است در خصوص سلامت دهان و دندان کودکان نکاتی را به والدین بگوید یا به سوالات آن‌ها در این خصوص پاسخ دهد. 

مواردی که دندانپزشک ممکن است با شما در موردشان صحبت کند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حفظ سلامت دهان و دندان کودک و جلوگیری از پوسیدگی
  • نیاز به فلوراید
  • عادات دهانی مثل مکیدن انگشت یا لب
  • تعیین هدف
  • رشد دندان‌ها
  • تغذیه‌ی مناسب

برنامه‌ریزی برای مراجعه به دندانپزشک

بیشتر دندانپزشکان ترجیح می‌دهند هر شش ماه یک بار کودک را معاینه کنند تا کودکان احساس راحتی داشته باشند و به آن‌ها اعتماد کنند. هم‌چنین به این شکل می‌توانند رشد دندان‌ها را زیر نظر داشته باشند و اگر مشکلی پیش بیاید به درمان آن بپردازند. 

در اولین جلسه از شما می‌خواهند که فرم اطلاعات پزشکی کودک را پر کنید. پس بهتر است خودتان را آماده کنید و اطلاعات لازم را داشته باشید. 

دندانپزشک کودک، کارکنان‌ و حتی طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشک باعث می‌شوند کودکان بیشتر احساس راحتی داشته باشند.

تفاوت بین دندانپزشک کودکان و دندانپزشک معمولی

دندانپزشک کودکان پس از تمام کردن دوره‌ی دندانپزشکی حداقل دو سال دوره اضافی می‌بیند. این دوره بیشتر روی مدیریت و درمان دندان‌های کودکان، رفتار آن‌ها، رشد فیزیکی و نیازهای خاص آن‌ها تمرکز دارد. با این‌که هر دو نوع دندانپزشک می‌توانند به سلامت دهان و دندان کودک رسیدگی کنند، دندانپزشک کودک، کارکنان‌ و حتی طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشک برای کودکان مناسب‌تر است و باعث می‌شوند آن‌ها بیشتر احساس راحتی داشته باشند. اگر کودک‌تان نیازهای خاصی دارد، بهتر است او را نزد یک دندانپزشک کودک ببرید. از دندانپزشک یا پزشک کودک‌تان بپرسید او چه نظری در این خصوص دارد. 

اولین رادیولوژی کودک باید در چه سنی باشد

برای این‌که کودک اولین‌بار در چه سنی باید رادیولوژی کند قانونی وجود ندارد. بعضی کودکان که در معرض خطر مشکلات دهان و دندان هستند باید زودتر از دیگران رادیولوژی کنند. معمولا بیشتر کودکان بین سنین 5 تا 6 سال برای اولین بار رادیولوژی می‌کنند. با رشد دندان‌های دائمی کودکان در سن 6 سالگی، رادیولوژی در کمک به دندانپزشک برای بررسی رشد دندان‌های دائمی و پیدا کردن مشکلات نقش مهمی دارد. 


منبع : Webmd