اگر به عادات غذایی و ورزش اهمیت ندهید طبیعی است که چاق می‌شوید و از این که مجبور باشید چربی‌های اضافه بدن‌تان را با خود به این طرف و آن طرف بکشید کمی ناراحت می‌شوید. اما اعصاب‌تان موقعی خرد می‌شود که مدت زیادی به یک رژیم غذایی از روی برنامه عمل کنید و پس مدتی ببینید نه تنها پیشرفتی نکرده‌اید، بلکه اضافه وزن هم داشته‌اید. اگر مراقب وزن خود هستید ولی به هدف خود نزدیک نمی‌شوید برگردید و به اصولی که برای کاهش وزن از آن‌ها پیروی می‌کنید نگاه دقیقی بیندازید. شاید تصورات غلطی که راجع به رژیم غذایی در میان مردم جا افتاده باعث پس‌رفت شما می‌شود.


تا می‌توانید سالاد بخورید

سالاد بسیاری از افراد را به اشتباه می‌اندازد. ممکن است بپرسید خوردن سالاد یعنی خوردن سبزیجات سودمند پس مشکل چیست؟ مشکل فقط در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن سس است. موادی که همراه سالاد مصرف می‌شود پر از کالری و چربی‌های اشباع شده هستند.


می‌توانید در طی دو هفته 4.5 کیلو وزن کم کنید

شاید بتوانید با یک رژیم غذایی فشرده در عرض دو هفته 4.5 کیلو وزن کم کنید، اما به محض این که به روال عادی تغذیه برگشتید بیشتر وزنی  که کم کرده‌اید دوباره برمی‌گردد. برای این که450 گرم وزن واقعی کم کنید باید 3500 کالری را حذف کنید یعنی همان مقداری که در 450 گرم چربی ذخیره شده است. این مقدار کالری را با کمتر خوردن و تحرک بیشتر می‌توانید حذف کنید. اگر هفت روز هفته روزی 500 کالری کم کنید هفته‌ای حدود 450 گرم وزن کم می‌کنید و این کاهش وزن واقعی است. 


برای کاهش وزن باید به میزان کالری مصرفی خود و داشتن برنامه ورزشی منظم توجه داشته باشید.

اگر ورزش کنید هر قدر که دل‌تان می‌خواهد می‌توانید بخورید

اگر دو بیسکویت متوسط بخورید 400 کالری وارد بدن می‌کنید. اما برای سوزاندن 400 کالری یک فرد معمولی باید 6 کیلومتر راه برود یا بدود. پس یک لحظه غفلت به قیمت صرف یک ساعت یا بیشتر بر روی تردمیل تمام می‌شود. نتیجه این‌که برای کاهش وزن باید به میزان کالری مصرفی خود توجه داشته باشید مگر این‌که به اندازه‌ی یک قهرمان المپیک ورزش کنید.


وعده‌های زیادتر اما کم حجم بهتر از وعده‌های کم‌تر اما مفصل است

این گفته شاید تا حدی درست باشد. هر بار که غذا می‌خوریم سوخت وساز بدن ما قدری بالاتر میرود. پس با خوردن وعده‌های زیادتر اما کم حجم سوخت و ساز بدن را بیشتر به کار می‌اندازیم و در نتیجه کالری‌های بیشتری می‌سوزانیم. اما این مقدار آن قدر ناچیز است که اصلا به چشم نمی‌آید. 


اگر غذای سالم می‌خورید نگران کالری نباشید

لزوما این طور نیست. پاستا و نانی که با گندم سبو‌س دار تهیه شده‌اند به اندازه‌ی نان معمولی کالری دارند. برنج قهوه‌ای و سفید هم همین وضعیت را دارند. آواکادو، آجیل و روغن نارگیل با این‌که حاوی چربی‌هایی هستند که به سلامت قلب کمک می‌کند کالری زیادی هم دارند. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است اما اگر آن‌ را هر روز و بدون توجه به کالری‌هایی که دارد مصرف کنید وزن‌تان بالا می‌رود. ختم کلام این که به میزان کالری‌ مواد غذایی توجه داشته باشید و نگذارید این هاله‌ی مقدسی که به اسم سلامتی با خود دارند شما را به بیراهه ببرد.


منبع : Eatingwel