خیلی پیش می‌آید که وقتی می‌خواهید عینک را به چشم بزنید، می‌بینید روی شیشه‌های آن لکه افتاده است. می‌توانید با یک دستمال لکه را پاک کنید، اما این کار فقط باعث می شود لکه روی شیشه پخش شود. حالا یک لایه‌ی چرب روی شیشه است که با وجود آن درست نمی‌توانید ببینید. روش بهتری هم برای تمیز کردن عینک وجود دارد. فرقی نمی‌کند هر روز عینک را تمیز کنید یا فقط وقتی مجبور می‌شوید، در هر صورت باید آن را با مایع ظرفشویی بشویید. نکاتی در این مطلب آورده‌ایم را رعایت کنید و با دید جدیدی به دنیا نگاه کنید. 


نحوه شستن عینک

سینک ظرفشویی را به ارتفاع 5 سانتی‌متر از آب گرم پر کنید. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی داخل آب بریزید. دو برگ حوله کاغذی دم دست‌ داشته باشید. به این شکل پس از شستن عینک آماده هستید و تصادفا آن را دوباره کثیف نمی‌کنید. عینک را در حالتی قرار دهید که انگار می‌خواهید روی چشمان‌تان بگذارید. حالا عینک را از قسمت بالای بینی بگیرید و با مایع ظرفشویی و آب بشویید. عینک را داخل آب کفی فرو کنید. سپس آن را بالا بیاورید و بررسی کنید که کثیفی روی شیشه نمانده باشد. شیشه‌ها را آرام با دست بمالید. به این شکل تمام لکه‌های روی شیشه از بین می‌رود. حالا دوباره آن را در آب کفی فرو کنید. عینک را زیر آب شیر بگیرید تا کف از رویش پاک شود سپس را روی حوله کاغذی بگذارید تا خشک شود. 


استفاده مداوم از عینک آن را در معرض میکروب‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها قرار می‌هد. اگر عینک خود را با دست‌های نشسته لمس کنید،‌ ممکن است به  بیماری‌های واگیرداری نظیر ورم ملتحمه چشم و سایر عفونت‌های چشمی مبتلا شوید. در کنار لکه‌گیری عینک، استریلیزه کردن آن نیز می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و انتشار میکرب‌ها کمک کند. برای تمیز کاری و استریلیزه کردن عینک باید از روش‌هایی استفاده کنید که به آن صدمه‌ای وارد نکنند.


برای استریل کردن عینک از آب، قطره مایع آنتی باکتریال و یک پارچه خشک استفاده کنید.

نحوه استریل کردن عینک

عینک را با دقت زیر شیر آب بگیرید تا شیشه‌های آن خیس شود. یک قطره مایع آنتی باکتریال روی دو طرف شیشه‌ها بریزد. انگشت اشاره را در یک طرف شیشه و انگشت شصت را در طرف دیگر آن قرار دهید و با حرکت دایره‌وار روی شیشه بمالید. همین کار را برای شیشه‌ی دیگر و کل فریم هم انجام دهید.

عینک را با آب گرم بشویید. شیشه‌ها و فریم را با یک پارچه‌ی نرم خشک کنید. پارچه‌ی دیگری را به الکل ضد عفونی کننده آغشته کنید و آن را روی سطح شیشه‌ها و فریم بکشید تا عینک شما استریلیزه شود و بعد آن را با یک پارچه خشک کنید.


نکات

  • الکل ضدعفونی کننده و پاک‌کننده‌ای بسیار موثر است و در صورت لزوم می‌تواند جایگزینی برای شستشو با مایع آنتی باکتریال و آب باشد.
  • هنگام شستشوی عینک، معمولا فریم‌های آن نادیده گرفته می‌شوند. تمیز کردن فریم‌ها از تغییر رنگ آن‌ها و هم‌چنین از انتشار میکروب‌ها بر اثر مالیدن دست به فریم‌ها جلوگیری می‌کند. 


منبع : Ehow