اگر  می‌خواهید خودرو قدیمی خود را بفروشید دست نگه دارید. به‌جای این‌که خودرو را یک‌جا بفروشید، بهتر است آن را اوراق کنید و لوازم یدکی آن را جداگانه به فروش برسانید. می‌پرسید چرا؟ چون با این کار پول بسیار بیشتری گیرتان می‌آید. این تفاوت به ویژه موقعی خود را نشان می‌دهد که خودرو خراب باشد و کار نکند؛ چون درست است که خودرو روشن نمی‌شود، اما بسیاری از لوازم یدکی آن ممکن است سالم باشد. بعد از اوراق کردن خودرو و جدا کردن لوازم یدکی آن هیچ بعید نیست که یک قطعه را به قیمت کل همان خودرو خراب بفروشید. پس اوراق کردن خودرو ارزش وقتی را که برای این کار می‌گذارید و عرقی را که می‌ریزید دارد. 


اوراق کردن خودرو نیازمند دانش است

در  بسیاری از موارد اوراق کردن خودرو به حدی از دانش نیاز دارد که از آشنایی معمولی فراتر می‌رود. گرچه بسیاری از صاحبان خودرو می‌توانند به راحتی قطعاتی نظیر باتری و رادیاتور را شناسایی و باز کنند، اما قطعات تخصصی تر مثل سیلندر اصلی ترمز ، سوپاپ‌ها و ریل‌ سوخت نیازمند تحقیق و آموزش بیشتری است. شناسایی و باز کردن قطعات تخصصی مثل مخزن رزوناتور روی یک خودرو دوج استیلت ممکن است نیاز به دانش زیادی داشته باشد. سایر قطعات مثل سوپر شارژرها و توربوشارژرها احتیاج به شناخت عمیق نه تنها از محل قرارگیری‌شان، بلکه از وظیفه و ارتباط آن‌ها با سایر قطعات خودرو دارند.


برای باز کردن لوازم یدکی برخی از خودروهای پیشرفته و لوکس به ابزار تخصصی نیاز است.

اوراق کردن خودرو نیازمند مهارت است

پیدا کردن جای قطعات در خودرو، شناسایی و باز کردن آن‌ها نه تنها نیازمند دانش کافی است بلکه در این کار مهارت هم لازم است. بسیاری از لوازم یدکی خودرو در فضای خیلی کوچکی جای گرفته‌اند و به قدری به هم نزدیک هستند که اگر بخواهید یکی از آن‌ها را باز کنید، به قطعات کناری آن صدمه می‌زنید. اگر دستان شما بزرگ هم باشد سختی کار به مراتب بیشتر می‌شود. برای باز کردن لوازم یدکی برخی از خودروهای پیشرفته و لوکس به ابزار تخصصی نیاز است. اگر برای باز کردن قطعه‌ای نیاز به ابزار تخصصی داشتید باید به یکی از مراکز مجاز خدمات مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید آن قطعه را برای شما باز کنند.


اوراق کردن خودرو کار کثیفی است

باز کردن و فروختن لوازم یدکی خودرو نه تنها به دانش و مهارت نیاز دارد، بلکه همه جا را چرب و کثیف می‌کند. بسیاری از لوازم یدکی خودرویی که سال‌ها و در شرایط سخت آب و هوایی کار کرده، پوشیده از گریس، روغن و کثیفی است. گرچه این کثیفی‌ها به راحتی به دست‌ها و لباس‌ها مالیده می‌شوند و زیر ناخن‌ها را سیاه می‌کنند، اما به راحتی از روی لوازم یدکی پاک نمی‌شوند. بسیاری از مکانیک‌ها نیاز به فضای بیشتر را در محیط کار خود حس می‌کنند، چون باید جایی باشد که لوازم یدکی باز شده را در آن نگه دارند و آماده حمل کنند و بسیاری از آن‌ها در گاراژ خود از یک سینک و مواد شوینده‌ی قوی استفاده می‌کنند. با وجود همه‌ی این مشکلات فروش لوازم یدکی خودرو فرسوده از لحاظ مالی سودمند و سرگرم‌کننده است.


منبع : Ehow