فلکس یا FFC، نوعی از سیم و کابل است که هم تخت است و هم انعطاف‌پذیری بالایی دارد. این نوع کابل بسیار نازک است و بیشتر در دستگاه‌های الکترونیکی فشرده مثل لپ تاپ و موبایل استفاده می‌شود. FFC از یک ورقه نازک تخت و انعطاف‌پذیر و چندین رسانای فلزی تشکیل شده که به یک سطح متصل‌اند. معمولا هر دو طرف کابل فلکس سخت می‌باشد تا کار با آن‌ ساده‌تر شود. از کابل فلکس به جای کابل گرد استفاده می‌شود تا مدیریت شبکه‌های سیم و کابل داخل دستگاه‌های الکترونیکی ساده‌تر شود. به این شکل، سیم و کابل داخل دستگاه‌ها فضای کمتری اشغال می‌کنند و به هم پیچیده نمی‌شوند. از آن‌جایی که سیم‌های داخل کابل فلکس حفاظ‌های جداگانه دارند و چند لایه مواد مختلف دور آن‌ پیچیده نشده، نسبت به سیم و کابل گرد وزن کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد. اولین نمونه سیم و کابل فلکس توسط یک شرکت آمریکایی و در سال 1956 تولید شد. مهندسان این شرکت روشی برای استفاده از لاستیک سیلیکون برای قالب‌گیری سیم و کابل پیدا کردند. از آن‌جایی که FFC  تخت و شبیه یک روبان است، به آن کابل روبانی نیز می‌گویند. از اولین نمونه‌های این کابل در صنعت کامپیوتر، کارت‌خوان‌ها و ماشین‌های پانچ استفاده می‌شد. البته کابل فلکس تا به امروز پیشرفت‌های زیادی داشته است و امروزه در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

هنگام انتخاب نوع کابل فلکس و استفاده از آن برای کار ی که در نظر گرفته‌اید می‌بایست نوع حرکتی را که کابل قرار است روی کار انجام دهد مشخص کنید. اگر از همان ابتدای کار کابل را به درستی انتخاب کنید احتمال خرابی یا بروز اشکال پایین می‌آید و بهره‌وری و عملکرد آن تضمین می‌شود.

در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به انواع کابل‌های فلکس که یک شرکت معتبر سیم و کابل تولید می‌کند:

  • فلکس غلتان: این نوع از کابل فلکس برای حرکات نیم دایره‌ای یا دکارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیم و کابل Xtra-Guard Flex سری 85000 و 86000 و همین طور سری XM، سری F، و EcoFlex از این نوع فلکس پشتیبانی می‌کنند.
  • فلکس خم شونده: این کابل‌ها حرکتی همانند پانل‌های لولایی دارند. هم کابل‌هایی که در بالا ذکر کردیم خاصیت فلکس خم شونده را نیز دارند.
  • فلکس پیچشی: این نوع فلکس دارای حرکت پیچشی است. روبات‌های صنعتی، ماشین آلات و تجهیزات ساخت خودرو چند نمونه از صنایعی هستند که از سیم و کابل پیچشی استفاده می‌کنند. سیم و کابل سری Xtra-Guard Flex 87000 حرکت پیچشی 360 درجه دارند.
  • فلکس متغیر/تصادفی: این نوع فلکس علاوه بر حرکت خمیدگی لولایی همان کاری را انجام می‌دهد که نامش می‌گوید یعنی تصادفی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کابل از دو سر ثابت است و وقتی سرها در حال حرکت هستند، کابل بین این دو سر می‌تواند آزادانه خم شود. کابل‌هایXtra-Guard Flex ، EcoFlex  و سری XM و F کاربردهای فلکس متغیر را دارا هستند.


منبع : Alphawire