گیر کردن در آسانسور می‌تواند ترسناک باشد، مخصوصا اگر طرفدار آن دسته از فیلم‌ها باشید که در آن‌ها اتفاقات وحشتناکی در آسانسور رخ می‌دهد. با این‌که گیر کردن در آسانسور در زندگی واقعی مثل فیلم‌ها نیست، دانستن این‌که چطور از این موقعیت رهایی پیدا کنید حیاتی است. 


آرام باشید 

احتمالا این‌که دلهره و دستپاچه شدن هیچ فایده‌ای ندارد را بارها شنیده‌اید، اما این جمله کاملا درست است. دلهره توانایی تفکر را از شما می‌گیرد و شرایط را بدتر می‌کند. آرام باشید و به این فکر کنید که این واقعیت است نه سینما؛ یک آسانسور مدرن، حتی اگر کابل‌هایش هم پاره شوند سقوط نخواهد کرد. 


اگر تاریک است یک منبع نور پیدا کنید

می‌توانید از صفحه‌ی موبایل به‌عنوان منبع نور استفاده کنید. البته بعضی موبایل‌ها چراغ قوه هم دارند. 


ببینید موبایل‌تان آنتن یا اینترنت دارد

اگر موبایل‌تان آنتن دارد، با آتش‌نشانی تماس بگیرید. موقعیت را شرح دهید و از آن‌ها بخواهید کمک‌تان کنند. اگر اینترنت دارید، می‌توانید با یکی از دوستان یا آشنایان تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید درخواست کمک کنند. آدرس ساختمان و آسانسوری که در آن گیر کرده‌اید را به دوست‌تان بدهید. 


از دریچه‌ سقف فرار نکنید

خوشبختانه آسانسورهای مدرن روی سقف دریچه‌ای ندارند. فرار کردن از آن راه خطرات بسیار زیادی دارد. 


فکرهای منفی را از خود دور کنید

به این فکر کنید که هنوز زنده هستید و وقتی ذهن‌تان به شما می‌گوید دیوارها دارند به هم نزدیک می‌شوند، به حرفش گوش نکنید. دیوارها به هم نزدیک نمی‌شوند و نخواهند شد، شما هم هم‌چنان می‌توانید نفس بکشید. فقط یادتان باشد که آسانسور معمولا دوربین دارد، پس کاری احمقانه نکنید که بعدا پشیمان شوید. 


هنگام گیر افتادن در آسانسور برای اطمینان از خراب شدن آسانسور ابتدا دکمه طبقات مختلف را یکی یکی بزنید.

طبقه‌ها را یکی یکی امتحان کنید

دکمه‌های طبقه‌های مختلف را یکی یکی بزنید، سپس دکمه باز کردن در را بزنید و اگر هیچ کدام کار نکرد، می‌توانید مطمئن باشید که آسانسور خراب شده است. حالا باید راهی برای خبر دادن به افراد بیرون از آسانسور پیدا کنید. 


از بین شکاف در آسانسور به بیرون نگاه کنید

  • اگر از شکاف در می‌توانید چیزی ببینید، آسانسور نزدیک به یکی از طبقات متوقف شده است می‌توانید با فریاد زدن درخواست کمک کنید. درهای آسانسور را می‌توان با کلید باز کرد، پس سعی نکنید با زور درها را باز کنید. اگر هنگام خروج آسانسور به کار بیفتد، حسابی غافل‌گیر خواهید شد. 
  • اگر از شکاف در چیزی پیدا نیست، آسانسور بین طبقات متوقف شده است و با فریاد زدن به جایی نخواهید رسید. به‌دنبال یک تلفن باشید. اگر آسانسور تلفن ندارد، حتما باید زنگ خطر داشته باشد. زنگ خطر را آن‌قدر بزنید تا کسی صدایش را بشنود و به کمک‌تان بیاید. اگر کسی صدای‌ زنگ را نشنید، ناامید نشوید و به این کار ادامه دهید و مطمئن باشید بالاخره کسی به کمک‌تان خواهد آمد. 

ساعت را نگاه کنید

اگر بیشتر از نیم ساعت منتظر مانده‌اید و کسی به کمک‌تان نیامده است، فریاد بزنید و به درهای آسانسور بکوبید؛ می‌توانید برای این کار از کفش‌تان استفاده کنید. اگر هنوز افرادی در ساختمان باشند، باید قبل از این‌که شب شود و ساختمان را ترک کنند آن‌ها را مطلع کنید. اگر همه ساختمان را ترک کرده باشند و هیچ کس صدای شما را نشنود، باید بپذیرید که شب را در آسانسور خواهید گذراند. اگر چنین اتفاقی رخ داد، دیگر فریاد نزنید و سعی کنید بخوابید. صبح روز بعد ساختمان دوباره پر از آدم می‌شود و می‌توانید درخواست کمک کنید. 


منبع : Wikihow