کسانی که کمی در خصوص مکانیک خودرو اطلاعات دارند، می‌توانند با سرویس کردن خودرو در خانه به‌جای تعمیرگاه تا حد زیادی در هزینه‌های نگهداری خودرو صرفه‌جویی کنند. سرویس کردن خودرو بخشی همیشگی از نگهداری خودرو است که برای بهینه نگه داشتن عملکرد آن انجام می‌شود. هنگام سرویس کردن خودرو بعضی قطعات آن باید با لوازم یدکی نو تعویض شوند و این بیشتر به عمر آن‌ها بستگی دارد. در این مطلب قطعاتی از خودرو که معمولا هنگام سرویس با لوازم یدکی نو تعویض می‌شوند را آورده‌ایم. 


شمع

شمع قطعه‌ای از خودرو است که هنگام استارت زدن جرقه می‌زند. موتور خودرو با سوزاندن سوخت کار می‌کند اما اگر شمع‌ها درست کار نکنند، درست جرقه نمی‌زنند و خودرو روشن نمی‌شود. با گذر زمان شمع‌ها توانایی خود را از دست می‌دهد و باید قبل از این‌که دچار مشکل شوند آن‌ها را تعویض کرد. ممکن است هنگام سرویس خودروهای قدیمی، لازم باشد سیم این لوازم یدکی را نیز عوض کنید.


فیلتر هوا

فیلتر هوای خودرو اضافات و کثیفی‌های هوایی که خودرو از محیط بیرون جذب می‌کند را به خود می‌گیرد. با گذر زمان، فیلتر هوا کثیف می‌شود و کارایی لازم را ندارد و در نتیجه باید تمیز یا تعویض شود. اگر فیلتر هوا از نوع لوازم یدکی یک بار مصرف باشد حتما باید آن را تعویض کنید. 


هواکش محفظه میل لنگ، گازهای تولید شده در موتور و محفظه میل لنگ را تخلیه می‌کند.

هواکش محفظه میل لنگ

هواکش محفظه میل لنگ، گازهای تولید شده در موتور و محفظه میل لنگ را تخلیه می‌کند. اگر این گازها جمع شوند، روی عملکرد موتور تاثیر منفی خواهند گذاشت. هنگام سرویس خودرو هواکش محفظه میل لنگ بررسی، تنظیم، تمیز یا گاهی اوقات تعویض می‌شود. 


فیلتر بنزین

اگر فیلتر بنزین بگیرد، موتور به اندازه‌ی کافی سوخت دریافت نمی‌کند و این روی عملکرد آن تاثیر منفی دارد. تعویض کردن این لوازم یدکی هنگام سرویس خودرو یا طبق رهنمود‌های دفترچه‌های راهنمای آن، باعث می‌شود میزان مصرف سوخت در حد ایده‌آل باقی بماند. 


فیلتر روغن

عوض کردن روغن و فیلتر روغن یکی از بخش‌های اصلی نگهداری از خودرو است و معمولا هنگام سرویس خودرو این کار انجام می‌شود. تعویض روغن و فیلتر روغن در عملکرد بهینه‌ی موتور نقش موثری دارد. روغن قدیمی یا گرفتگی فیلتر روغن باعث می‌شود روغن به خوبی در موتور نچرخد و موتور خشک کار کند و آسیب جدی ببیند. 


منبع : Ehow