تشخیص این‌که آیا یک فرد مسن نیاز به خانه‌ سالمندان دارد کار مشکلی است. این تصمیم احساسی را باید با ملاحظه‌ی دقیق قابلیت‌های جسمی و ذهنی فرد گرفت. اگر عضوی از خانواده نتواند به تنهایی زندگی کند، وقت آن است که ببینیم خانه‌ سالمندان برای او گزینه‌ای مناسب است یا نه. طبق آمار بیش از 1،300،000 نفر در ایالات متحده در بیش از 15،000 خانه‌ سالمندان زندگی می‌کنند. که این ارقام نشان می‌دهد خانه‌ سالمندان گزینه‌ای پرطرفدار برای کسانی است که دیگر نمی‌توانند از خود مراقبت کنند.

نگاهی به امور نظافتی خانه‌ی فرد و عادات بهداشتی او بیندازید. کم تحرکی یا زوال عقل ممکن است به این معنا باشد که فرد یا قادر نیست و یا تمایل به تمیز کردن خانه، شستن لباس‌ها و رسیدن به خود ندارد. توجه کنید و ببینید که آیا به جاهایی از خانه که نیاز به تعمیر دارد رسیدگی می‌شود و چمن جلوی خانه کوتاه می‌شود. 

توانایی فرد را در پختن غذا بسنجید. یخچال و کابینت‌ آشپزخانه را چک کنید و ببینید چه مقدار غذای تازه و مغذی وجود دارد. وقتی فرد پا به سن می‌گذارد پخت و پز برایش مشکل می‌شود و روز خود را با خوردن هله هوله سر می‌کند و اگر آماده کردن غذا برایش دشوار باشد بعضی از وعده‌های غذایی را حذف می‌کند.


قبل از فرستادن سالمند به خانه سالمندان باید دقت کنید که فرد تا چه اندازه توان انجام تمامی امور شخصی و زندگیش را دارد.

قبض‌ها و امور مالی فرد را بررسی کنید. آیا فرد قبض‌های خود رابه موقع می‌پردازد یا این‌که آن‌ها را فراموش می‌کند. آیا چک‌ها به حساب بانکی ریخته می‌شوند یا این‌که روی میز تلنبار شده‌اند.

با او به یک پیاده‌روی بروید و ببینید می‌تواند به خوبی راه برود و به راحتی از پله‌ها بالا و پایین بیاید. با بالا رفتن سن استقامت فرد تحلیل می‌رود و انجام کارهای خانه که برای یک فرد جوان راحت است برای فرد پیر و فرتوت تبدیل به موانع بزرگی می‌شوند.

به حالت‌های ذهنی فرد دقت کنید. اگر سردرگم به‌نظر می‌رسد و قادر به یادآوری جزئیات ساده مثل تاریخ یا آدرس خانه نیست احتمالا دچار زوال عقل شده است. اگر ادراک ذهنی او مختل شده مشکل است بتواند از پس همه‌ی کارهای زندگی روزمره بر بیاید.

به قوطی قرص فرد نگاه کنید و قرص‌های باقیمانده را بشمارید. اگر دچار کمبود حافظه باشد احتمالا فراموش می‌کند قرص‌های خود را به‌طور منظم بخورد و یا این‌که آن‌ها را زود به زود می‌خورد و منجر به اوردوز مرگبار می‌شود.

به شرایط پزشکی و درمانی فرد فکر کنید. اگر بیماری‌های او با بالا رفتن سن وخیم‌تر می‌شوند، لازم است او را به یک مرکز تخصصی سالمندان بسپارید. کارکنان خانه‌ سالمندان علائم بیماری را هر روز چک می‌کنند و از وخیم‌تر شدن بیماری جلوگیری می‌کنند.

از پزشک وی بخواهید تا او را ارزیابی کند. این ارزیابی شامل بررسی توانایی فرد برای انجام کارهای روزانه، بررسی شرایط پزشکی و تعیین این‌ است که آیا کاهش حافظه و زوال عقل رخ داده و آیا به قدر ی شدید است که مانع از این شود که فرد به تنهایی زندگی کند.


نکته

اگر فرد سالمند کسی را می‌شناسد که در یک خانه‌ سالمندان زندگی می‌کند، انتخاب آن مرکز  برای او بهتر است چون باعث می‌شود راحت‌تر با این تغییر کنار بیاید.


منبع : Ehow