ترس از آسانسور می‌تواند انسان را از پا در بیاورد و در کار و روابط اجتماعی اختلال ایجاد کند. این ترس ممکن است کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی باشد و افرادی که از این مشکل رنج می‌برند، نمی‌توانند حضور در فضاهای تنگ که راه فراری ندارند را تحمل کنند. ترس از  آسانسور می‌تواند خفیف و قابل کنترل یا شدید و اضطراب آور باشد که در مورد دوم به حمله‌های عصبی منجر می‌شود. البته می‌توان با استفاده از روش‌هایی به این ترس غلبه و مشکل را تا حد زیادی حل کرد.


به تدریج با ترس‌تان رو به رو شوید

تمام مراحل سوار شدن  آسانسور  را لیست کنید. به این شکل می‌توانید این مراحل را یکی یکی تمرین کنید. برای مثال این لیست می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تصمیم‌گیری در خصوص این‌که از  آسانسور استفاده کنید یا پله
  • فشار دادن دکمه‌ی بالا یا پایین
  • بررسی میزان شلوغی  آسانسور
  • قدم گذاشتن داخل آسانسور
  • انتخاب طبقه
حالا با توجه به میزان ترس‌تان از هر کدام از این مراحل، آن‌ها را در لیست مرتب کنید. برای مثال اگر از فشار دادن دکمه‌ی بالا یا پایین وحشت زیادی ندارید، آن را جز موارد اولیه‌ی لیست قرار دهید. پس از مرتب کردن مراحل، آن‌ها را یکی یکی تمرین کنید. اگر مرحله‌ای مثل فشار دادن دکمه‌ی بالا یا پایین کوتاه است، آن را تکرار کنید تا اضطراب‌تان کاهش یابد. اگر مرحله‌ای مثل منتظر ماندن در  آسانسور برای رسیدن به طبقه‌ی مقصد طولانی است، به اندازه‌ای در موقعیت بمانید که اضطراب کم شود. هر چه بیشتر در این موقعیت‌ها قرار گیرد، بار بعد اضطراب کمتری خواهید داشت. تنها کاری که نباید بکنید فرار کردن از ترس است. این کار باعث می‌شود فکر این‌که باید از  آسانسور وحشت داشته باشید تقویت شود. 
بسته به مراحل سوار شدن  آسانسور، می‌توانید برای تمرین آماده شوید. برای مثال اگر می‌دانید ساعات شلوغی آسانسور از 5 تا 8 عصر است، در این ساعات سوار  آسانسور نشوید. اگر نگران حمله‌های عصبی هستید، هنگام سوار شدن آسانسور با خود یک میان وعده‌ی ساده و آب داشته باشید. پس از مدتی که بیشتر به  آسانسور عادت کنید، می‌توانید این وسایل را همراه خود نداشته باشید. 

یکی از بهترین راه‌های تمرین غلبه بر ترس در استفاده از آسانسور استفاده از آسانسور شیشه‌ای است.

اگر از آسانسورهای شیشه‌ای کمتر وحشت دارید، تمرین را با آن‌ها آغاز کنید. وقتی حس کردید اضطراب به شما غلبه کرده است، از آسانسور بیرون را نگاه کنید و نفسی عمیق بکشید. پس از این‌که در  آسانسور شیشه‌ای کاملا احساس راحتی کردید، سراغ آسانسورهای بسته بروید. 
اگر از این‌که تنهایی سوار آسانسور شوید وحشت دارید، می‌توانید از یکی از دوستان‌تان بخواهید شما را همراهی کند. پس از مدتی که به سوار شدن  آسانسور عادت کردید، می‌توانید این کار را تنهایی انجام دهید.
توجه داشته باشید که غلبه کردن بر ترس از  آسانسور زمان می‌برد و باید مرتب تمرین کنید. بسته به شدت ترس و میزان تمرین، ممکن است از چند هفته تا چند ماه طول بکشد که کاملا به ترس از آسانسور غلبه کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید زودتر نتیجه خواهید گرفت. حتی پس از این‌که به ترس‌تان غلبه کردید و توانستید از  آسانسور استفاده کنید، ممکن است قبل از سوار شدن دچار شک شوید که این کاملا عادی است. از آن‌جایی که ترس برای مدت زیادی با شما بوده، مدت زیادی هم طول می‌کشد تا کاملا از بین برود. 

استفاده از تکنیک‌های آرامش‌بخش

ممکن است وقتی اضطراب دارید تند و شدید نفس بکشید و این فقط حال‌تان را بدتر می‌کند. آرام نفس کشیدن باعث می‌شود تاثیرات فیزیکی ترس کمتر شود. در چنین شرایطی از رهنمودهای زیر پیروی کنید:
  • صاف بایستید و یک دست‌تان را روی سینه و دست دیگر را روی شکم قرار دهید.
  • برای چهار ثانیه از بینی نفس بکشید. در این حالت دست روی شکم باید بالا بیاید و دست روی سینه بی‌حرکت باشد. 
  • برای هفت ثانیه نفس‌تان را نگه دارید. در ثانیه‌ی هشتم نفس را رها کنید. با بیرون دادن نفس دست روی شکم به سمت داخل می‌رود. 
  • این فرایند را تکرار کنید تا آرام شوید.
مدیتیشن هم می‌تواند به شما کمک کند ریتم تنفس‌تان را کنترل کنید. روزی پنج دقیقه در محیطی آرام مدیتیشن کنید. پس از این‌که با روش‌های این کار آشنا شدید، می‌توانید از آن‌ها برای کاهش اضطراب حضور در آسانسور استفاده کنید. 
وقتی در  آسانسور هستید و دچار اضطراب شده‌اید، به خود جمله‌هایی مثل «من قبلا هم در این موقعیت بوده‌ام و اتفاقی برایم نیفتاده است» یا «طبق آمار  آسانسور خطری ندارد و اگر دچار حمله‌ی عصبی شوم، منتظر می‌مانم تا رد شود. اگر تمرین کنم اضطرابم کم خواهد شد» بگویید.
هم‌چنین می‌توانید با بازی کردن با موبایل حواس‌تان را پرت کنید تا آسانسور به مقصد برسد. شمردن از 100 تا 0 هم می‌تواند موثر باشد. 


مبارزه کردن با افکار منفی

اگر از این‌که ممکن است هنگام استفاده از  آسانسور حادثه‌ای رخ دهد وحشت دارید، باید بدانید که احتمال مرگ هنگام استفاده از  آسانسور فقط 0.000000015 ٪ است. دانستن آمار می‌تواند به شما اطمینان خاطر دهد. عدم رسیدگی به  آسانسور و انجام کارهای اشتباه توسط کاربران، مثل تلاش برای خروج از  آسانسور وقتی بین دو طبقه گیر کرده است، دلایل اصلی حوادث آسانسور هستند. 
از آن‌جایی که افکار ناشی از ترس معمولا غیرمنطقی هستند، می‌توانید با نوشتن و بازخوانی آن‌ها نگرانی خود را کاهش دهید. برای مثال اگر فکر می‌کنید ممکن است  آسانسور گیر کند و شما دچار حمله‌ی عصبی شوید، از خود بپرسید آیا دلیلی برای گیر کردن آسانسور وجود دارد؟ تا به حال در آسانسوری بوده‌اید که گیر کند؟ اگر دوست‌تان چنین ترسی داشته باشد به او چه می‌گویید؟
در نهایت این‌که اگر روش‌های بالا برای شما موثر واقع نشد، باید از یک روانپزشک کمک بگیرید. ترس از آسانسور ممکن است باعث شود پیشنهادهای کاری را رد کنید، به دیدن دوستان و آشنایان نروید و خودتان را مجبور کنید هر روز تعداد زیادی پله را بالا بروید. مشاوره و دارو می‌تواند در موارد شدید مشکل تنگناهراسی را حل کند. 


منبع : Wikihow