خودرو دستگاه پیچیده‌ای است با چندین سیستم که به طور هم‌زمان کار می‌کنند. گرچه بیشتر خودروهای امروزی دارای سیستم‌های کامپیوتری هستند که حتی بیشتر تکنسین‌ها هم از آن‌ها سر در نمی‌آورند، اما آشنایی با بخش‌های اصلی خودرو، لوازم یدکی و طرز کار آ‌ن‌ها کار عیب‌یابی و تعمیر را ساده‌تر می‌کند.


موتور

موتور نیروی لازم برای حرکت خودرو را تامین می‌کند. بیشتر خودرو‌ها از یک موتور احتراق داخلی استفاده می‌کنند که با بنزین کار می‌کند. بنزین به همراه هوا به محفظه‌ی احتراق فرستاده می‌شود و در آن‌جا فشرده شده و با یک جرقه مشتعل می‌شود. احتراق به وجود آمده نیرویی را ایجاد می‌کند و وقتی این عمل تکرار می‌شود نیروی لازم برای حرکت خودرو تامین می‌شود. موتورها اغلب با تعداد سیلندر‌های‌شان شناخته می‌شوند و هر سیلندر یک محفظه‌ی احتراق جداگانه برای خود دارد. نیروی کلی خودرو به اندازه‌ی موتور و همین‌طور به زمان‌بندی احتراق و نوع سیستم انتقال قدرت بستگی دارد. لوازم یدکی اصلی مربوط به موتور سرسیلندر و سوپاپ‌ها، بدنه سیلندر و محفظه میل لنگ، میل لنگ و شاتون‌ می‌شوند. 


سیستم انتقال نیرو

سیستم انتقال نیرو به مجموعه‌ای از قسمت‌ها گفته می‌شود که حرکت ایجاد شده در موتور را به چرخ‌های خودرو منتقل می‌کنند و باعث می‌شوند که خودرو به جلو و عقب حرکت کند. موتور از طریق دستگاه انتقال نیرو به میل گاردان متصل می‌شود. خودروی شما چه دنده اتوماتیک باشد و چه دنده دستی، کار هر دو یکی است و آن استفاده از دنده‌های فلزی برای انطباق سرعت موتور با نیاز خودرو به نیرو است که به سرعت خودرو، شیب جاده و وزن خودرو بستگی دارد. دنده‌های دیگری هم وجود دارند که نیرو را از میل گاردان به خود چرخ‌ها منتقل می‌کنند. لوازم یدکی سیستم انتقال نیرو شامل موارد زیادی می‌شود که موارد اصلی آن‌ها عبارتند از دیسک و صفحه، گیربکس و کلاچ و تمام سیم‌ها و پیچ‌ها و خارهایی که در این قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. 


سیستم برق خودور برق لازم برای خودرو را از یک باتری قابل شارژ تامین می‌کند و همین باتری هم برق خود را از موتور که نقش یک ژنراتور را دارد می‌گیرد.

سیستم برق

برق لازم برای سیستم برق خودرو از یک باتری قابل شارژ تامین می‌شود و همین باتری هم برق خود را از موتور که نقش یک ژنراتور را دارد می‌گیرد. باتری برای روشن کردن خودرو، راه‌اندازی اولیه‌ی موتور و تامین برق قطعاتی چون پمپ روغن و استارت به کار می‌رود. هم‌چنین برای تامین برق چراغ‌ها، رادیو، آمپر بنزین و روغن،‌ چراغ‌های راهنما و حسگرهای امنیتی نیز کاربرد دارد. بسیاری از خودروها استفاده‌های دیگری نیز از سیستم برق می‌کنند که تامین برق پنجره‌های اتوماتیک یا قفل درها از آن جمله‌اند. همه‌ی این قطعات برقی با یک سری فیوز به باتری وصل می‌شوند و اگر یک بخش دچار خرابی شود کل سیستم برق از کار نمی‌افتد.لوازم یدکی اصلی برقی خودرو شامل دینام، باتری و استارت می‌شوند.


ترمز‌ها و چرخ‌ها

در شرایط متفاوت چرخ‌ها و تایرهای مختلفی برای رانندگی مناسب هستند. اما تایرهایی که برای استفاده در تمام فصول ساخته می‌شوند را می‌توان در طول سال حتی در شرایط سخت مورد استفاده قرار داد. ترمزهای خودرو یکی از مهم‌ترین قسمت‌های امنیتی آن هستند و عموما در دو نوع عرضه می‌شود که عبارتند از ترمز‌های دیسکی و کاسه‌ای. ترمزهای دیسکی از یک دیسک چرخان بهره می‌گیرند که در بین لنت‌های ترمز فشرده می‌شوند و این لنت‌ها بر روی محفظه‌ی ترمز سوار می‌شوند. ترمز‌های کاسه‌ای از کفشک‌های خاصی استفاده می‌کنند. این کفشک‌ها به طرف بیرون فشار می‌‌آورند تا با قسمت داخلی استوانه یا کا‌سه‌ی در حال حرکت تماس پیدا کنند. برخی از خودروها مجهز به هر دونوع ترمز هستند که یک نوع برای چرخ‌های جلو و نوع دیگر برای چرخ‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد و با این کار حداکثر استفاده از مزیت‌های این دو سیستم ترمز به عمل می‌آید. لوازم یدکی اصلی سیستم ترمز عبارتند از کفشک، لنت، گاورنر، سیم ترمز، دیسک ترمز و دیافراگم.


ابزار داشبرد

این بخش از همه‌ی بخش‌های دیگر بیشتر به چشم می‌خورد. بیشتر رانندگان به سرعت سنج و آمپر روغن نگاه می‌کنند اما ابزار دیگر هم به همان اندازه اهمیت دارند. دورسنج که سرعت دور موتور را در هر دقیقه نشان می‌دهد، در واقع نمایانگر شدت کار موتور است. گیج فشار روغن یا گیج دمای موتور نیز می‌توانند به ترتیب در تشخیص مشکلاتی چون نشت روغن یا مایع خنک کننده‌ی موتور مورد استفاده قرار گیرند. توقف خودرو هنگام افت فشار روغن یا افزایش دما می‌تواند از بروز مشکلات جدی برای موتور جلوگیری کند.


منبع : Ehow