وقتی پس از ورزش کردن و دویدن تشنه هستید و نیاز دارید آب از دست رفته‌ی بدن‌تان را جایگزین کنید، نوشیدن اولین چیزی که دم دست‌تان می‌آید بسیار ساده است. اما بعضی نوشیدنی‌ها پس از ورزش بیش از این‌که به بدن سود برسانند، به آن ضرر می‌زنند. در این مطلب بدترین نوشیدنی‌هایی که می‌توانید پس از ورزش بنوشید را آورده‌ایم تا آن‌ها را از دسترس خود خارج کنید. 


شیرهای فرآوری شده

این نوع شیرهای فرآوری شده سرشار از پروتئین‌های فرآوری شده، شیرین‌کننده‌ها و روغن‌های بی‌کیفیت هستند. به‌جای نوشیدن آن‌ها، می‌توانید خودتان شیر مخصوص ورزش تهیه کنید. مقداری پودر پروتئین، پودر کاکائو، آب و شربت افرا را با هم ترکیب کنید. این ترکیب ساده‌ی پروتئین و کربوهیدرات پس از ورزش به بدن کمک می‌کند ذخیره‌ی تخلیه شده‌ی گلیکوژن یا نشاسته‌ی حیوانی خود را پر کند. گلیکوژن‌ها ذخایر انرژی هستند که از ذخیره کردن گلوکوز ساخته می‌شوند. پس از ورزش انرژی بدن تخلیه می‌شود و برای جبران آن به کربوهیدرات و پروتئین نیاز دارد. 


نوشابه

شاید تصور کنید نوشیدن کمی نوشابه پس از ورزش اشکالی نداشته باشید، اما باز کردن در بطری آن اصلا فکر خوبی نیست. نوشابه سرشار از شکرهای ساده است که بدن فورا آن‌ها را جذب می‌کند. این انرژی سریع عمل می‌کند اما پس از مدتی کوتاه فروکش می‌کند و از آن گذشته، نوشابه هیچ مواد مغذی ندارد. به‌جای نوشابه، آب گازدار را با آب لیمو و تکه‌های ترکیب کنید و بنوشید. 


نوشیدنی‌های ورزشی

این نوع نوشیدنی‌ها که رنگ‌هایی نئونی دارند، معمولا بیش از کالری که با ورزش کردن سوزانده‌اید به بدن‌تان کالری وارد می‌کنند. بدن پس از ورزش کردن به مواد الکترولیت مثل پتاسیم و سدیم نیاز دارد. این مواد تعادل بدن را حفظ و از گرفتگی عضلات جلوگیری می کنند. اما نیازی نیست برای دریافت آن‌ها حتما نوشیدنی ورزشی میل کنید، این مواد در آب نارگیل هم به وفور یافت می‌شوند. 


کافئین

پس از ورزش کردن میزان آدرنالین خون و ضربان قلب بالا است، پس دلیلی ندارد کافئین را نیز به این ترکیب اضافه کنید. از طرف دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، نه‌تنها آب بدن را تامین نمی‌کنند بلکه مقداری از آن را می‌کشند. اگر به‌دنبال یک نوشیدنی حاوی کافئین سالم‌تر هستید، می‌توانید کمی کاکائو به اسموتی‌تان اضافه کنید یا شیرکاکائو بنوشید. کمی شکلات حسابی می‌تواند حال‌تان را جای بیاورد. 


منبع : Prevention