اگر قصد دارید برای خودرو، لوازم یدکی طراحی کنید، استفاده از فایبرگلاس ساده‌ترین روش برای انجام این کار است. لوازم یدکی فایبرگلاس اگر درست ساخته شوند و در آن‌ها از لایه‌های متعدد فایبرگلاس با روکش لمینت استفاده شود، می‌توانند جایگزین مناسبی برای قطعات استیل باشند. از فایبرگلاس می‌توان برای ساخت سپر و دیگر قسمت‌های بدنه، روکش بلندگوها یا باله‌های زیبا برای صندوق عقب استفاده کرد. 


مواد لازم:

  • فوم اورتان
  • تیغ فوم بری
  • سنباده تسمه‌ای
  • فویل آلومینیومی
  • اسپری چسب
  • اسپری آشپزی
  • ورقه‌های فایبرگلاس
  • رزین لمینت
  • قلمو مویی
  • رولر دستی

برای تهیه قطعات خودرو قسمتی از لوازم یدکی خودرو که قرار است قطعه‌ی مورد نظر آن‌جا قرار بگیرد را اندازه‌گیری کنید.

طرز ساخت

قسمتی از لوازم یدکی خودرو که قرار است قطعه‌ی مورد نظر آن‌جا قرار بگیرد را اندازه‌گیری کنید. ابعاد سپر، ضربه‌گیرها، کاپوت و صندوق عقب را یادداشت کنید. حتی اگر قصد جایگزین کردن یکی از قطعات را نداشته باشید، به ابعاد آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. با توجه به ابعاد و شکل، قطعه‌ی مورد نظر را طراحی کنید و اسکیس آن را روی کاغذ بکشید. اگر نرم افزار مناسب را روی کامپیوتر خانگی‌تان دارید، این طراحی را به حالت سه‌بعدی دربیاورید. ابعاد و اندازه‌‌ها را یادداشت کنید و مطمئن شوید با اندازه‌هایی که از خودرو گرفته‌اید هم‌خوانی دارند. 
حالا از فوم اروتان برای قطعه‌ی مورد نظر یک قالب درست کنید. فوم را به شکل قطعه برش بزنید. برای این‌که اندازه‌های قالب دقیق باشند، آن را بزرگ‌تر از اندازه‌ها برش بزنید و سپس با سنباده آن را به اندازه‌ی مورد نظر دربیاورید. دور قالب را فویل آلومینیومی بپیچید و مطمئن شوید آن را محکم کرده‌اید. می‌توانید به فوم چسب بزنید تا فویل به آن بچسبد. سپس روی فویل را اسپری آشپزی بزنید تا فایبرگلاس به آن نچسبد. 
اگر می‌خواهید یکی از قطعات اصلی خودرو را بسازید، یک ورق فایبرگلاس روی قسمت بیرونی قالب قرار دهید. اما اگر می‌خواهید قطعه‌ای اضافی بسازید که به خودرو نصب می‌شود، تمام قالب را با فایبرگلاس بپوشانید. سپس یک لایه رزین لمینت روی فایبرگلاس بزنید و منتظر شوید تا خشک شود. 
اگر فایبرگلاس کاملا دور قالب پیچیده نشده آن را جدا کنید. هنگام انجام این‌ کار دقت زیادی به خرج دهید چون یک ورقه فایبرگلاس به‌تنهای بسیار شکننده است. با قرار دادن ورقه‌های بعدی و زدن رزین لمینت فایبرگلاس را تقویت کنید. هنگامی که می‌خواستید قالب را جدا کنید، چند ورقه فایبرگلاس به قسمت داخلی قطعه اضافه کنید. وقتی قالب کاملا پوشیده شد، چند ورقه فایبرگلاس دیگر روی قسمت خارجی قطعه بچسبانید. هر ورقه را که می‌چسبانید روی آن را کاملا صاف کنید تا زیرش حباب هوا شکل نگیرد. با استفاده از رولر این کار بسیار آسان می‌شود. پس از این‌که قطعه کامل شد آن را رنگ بزنید. قبل از زدن رنگ همه‌ جای قطعه آستر بزنید و سپس، لایه‌های رنگ را با ضربه‌های برابر قلمو روی آن بزنید. پس از این‌که رنگ خشک شد، قطعه آماده‌ی وصل کردن به خودرو است. 
نکته: هنگام سنباده زدن فوم و دیگر مواد پلاستیک، حتما از ماسک استفاده کنید چون بعضی گازهایی که از آن‌ها ساطع می‌شود سمی است. 


منبع : Ehow