از آن‌جایی که گزینه‌های موجود بیشمارند، گاهی اوقات خریدن یک میله فرمان از فروشگاه لوازم یدکی می‌تواند کاری طاقت‌فرسا باشد. میله فرمان در عکس العمل به چرخش فرمان می‌چرخد و به تغییر جهت چرخ‌ها منجر می‌شود. در این شماره از راهنمای لوازم یدکی خودرو، به میله فرمان پرداخته‌ایم و اطلاعاتی در خصوص کارکرد، کاربرد و انواع آن برای‌تان فراهم کرده‌ایم. با مجله ایرانگان همراه باشید تا اطلاعاتی اولیه در خصوص میله فرمان کسب کنید. 


میله فرمان چیست

میله فرمان قطعه‌ای از خودرو است که وقتی راننده فرمان را می‌چرخاند، مسیر حرکت چرخ‌ها را تغییر می‌دهد. به عبارت ساده‌تر، میله فرمان قطعه‌ای است که به شما کمک می‌کنند هنگام رانندگی مسیر خودرو را تغییر دهید. در خودروهای سنگین، میله فرمان با یک جعبه فرمان جایگزین می‌شود. میله فرمان دارای انواع سیستم‌های دستی، قدرتی و برقی می‌باشد. 


خودروی شما از کارخانه با چه نوع سیستم فرمانی آمده است

  • سیستم فرمان دستی: در این نوع فرمان، میله فرمان قدرت کمکی ندارد در نتیجه چرخاندن فرمان برای راننده کمی مشکل‌ است. در بعضی موارد رانندگان مسابقه از این نوع سیستم فرمان استفاده می‌کنند چون سبک است و سرعت عمل آن برای مسابقه ایده‌آل است. در خصوص خودروهای معمولی، از سیستم فرمان دستی بیشتر در خودروهای قدیمی استفاده می‌شد و به همین دلیل، حالا فقط مدل‌های بازسازی شده‌ی آن‌ها در فروشگاه‌های لوازم یدکی یافت می‌شود. 
  • سیستم فرمان قدرتی: این نوع سیستم فرمان برای خودروهای معمولی ایده‌آل است. سیستم فرمان قدرتی یک پمپ فرمان دارد که با پمپاژ کردن روغن با فشار بالا، به میله فرمان در چرخاندن چرخ‌ها کمک می‌کند. به این شکل چرخاندن فرمان برای راننده آسان می‌شود. 
  • سیستم فرمان برقی: سیستم فرمان برقی مثل سیستم قدرتی کار می‌کند، با این تفاوت که از نیروی برق استفاده می‌کند. کمک هیدرولیکی که در خودروهای دیگر توسط پمپ فرمان تامین می‌شود، در این نوع سیستم فرمان با یک موتور برقی کامپیوتری ایجاد می‌شود. این جدیدترین سیستم فرمانی است که تولیدکنندگان خودرو در مدل‌های جدید به کار می‌برند. از میان برداشتن پمپ فرمان تا حدی در کاهش مصرف سوخت موثر است.

منبع : Buyautoparts