استفاده‌ی اصلی اتاق خواب جایی برای خوابیدن است، اما می‌توان از اتاق خواب استفاده‌های دیگر هم کرد. اگر دکوراسیون اتاق خواب درست طراحی شود، نه‌تنها در استراحت و انرژی گرفتن شما موثر است، بلکه وقتی وارد آن می‌شوید حس یک آغوش گرم را به شما می‌دهد. اتاق خواب تنها جای خانه است که کاملا به شما تعلق دارد. اگر شما چنین احساسی نسبت به اتاق خواب‌تان ندارید، به دلیل مشکلات طراحی دکوراسیونی است که در اتاق‌تان وجود دارد. 


اتاق شلوغ است

هیچ چیز مثل شلوغی و بی‌نظمی آرامش را از فضای اتاق نمی‌گیرد. یکی از دلایلی که از اتاق خواب‌تان راضی نیستید، می‌تواند این باشد که پر از لباس‌های مچاله شده، کاغذ و وسایل ورزشی است که روی زمین ریخته است. پس از این‌که اتاق‌تان را مرتب کنید، یک قدم به داشتن اتاق خوابی آرامش‌بخش نزدیک می‌شوید. 


اتاق تاریک است

هنگام خواب هر چه اتاق تاریک‌تر باشد بهتر است. اما معمولا ما کارهایی بیشتری از قبیل مطالعه، استراحت، لباس پوشیدن و گپ و گفت نیز در اتاق خواب انجام می‌دهیم. غمی که در اتاق‌های تاریک وجود دارد لذت انجام این کارها را می‌گیرد. اگر اتاق خوابی تاریک دارید، می‌توانید با طراحی دکوراسیون اتاقی تاریک را روشن کنید


در طراحی دکوراسیون داخلی هنگام انتخاب مبلمان و وسایل اتاق خواب، باید به مقیاس و تناسب آن‌ها دقت کنید.

مقیاس نامناسب

در هنگام انتخاب مبلمان و وسایل اتاق خواب، باید به مقیاس آن‌ها دقت کنید. اتاق خواب بزرگی که فقط یک تخت خواب، میز پاتختی و آباژور داشته باشد به نظر خالی و ناتمام می‌آید. در حالی که اتاق خواب کوچکی که پر از مبلمان باشد حس خفگی به انسان می‌دهد. اتاق خواب باید جای کافی برای راه رفتن داشته باشد و اندازه‌ی مبلمان آن درست انتخاب شده باشند. 


دکوراسیون اتاق شخصیت ندارد

حتی دکوراسیون مینیمال هم باید شخصیت داشته باشد، وگرنه فضایی سرد و استریل در اتاق ایجاد می‌شود. با استفاده از روش‌هایی ساده مثل زدن عکس به دیوار، زدن رنگ مورد علاقه‌ی‌تان به دیوار پشت تخت و درست کردن تخت می‌توانید کاری کنید دکوراسیون اتاق نشان دهنده‌ی شخصیت‌تان باشد. 


کار را وارد اتاق خواب می‌کنید

نباید اتاق خواب را به محل کارتان تبدیل کنید. اگر کنار لپ تاپ خواب‌تان می‌برد و برگه‌های گزارش کار و مدارک دیگر روی تخت‌تان ریخته است، در دفتر کارتان می‌خوابید نه اتاق خواب. در حالی که گاهی اوقات آوردن کار به خانه اجتناب ناپذیر است، بهتر است تا جایی که می‌شود این کار را انجام ندهید. 


همه‌ چیز ست است

خانه‌ای که تمام مبلمان و وسایلش ست باشد، به‌نظر زیبا می‌آید. اما چنین دکوراسیونی یک چیز کم دارد، آن هم فردیت است. در ست کردن وسایل و مبلمان اتاق خواب زیاده‌روی نکنید و سعی کنید در دکوراسیون تضاد ایجاد کنید. 


همیشه باید در المان‌های مختلف دکوراسیون داخلی نکات مشترکی وجود داشته باشد تا دکوراسیون یکپارچه به‌نظر بیاید.

هیچ چیز ست نیست

از طرف دیگر، دکوراسیون اتاقی که در آن هیچ چیز ست نباشد بی‌معنی است. همیشه باید در المان‌های مختلف دکوراسیون داخلی نکات مشترکی وجود داشته باشد تا دکوراسیون یکپارچه به‌نظر بیاید. 


اندازه‌ تابلوها نامناسب است

یکی از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون، استفاده از تابلو با اندازه‌ی نامناسب است. تابلوی بالای تخت حداقل باید به عرض تشک و نصف ارتفاع آن باشد. می‌توانید برای زدن تابلو در اتاق از راهنمای استفاده از آثار هنری در دکوراسیون استفاده کنید. 


زیاده‌روی در استفاده از وسایل تزئینی

در هر اتاق خواب باید یک یا دو وسیله‌ی تزئینی باشد که شخصیت صاحب اتاق را نشان دهد. اما اگر می‌‌خواهید گربه‌های پرسلین، سبد‌های سرخپوستی یا عروسک‌های چینی‌تان را در اتاق نمایش دهید، فقط تعدادی از آن‌ها که مورد علاقه‌ی‌تان هستند را انتخاب کنید و دکوراسیون اتاق خواب را شلوغ نکنید. 


انتخاب نادرست پرده

آیا هنوز از پرده‌های صورتی و تیره که 20 سال پیش مد بود استفاده می‌کنید؟ یا این‌که به پنجره‌ها پرده کرکره زده‌اید؟ پنجره‌های اتاق خواب را با پرده‌های مدرن بپوشانید و آن‌ها را نزدیک به سقف نصب کنید. می‌توانید در این خصوص از راهنمای نصب پرده استفاده کنید. 


منبع : About