وقتی برای هر جلسه یوگا کلی پول می‌پردازید، سعی می‌کنید حتی بیشتر از پولی که پرداخت کرد‌ه‌اید از کلاس استفاده کنید. این طور نیست؟ با این‌حال گاهی اوقات خجالت می‌کشید از استاد بخواهید تا یک حرکت جدید به شما یاد بدهد یا این‌که ذهن مرتب به این‌جا و آن‌جا می‌رود و نمی‌توانید با تمرکز یوگا کار کنید. از چند استاد یوگا خواستیم تجربیات خود در مورد این‌که چگونه می‌توان بیشترین استفاده بدنی و ذهنی را، از این ورزش برد؛  با ما در میان بگذارند. با این دوازده روش جلسه‌ی بعد یوگا را تبدیل به یک تجربه‌ی فراموش نشدنی بکنید.


هر قدر هم که پیشکسوت باشید مثل یک مبتدی فکر کنید

ارین میکلا یکی از اساتید یوگا می‌گوید؛ عجیب است که هنرجویان مبتدی عملکرد بهتری در کلاس دارند و موفق‌تر هستند. این هنرجویان به جای رقابت و پز دادن هر حرکت را با دقت و با رویکردی تازه انجام می‌دهند. دمپسی مارک استاد دیگر یوگا می‌افزاید؛ به یاد داشته باشید بسیاری از حرکت‌هایی که "پایه" نامیده می‌شوند مثل "سگ سربالا"،" الوار "و یا "کودک" بدون علت جزء حرکات ثابت هر جلسه نیستند و هیچ اشکالی ندارد که از حرکات سخت‌تر صرف‌نظر کنیم و بیشتر به حرکات نیروبخش‌تر روی بیاوریم. تسلط بر یک حرکت دشوار روشی عالی برای رشد ذهنی و جسمی است و فواید آن عبارتند از تمرین صبر و شکیبایی، غلبه بر ترس، افزایش اعتماد به نفس و پیشرفت در انجام حرکات است. فقط به خاطر داشته باشید که با خود روراست باشید و حرکات جدید و دشوار را زیر نظر استاد انجام دهید.


اگر مبتدی هستید در کلاس یوگا از استاد خود خواهش کنید اجازه بدهد یک جلسه را روی تلفن همراه ضبط کنید.

کلاس را ضبط کنید و همراه خود داشته باشید

سارا جین استاد یوگا می‌گوید؛ اگر در یک ماه مشغله‌ی کاری زیادی دارید که اجازه نمی‌دهد به تمرینات یوگا برسید، از استاد خود خواهش کنید اجازه بدهد یک جلسه را روی تلفن همراه ضبط کنید. با این کار می‌توانید در جایی که راحت هستید یوگا تمرین کنید.


در مورد لباس یوگا زیاد وسواس به خرج ندهید

مارکس می‌گوید؛ لباسی که می‌پوشید، می‌تواند تاثیر زیادی روی تمرینات شما داشته باشد. اگر فکر خود را درگیر لباس کنید و لباسی راحت به تن نداشته باشید و بخواهید دائما آن را با دست بگیرید و پایین بکشید و به این فکر کنید که آیا قسمتی از بدن‌تان پیداست، روند کارتان مختل شده، نیروی کاهش دهنده‌ی اضطراب از بین می‌رود و نمی‌توانید تمرکز کنید. قبل از این که یک شلوار جدید یوگا و یا یک تاپ بنددار ورزشی بخرید، از خود بپرسید آیا واقعا به درد این کار می‌خورد یا  نه. اگر مزاحمتی در حین انجام تمرین برای‌تان ایجاد نمی‌کند، می‌توانید‌ آن را بخرید.


غذا را به طور صحیح به بدن برسانید

اگر یک روز بعد از جشن تولد با شکم پر به کلاس یوگا رفته باشید، حتما این درس را گرفته‌اید که به قول نیکی وارن «هیچ‌گاه نباید با شکم خیلی پر و یا خالی به کلاس یوگا رفت.» اگر شکم بیش از حد پر باشد احساس سنگینی و کسالت خواهید کرد و اگر گرسنه باشید، فکر پریشانی خواهید داشت و احساس خستگی خواهید کرد. وی پیشنهاد می‌کند یک میان وعده مختصر که به آسانی قابل هضم باشد، مثلا یک موز برای تامین انرژی بخورید. فراموش نکنید قبل از تمرین‌، آب کافی به بدن برسانید.


برای نتیجه بهتر از کلاس یوگا چند دقیقه زودتر در باشگاه حضور داشته باشید و آماده شوید.

کمی زودتر در کلاس حاضر شوید و زیرانداز خود را در ردیف جلو پهن کنید

استاد یوگا استفانی نارو می‌گوید؛ اگر با عجله وارد کلاس شوید معمولا به این معناست که ذهن شما هنوز خارج از کلاس است، حتی اگر جسم شما در کلاس باشد. به عبارت دیگر، اگر در دقیقه‌ی 90  وارد کلاس شوید کمی زمان می‌برد تا بتوانید انرژی خود را متمرکز کنید.

اما اگر زودتر در کلاس حاضر شوید، می‌توانید بهترین جا را برای خود انتخاب کنید. هر چه به استاد نزدیک‌تر باشید، بهتر می‌توانید دستورات او را متوجه شوید و به‌جای این که فکر خود را متوجه افراد جلو کنید روی بدن خود تمرکز می‌کنید. هر قدر تعداد افراد کلاس زیاد باشد مهم نیست، طوری تمرین کنید که انگار هیچ‌کس جز شما در آن‌جا حضور ندارد.


تلفن همراه خود را خاموش کنید

این کار را نه فقط در حین کلاس بلکه 30 دقیقه قبل از کلاس انجام دهید. هر چه زودتر خود را از شر وسایلی که تمرکزتان را به هم می‌زنند خلاص کنید. قبل از شروع کلاس یوگا تلفن خود را دوباره چک کنید تا مطمئن شوید روی حالت ویبره و یا سکوت است و یا این‌که کلا خاموش است. این کار را نه فقط به خاطر تمرکز خود، بلکه برای تمرکز هم‌کلاسی‌های خود انجام دهید. 



ادامه دارد ...


منبع : Prevention