امروزه غذاخوردن با آگاهی همراه شده است و هر روز افراد بیشتری سعی می‌کنند رژیم غذایی را با محاسبات دقیق و در نظر گرفتن خواص مواد غذایی تنظیم کنند. اما دانستن خواص تمام مواد غذایی برای همه ممکن نیست و محاسبه‌ی زیادی، لذت غذا خوردن را از بین می‌برد. البته مفید و مضر بودن اکثر مواد غذایی مشخص شده است، اما بعضی مواد غذایی هستند که علاوه بر خواص زیاد، میزان کالری بالایی دارند و ممکن است برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند مناسب نباشند. در این مطلب مواد غذایی گول‌زننده‌ای که از میزان کالری آن‌ها خبر ندارید را برای‌تان آورده‌ایم. 


کوینولا

در حالی که همه کوینولا را به‌عنوان یک منبع پروتئین خوشمزه مصرف می‌کنند، خیلی از کسانی که رژیم غذایی برای کاهش وزن دارند آن را جایگزینی کم کالری برای برنج سفید می‌دانند. اما یک فنجان کوینولا 222 کالری دارد و از این لحاظ تقریبا با برنج سفید یکسان است. کوینولا را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید و از آن لذت ببرید، اما در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. 


کشمش

بدون شک کشمش یکی از مواد غذایی مغذی محسوب می‌شود، اما سرشار از کالری هم است. برای مثال 40 گرم کشمش 129 کالری دارد در حالی که کالری دو فنجان انگور نیز همین مقدار است. 


نان برنجی

به‌نظر می‌آید نان برنجی از دیگر انواع شیرینی سبک‌تر باشد درست است؟ اما کالری آن‌ها با اکثر شیرینی‌‌های مشابهش برابر است. در حالی که می‌توانید نان برنجی را در رژیم غذایی خود داشته باشید، بهتر است میان وعده‌های مغذی‌تر نیز میل کنید. 


یک فنجان سریال انگور و آجیل 580 میلی‌گرم سدیم دارد و آن‌قدرها هم که گفته می‌شود فیبر ندارد.

سریال انگور و آجیل

با این‌که سریال انگور و آجیل معمولا به‌عنوان یک صبحانه‌ی سالم تبلیغ می‌شود، یک فنجان از این مخلوط بدون شیر 416 کالری دارد. میزان سدیم  این مخلوط هم تعجب‌آور است؛ یک فنجان سریال انگور و آجیل 580 میلی‌گرم سدیم دارد و آن‌قدرها هم که گفته می‌شود فیبر ندارد. بهتر است صبحانه‌های سالم‌تری را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. 


کره بادام‌زمینی

رابطه با کره بادام‌زمینی رابطه‌ای پیچیده است. ما عاشق مزه، توانایی ساخت عضله، سوزاندن چربی و مبارزه با بیماری‌های قلبی آن هستیم و از این‌که باید در مصرف آن تعادل داشته باشیم، متنفریم. به عبارت دیگر، در روز چند بار کره بادام‌زمینی خوردن اصلا فکر خوبی نیست. هر قاشق غذاخوری کره بادام زمینی 100 کالری دارد.


دانه چیا

این روزها دانه‌های چیا طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و ما هم قبول داریم که با سریال و اسموتی بسیار خوشمزه می‌شوند. فقط در مصرف آن زیاده‌روی نکنید چون هر قاشق غذاخوری آن 70 کالری دارد و این یعنی در اسموتی آن، تقریبا 200 کالری نهفته است. 


شکلات تلخ

اشتباه نکنید، ما هم جزو طرفداران شکلات تلخ هستیم، اما این ماده‌ی تیره رنگ آن‌قدر خوشمزه است که حفظ تعادل در مصرف آن کار ساده‌ای نیست. سعی کنید مصرف آن را به 2.5 سانتی‌متر مربع قبل از شام محدود کنید. مصرف زیاد شکلات تلخ به یبوست و بدخوابی منجر می‌شود. 


شیرینی‌های بدون گلوتن هم شیرینی هستند و هم کالری دارند و باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد.

شیرینی‌های بدون گلوتن

این روزها رژیم غذایی بدون گلوتن طرفداران زیادی پیدا کرده است و برچسب «بدون گلوتن» روی خیلی از مواد غذایی دیده می‌شود. اگر تصمیم گرفته‌اید گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، تصور نکنید که این کار به کاهش وزن منجر می‌شود. شیرینی‌های بدون گلوتن هم شیرینی هستند و هم کالری دارند، شاید حتی بیشتر از انواع معمولی آن‌ها. در مصرف مواد غذایی بدون گلوتن مثل مواد غذایی دیگر، تعادل را رعایت کنید. 


نان‌های کامل

با برچسب «نان کامل» گول نخورید. بیشتر نان‌های کامل به اندازه‌ی نان سفید کالری دارند. حتما مشخصات غذایی نانی که می‌خرید را بررسی کنید. در بعضی نان‌ها مزه‌ی از دست رفته را با عصاره ذرت یا شکر جبران می‌کنند. 


روغن زیتون

اگر دو قاشق غذاخوری روغن زیتون در غذا بریزید، 238 کالری به آن اضافه می‌کنید. روغن زیتون سرشار از چربی‌های مفید است، اما یادتان باشد کالری زیادی هم دارد پس در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. 


آب نارگیل

آب نارگیل سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کند و روی کاهش وزن تاثیر مثبت دارد، اما این به این معنی نیست که کالری ندارد. یک فنجان آب نارگیل 552 کالری و 57 گرم چربی دارد. 


هر خرما 23 کالری دارد و اگر در مصرف خرما تعادل را رعایت نکنید، ممکن است رژیم غذایی و برنامه‌های کاهش وزن‌تان را به هم بریزید.

خرما

این میوه‌های خوشمزه و شیرین می‌توانند جایگزین مناسبی برای آب نبات باشند، اما هر کدام از آن‌ها 23 کالری دارد و اگر در مصرف خرما تعادل را رعایت نکنید، ممکن است رژیم غذایی و برنامه‌های کاهش وزن‌تان را به هم بریزید. 


نخود 

نخود گزینه‌ی مناسبی برای اضافه کردن فیبر و پروتئین به سالاد و سوپ است و می‌توان آن را به تنهایی هم میل کرد. فقط سعی کنید در مصرف آن تعادل را حفظ کنید چون فقط یک فنجان نخود که معمولا کنار غذا میل می‌شود، حاوی 286 کالری است. 


نودل

خیلی‌ها دوران دانشجویی را با نودل سر می‌کنند، اما این غذای آماده اصلا گزینه‌ی مناسبی برای یک میان وعده نیست. یک بسته نودل تقریبا 380 کالری دارد و این میزان برای وعده‌های اصلی هم زیاد است. 


سالمون

با این‌که سالمون یکی از منابع سالم پروتئین محسوب می‌شود، آن‌قدر که فکر می‌کنید کم کالری نیست. یک فیله‌ی سالمون 734 کالری دارد و اگر با کره سرخ شده باشد، 100 کالری دیگر هم به آن اضافه می‌شود. سعی کنید این ماهی را در خانه میل کنید تا بتوانید میزان و روش پخت آن را کنترل کنید و از فواید آن نیز بهره‌مند شوید. 


هر تکه‌ی کوچک پپرونی تقریبا 27 کالری دارد و با سفارش دادن پیتزای پپرونی، مقدار زیادی کالری اضافه وارد بدن‌تان می‌کنید.

پپرونی

هر تکه‌ی کوچک پپرونی تقریبا 27 کالری دارد و با سفارش دادن پیتزای پپرونی، مقدار زیادی کالری اضافه وارد بدن‌تان می‌کنید. بهتر است روی پیتزا را با سبزیجات پر کنید تا کالری هر تکه از آن تا 100 واحد کاهش یابد. 


پاپ کرن

پاپ کرن می‌تواند یک میان وعده‌ی کم کالری باشد، اما تمام پاپ کرن‌ها یکسان نیستند. یک ظرف پاپ کرن که در سینماها به فروش می‌رسد ممکن است تا 630 کالری و 50 گرم چربی داشته باشد. بهتر است خودتان در خانه پاپ کرن درست کنید و مقداری هم به سینما ببرید. 


اسموتی

اگر اسموتی را در خانه درست کنید، می‌تواند میان وعده‌ای کاملا سالم و مقوی باشد. بعضی اسموتی‌هایی که از بیرون خریداری می‌کند کالری زیادی دارند و مثل دسر عمل می‌کنند. 


جگر

در حالی که جگر منبع پروتئین و زینک است، سرشار از کالری و کلسترول نیز است. یک تکه معمولی جگر تقریبا 516 کالری و 1.124 میلی‌گرم کلسترول دارد. اگر نمی‌توانید بدون جگر زندگی کنید، تعادل را در مصرف آن رعایت کنید تا بیش از حد کالری و کلسترول وارد بدن‌تان نشود. اما اگر خیلی به جگر علاقه ندارید، بهتر است به‌عنوان منبع پروتئین سالمون و سینه‌ی بوقلمون را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. 


دو قاشق غذاخوری مایونز روی نان، 180 واحد به کالری که با کالری یک ساندویچ بوقلمون، سبزیجات و سس خردل برابر است.

مایونز

سس مایونز یکی از مواد لازم اکثر ساندویچ‌ها است، اما مالیدن دو قاشق غذاخوری مایونز روی نان، 180 واحد به کالری آن اضافه می‌کند. این میزان کالری با کالری یک ساندویچ بوقلمون، سبزیجات و سس خردل برابر است. 


گوشت چرخ کرده

بسته به نوع آن، نصف فنجان گوشت چرخ کرده می‌تواند 350 کالری و 28 گرم چربی داشته باشد. گوشت‌های کم چرب مصرف کنید تا کالری و چربی کمتری داشته باشند. 


سالاد سیب زمینی

سیب‌ زمینی یکی از مواد غذایی مناسب برای کاهش وزن است، پس سالاد سیب زمینی هم نباید ضرری داشته باشد. اما یک فنجان سالاد سیب زمینی بسته بندی شده تقریبا 460 کالری دارد. 


مارگارین

مارگارین که از آن به‌عنوان جایگزینی سالم برای کره یاد می‌شود، کالری بالایی دارد. درست است که کالری آن از کره کمتر است، اما فقط یک قاشق غذاخوری مارگارین حاوی 45 کالری است. پس بهتر است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. 


منبع : Shape