احتمالا در خصوص هیچ موضوعی به اندازه‌ی کاهش وزن، تصورات رایج و اشتباه وجود ندارد. بعضی از این تصورات ناشی از توصیه‌هایی قدیمی هستند که مدت‌ها است رد شده‌اند، بعضی عقاید سنتی هستند که هیچ پایه‌ی علمی ندارند و بعضی هم فقط آرزوهای افراد هستند. اگر شما هم به‌دنبال کاهش وزن هستید، ما تعدادی از قوانین کاهش وزن که باید فراموش‌شان کنید را برای‌تان آورده‌ایم. با مجله ایرانگان همراه باشید تا از این قوانین آگاه شوید.


خوردن چربی به چاقی منجر می‌شود

ما باید چربی که از طریق مواد غذایی وارد بدن‌مان می‌شود را از چربی که در بدن‌مان ذخیره می‌شود متمایز کنیم. البته ارتباط غذاهای چرب و چاق شدن آن‌قدر در ذهن ما محکم شده که متمایز کردن این دو غیر ممکن است و سال‌ها دانشمندان محققان هم بر این باور بودند که خوردن مواد غذایی چرب، به چاقی منجر می‌شود. اما بهتر است باور کنیم خوردن مواد غذایی چرب لزوما ما را چاق نمی‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد سوخت و ساز بدن کسانی که رژیم غذایی کم چربی می‌گیرند، تا حد زیادی کاهش می‌یابد و در طول روز کالری کمتری مصرف می‌کنند. هم‌چنین کمبود چربی در بدن، به اختلال در تولید هورمون‌هایی منجر می‌شود که میزان کلسترول و انسولین بدن را تنظیم می‌کنند. اگر می‌خواهید کاهش وزن داشته باشید، بهتر است رژیم غذایی مدیترانه‌ای را پیش بگیرید. در مطالعه‌ای پنج ساله روی 7.447 زن و مرد، مشخص شد کسانی که در رژیم غذایی خود مقدار زیادی روغن زیتون، آجیل و دیگر مواد غذایی حاوی چربی‌های مفید دارند، بیشتر وزن کم می‌کنند و کمرهای باریک‌تری دارند. به گفته‌ی یک متخصص تغذیه، چربی غذا را خوشمزه‌تر می‌کند و باعث می‌شود بیشتر از خوردن آن لذت ببرید و این، در کاهش وزن تاثیر زیادی دارد.


باید کالری مورد نیاز را به شکل غذاهای کامل مثل سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، آجیل، میوه و دانه‌های کامل وارد بدن کرد.

کاهش وزن فقط به کالری ورودی و خروجی مربوط است

رویکرد محاسبه‌ای به کاهش وزن نیز سال‌ها است که رد شده محسوب می‌شود، اما بیایید آن را بررسی کنید. گفته می‌شود هر کیلوگرم وزن از بدن برابر با 7.700 کالری است. پس اگر روزانه 500 کالری بسوزانید، پس از دو هفته یک کیلوگرم کاهش وزن خواهید داشت. اما حالا مشخص شده این معادله اصلا دقیق نیست، چون 500 کالری به شکل کلم بروکلی نسبت به 500 کالری به شکل سیب‌زمینی سرخ شده و چیزکیک، تاثیر متفاوتی روی اشتها، سوخت و ساز و میزان چربی ذخیره شده در بدن خواهد داشت. در واقع، از آن‌جایی که هضم کردن فیبر و پروتئین برای دستگاه هاضمه مشکل است، در حالت اول حتی 500 کالری کامل در بدن جذب نمی‌شود. اما این به این معنی نیست که باید میزان مصرف کالری را به کلی فراموش کرد، بلکه باید کالری مورد نیاز را به شکل غذاهای کامل مثل سبزیجات، ماهی، گوشت قرمز، آجیل، میوه و دانه‌های کامل وارد بدن کرد.


دیر غذا نخورید

این عقیده که دیر غذا خوردن به چاق شدن منجر می‌شود، سال‌ها مورد تایید متخصصان تغذیه بود و اگر بخواهیم صادق باشیم، نتایج بعضی تحقیقات علمی هم این عقیده را تایید می‌کرد. اما هیچ وقت در این خصوص نتیجه‌ی محکمی حاصل نشده بود. حالا تحقیقاتی روی مسلمانانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند انجام شده و نتایج آن نشان می‌دهد، کسانی که دیر غذا می‌خورند از لحاظ میزان هورمون‌های سیری و اشتها سالم‌تر هستند و کمرهای باریک‌تری دارند. هم‌چنین تحقیقاتی که در ایتالیا انجام شده نشان می‌دهد کسانی که بعد از شش عصر شام می‌خورند، نسبت به کسانی که زودتر شام می‌خورند چربی بیشتری می‌سوزانند. 

یکی از قوانین برنامه‌ی غذا خوردن که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، محدود کردن زمان غذا خوردن به 12 ساعت از شبانه روز است. طبق آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام شده، موش‌هایی که ساعت‌های غذا خوردن‌شان به 12 ساعت محدود شده بود، نسبت به موش‌‌های دیگر سالم‌تر بودند و چربی کمتری داشتند. مهم‌تر از این، وقتی جای موش‌ها را در این آزمایش عوض شد، موش‌هایی که در دوره‌ی اول چربی ذخیره کرده بودند، در دوره‌ی دوم کاهش وزن بیشتری داشتند. 


کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی از جمله میوه، لوبیا و سبزیجات وجود دارند که منبع اصلی تامین انرژی بدن هنگام ورزش کردن است.

با ورزش کردن همه چیز حل می‌شود

این جمله را با خودتان تکرار کنید، ورزش کردن در از بین بردن تاثیرات رژیم غذایی ناسالم تاثیری ندارد. شاید این یکی را همه بدانیم، اما نمی‌خواهیم باورش کنیم. به همین دلیل است که بعضی افراد وقتی برای وزن کم کردن شروع به ورزش کردن می‌کنند، باز هم وزن اضافه می‌کنند. کالری‌هایی که با ورزش کردن می‌سوزانید به سادگی با خوردن یک شیرینی یا یک لاته‌ی بزرگ جبران می‌شوند. 


خوردن کربوهیدارت به چاقی منجر می‌شود

کربوهیدات منبع اصلی تامین انرژی بدن هنگام ورزش کردن و غذای مورد علاقه‌ی مغز است. پس برای فکر کردن و جلوگیری از ضعف فیزیکی، بهتر است کربوهیدارت را از بشقاب غذای‌تان حذف نکنید، اما در انتخاب کربوهیدرات‌ها دقت کافی را داشته باشید. جالب است بدانید در مطالعه‌ای که روی 23.000 ایتالیایی انجام شد، محققان متوجه شدند خوردن پاستا با داشتن کمری باریک و چاق نشدن رابطه‌‌ی مستقیم دارد. در تحقیقات دیگری مشخص شد کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند و غذاهای تهیه شده از گندم کامل مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که غذاهای تهیه شده از گندم تصفیه شده مصرف می‌کنند کاهش وزن بیشتری دارند. البته به یاد داشته باشید که کربوهیدرات‌ها در مواد غذایی مختلفی از جمله میوه، لوبیا و سبزیجات وجود دارند. 


کاهش وزن باید تدریجی باشد

از دیدن این یکی تعجب کردید؟ در حالی که هیچ کس رژیم‌های غذایی سخت را توصیه نمی‌کند، کاهش وزن سریع در مراحل اولیه‌ی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کاملا طبیعی است. در واقع، این کاهش وزن سریع به شما کمک می‌کند تا ادامه‌ی راه را آسان‌تر و با انگیزه‌ی بیشتر طی کنید. طبق مطالعاتی که انجام شده، کسانی که کاهش وزن سریع را تجربه می‌کنند نسبت به کسانی که کاهش وزن تدریجی دارند، در حفظ وزن‌شان موفق‌تر هستند. 


منبع : Prevention