اگر جزو آن دسته افرادی هستید که مسیر کاهش وزن را طی کرده‌اید و حال احساس می‌کنید این مسیر جزئی از یک عادت روزمره شده است؛ اما آن‌طور که باید و شاید به هدف‌تان نرسیده‌اید و یا حتی روند کاهش وزن در بدن شما به علل مختلف متوقف شده است، باید بدانید که راهکارهای مختلفی برای بازگشتن به مسیر اصلی وجود دارد.

صد البته که این شروع جدید نیازمند صرف تلاش و همت زیادی خواهد بود و اعمال برخی تغییرات جزئی در عادات روزانه و هم‌چنین روی آوردن به عادات جدید، شروعی موفق در پروسه کاهش وزن شما را به همراه خواهد داشت. در این مطلب توصیه‌هایی در خصوص رژیم غذایی تحت عنوان ده فرمان کاهش وزن موفق را برای‌تان آورده‌ایم که در هر شرایطی به کاهش وزن شما کمک خواهند کرد. 


خوردن غذاهای واقعی

در واقع آن‌چه که در قفسه سوپر مارکت‌ می‌بینید غذاهایی واقعی به حساب نمی‌آیند. مواد غذایی که در پاکت‌های پلاستیکی، قوطی‌ها و انواع کنسرو تهیه و تولید شده‌اند و لیست بلند بالایی را در اختیار خریدار قرار می‌دهند را به کلی فراموش کنید.

یکی از اساسی‌ترین رموز موفقیت در مدیریت وزن روی آوردن به یک سبد غذای واقعی است. لیستی که به دور از غذاهای آماده و مملو از مواد شیمیایی تهیه شده باشد. این اولین قدم در فرایند کاهش وزن شما خواهد بود. استفاده از مواد غذایی مفید هورمون‌هایی را در بدن تحریک می‌کند که این فرایند به صورت خودکار  باعث می‌شود بدن چربی‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارد را بسوزاند. به این ترتیب بدون این‌که فعالیتی خاص انجام داده باشید به فرایند کاهش وزن خود کمک کرده‌اید.


برای کاهش وزن اگر بتوانید بدن خود را بشناسید تنها زمانی غذا خواهید خورد که احساس گرسنگی بر شما چیره شود.

تنها زمانی که گرسنه هستید غذا میل کنید و پیش از سیرشدن از خوردن دست بکشید

به‌طور حتم با این حس آشنا هستید، چرا که شما نیز از خوردن غذا لذت می‌برید و به‌سادگی این توانایی را دارید که دوباره و سه‌باره در این خوشبختی غرق شوید. اما جریان این است که تنها نیم ساعت پس از این ضیافت حس می‌کنید شبیه یک توپ پف کرده‌اید. این در حالی است که لزومی ندارد تا حد گنجایش خود غذا میل کنید. شاید جالب باشد بدانید بدن شما خیلی قبل‌تر از آن‌چه که فکر کنید سیر می‌شود.

در واقع اگر بتوانید بدن خود را بشناسید و کلید هماهنگی با آن را در دست بگیرید، تنها زمانی غذا خواهید خورد که احساس گرسنگی بر شما چیره شود؛ نه لزوما زمانی که از روی دلهره و نگرانی به خوردن غذا روی می‌آورید. البته توصیه همیشگی این است که قبل از آن‌ که کاملا سیر شوید خوردن را متوقف کنید؛ شاید در ابتدای تمرین این روش، احساس دلهره و نگرانی بر شما مستولی شود؛ اما بهترین کار این است که  به‌جای پناه بردن مجدد به غذا از تکنیک‌های مراقبه و مدیتیشن کمک بگیرید؛ چرا که این راهکار به کاهش استرس و نگرانی شما منجر خواهد شد.


به آن‌چه که می‌خورید تمایل نشان دهید

اغلب افرادی که ازیک رژیم غذایی سالم فاصله گرفته‌اند بدون در نظر داشتن احساس و غریزه زندگی کرده‌اند. این افراد فرمان زندگی را به‌دست یک کنترل اتوماتیک سپرده‌اند. این جریان در ارتباط با عادات غذایی نیز صدق می‌کند. شما به‌راحتی می‌توانید هر صبح حین رانندگی دو یا سه دونات را میل کنید، یا این‌که در حین آماده کردن یک گزارش کاری ساده حجم عظیمی از سیب زمینی سرخ کرده را بخورید. برای جلوگیری از چنین وقایعی بهتر آن است که هیچ‌گاه هنگام تماشای تلویزیون و یا کار با کامپیوتر چیزی نخورید. حواس‌تان را جمع طرز خوردن‌تان کنید، هنگامی که مشغول به خوردن می‌شوید بر روی بدن خود تمرکز کنید.

به  احساس خود تسلط پیدا کنید و به هر لقمه غذایی که میل می‌کنید علاقه نشان دهید. با بهره‌گیری از این روند در واقع دیدی بهتر و درایتی بیشتر در مورد غذایی که هر وعده میل می‌کنید بدست خواهید آورد و نسبت به صرف غذا درکی عمیق‌تر پیدا خواهید کرد.


با انجام برخی فعالیت‌های سبک روزانه می‌توانید به روند کاهش وزن خود کمک کنید.

فعال‌تر باشید

هرگز معجزه‌ی فعالیت را دست کم نگیرید. منظور از فعالیت شرکت در مسابقات دو ماراتون یا بلند کردن وزنه‌های سنگین نیست. بلکه تنها با انجام برخی فعالیت‌های سبک روزانه می‌توانید به روند کاهش وزن خود کمک کنید. تمام آن‌چه که از شما انتظار می‌رود انجام حرکات‌ و فعالیت‌های ساده و جزئی است. عمده فعالیت ما در زندگی‌ ماشینی به رانندگی و نشستن پشت میز کار در وقت اداری خلاصه می‌شود. این در حالی است که به‌سادگی می‌توان فعالیت‌هایی چون بالا رفتن از پله‌ها، قدم زدن و یا انجام برخی نرمش‌ها و حرکات ورزشی کششی که باعث قوت بخشیدن به ماهیچه‌ها می‌شود را در برنامه‌ی روزانه قرار داد.


ورزش‌های طولانی و سخت را فراموش کنید و عضله بسازید

می‌توان بدن را به یک کوره تشبیه کرد، چرا که بدن شما همواره در حال سوزاندن کالری است. این در حالی است که تصور قالب بر این است که فعالیت بیشتر روند این فعل و انفعالات را سرعت می‌بخشد. گر چه واقعیت هم جز این نیست، اما به طریقی دیگر. ورزش تنها سوزاندن 15 درصد از کالری که در روز سوزانده می‌شود را بر عهده دارد. این در حالی است که جریان متابولیک بدن شما به طور میانگین در روز 70درصد از کالری سوزی را عهده‌دار است. در این حالت منطقی به نظر می‌رسد اگر تلاش کنیم جریان متابولیک بدن را تحریک کنیم و روند سوزاندن کالری را با شدت بیشتری به جریان بیاندازیم. راهکاری که برای تسریع این روند پیشنهاد داده می‌شود تقویت عضلات ضعیف در بدن است. بنابراین استفاده از تردمیل و دستگاه‌های مشابه را فراموش کنید.

گذشته از این، ورزش‌هایی این چنینی موجب از بین رفتن بافت‌ چربی‌های‌ سودمندی چون تری یدوتیرونین، تستوسترون و هم‌چنین هورمون‌های رشد شده و صدمات جبران‌ناپذیری را به بدن فرد وارد می‌آورند. بهتر آن است که همواره معجزه‌ی کاهش وزن آرام و مرحله به مرحله را در نظر داشته باشید .


در طول رژیم غذایی چیزی خورده‌اید با علم به این‌که این کار غلط بوده باید با عزمی راسخ دوباره به مسیر اصلی باز گردید.

تلاش برای پیشرفت و پیشبرد اهداف و نه تکامل

آنچه که سعی داریم در سبک جدید زندگی خود به آن بپردازیم تلاش برای بالا بردن و ارتقاء کیفیت است و نه تکامل بی‌چون و چرا. آن‌چه که می‌بایست همواره مد نظر قرار دهید این مهم است که تمرین و ممارست موجب ساده‌سازی و تسهیل هر روندی می‌شود، پس به خودتان سخت نگیرید. اگر در طول روز چیزی خورده‌اید با علم به این‌که این کار غلط بوده از خودتان عصبانی نشوید، به مسیر خود ادامه دهید، چرا که شما انسان هستید و انسان جایز الخطاست. می‌توانید روز بعد سهل‌انگاری که مرتکب شده‌اید را جبران کنید.

به طور حتم این مسائل در طول رژیم غذایی پیش خواهند آمد، اما این نکته مهم است که با عزمی راسخ دوباره به مسیر اصلی باز گردیم. یک ضرب المثل ژاپنی در این رابطه می گوید «هنگامی که در پیشبرد هدف خود ثابت قدم باشی هیچ‌گاه دست از پیشرفت نمی‌کشی». ثبات قدم در زندگی مسیری است در جهت ارتقاء و پیشرفتی آرام و این تنها راه رسیدن به موفقیتی همیشگی است.


ثابت قدم باشید

ثابت قدم بودن یکی از کلید‌های اصلی در مسیر موفقیت است که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. بنابراین اگر تنها گاهی به فکر گرفتن رژیم غذایی اصولی و پیگیری قوانین آن باشید به طور حتم نمی‌توانید از کاهش وزن خود لذت ببرید و به اندامی که در نظر دارید دست پیدا کنید. اگر قرار بر این است که تنها یک هفته به صورت مداوم رژیم غذایی خود را دنبال کنید و پس از آن ماه‌ها از رژیم غذایی خود فارغ شوید، چگونه ممکن است به اندام رویایی خود برسید. بهترین توصیه‌ی ما برای شما این است که برخی عادات مفید را به‌عنوان جزئی از زندگی روزمره رعایت کنید.

این قواعد می‌توانند شامل پیاده روی‌های منظم، چرخه‌ی خواب ثابت بین 7 تا 9 ساعت، استفاده از نوشیدنی‌های سالم، معاشرت با دوستان و هر آن‌چه که به ارتقاء سطح زندگی شما کمک می‌کند باشند. ثابت قدم بودن در انجام این عادات در زندگی روزمره می‌تواند فاکتور و برگ برنده‌ای موثر برای شما باشد. به طور مثال گرفتن یک روز روزه در هفته می‌تواند در لیست عادات معمول شما گنجانده شود.


برای تمرکز بیشتر در مسیر کاهش وزن رادیو را خاموش کنید و به کتاب‌های صوتی که در زمینه سلامت منتشر شده‌اند گوش دهید.

بر دانش خود بیافزایید

دانش قدرت شماست، اما تنها هنگامی مفید واقع می‌شود که در عمل نیز آن را اعمال کنید. بر این اساس اگر تصمیماتی که می‌گیرید و اقداماتی که در زندگی انجام می‌دهید بر پایه‌ی یادگیری استراتژی‌ها و دانسته‌های جدید و به روز نباشد، به طور قطع نمی‌تواند دستاوردی مفید را برای شما به همراه داشته باشد. همان‌گونه که شما ذهن خود را با اطلاعات و دانسته‌های جدید تغذیه می‌کنید و این جریان به رشد و بالندگی شما منجر می‌شود و راه و رسم تغذیه‌ی سالم و هم‌چنین زندگی پر تحرک و فعال را به شما می‌آموزد، اگر این پروسه را متوقف کنید و بذرهای جدیدی برای تغذیه روح و ذهن خود نکارید،کنترل اوضاع از دست شما خارج خواهد شد. همواره این جریان را به خاطر بسپارید که ذهن یکی از خارق العاده‌ترین دارایی‌های شماست و ضروری است آن را در مسیر درست هدایت کنید.

رادیو را خاموش کنید و به کتاب‌های صوتی که در زمینه سلامت منتشر شده‌اند گوش دهید. به‌جای تماشای برنامه‌های تلویزیونی بی‌فایده و بی‌ثمر در کنفرانس های علمی شرکت کنید. گرچه لازم نیست در این مسیر زیاده‌روی کنید و اقدام به حذف تمام تفریحات سابق خود نمایید. تنها در مسیر درست قدم بردارید و یقین حاصل کنید که عاداتی را در زندگی دنبال می‌کنید که شما را در مسیر بهره‌مندی از یک زندگی سالم و شاد قرار می‌دهند.


قدر دان و خوشحال باشید

آخرین فرمان از فرمان‌های دهگانه‌ی ما جزو آسان‌ترین آن‌ها به شمار می‌آید و به‌عنوان رمز موفقیت در زندگی شناخته خواهد شد. به یاد داشته باشید بر حسب هدفی که در زندگی دارید که ممکن است میلیاردر شدن باشد و یا کاهش وزن، همواره قدردان و خوشحال زندگی کنید. بدون در نظر گرفتن موقعیت کنونی خود در زندگی و حتی مشکلاتی که با آن رو به رو هستید، قدردان آنچه در زندگی در اختیار شما قرار گرفته است باشید. متاسفانه انسان‌ها به‌دلیل درگیری‌ها و مشکلات روزمره همیشه از این جریان غافل می‌شوند.

با کمی خودشناسی می‌توانید نسبت به نعماتی که در اختیار شما قرار گرفته است شکرگزار باشید. چرا که هیچ باید و نبایدی در ابراز قدردانی نسبت به آن‌چه در زندگی در اختیار ما قرار گرفته است وجود ندارد. شما می‌توانید به‌سادگی نسبت به آن‌چه در زندگی خوشحال‌تان می‌کند واکنش نشان دهید؛ مثلا با ارسال کارت‌هایی به دوستان و یا اعضای خانواده و یا هر اقدام دیگری که شما را با خوب‌های زندگی‌تان در رابطه‌ای تنگاتنگ حفظ می‌کند. همیشه مد نظر داشته باشید که این جریان جزو قوانین طبیعی زندگی است که همواره آنچه را که بر روی آن تمرکز می‌کنید را بدست خواهید آورد.

بنابراین اگر قدردان داشته‌های خود در زندگی باشید طبیعت سیلی از اتفاقات و حوادث ناب و باورنکردنی را به سمت شما روانه خواهد کرد.



آنتون چخوف نویسنده‌ی نابغه‌ی نمایشنامه‌های روسی

آماده کردن محیط برای کاهش وزن

آنتون چخوف نویسنده‌ی نابغه‌ی نمایشنامه‌های روسی توصیه‌ی جالبی در رابطه با نوشتن رمان به دیگر نویسنده‌ها داشته که هنوز هم مورد بهره برداری دست اندرکاران این حوزه قرار می‌گیرد. او اظهار کرده که برای هرچه قوی‌تر کردن یک داستان بهتر است که عوامل غیر ضروری را از ساختار آن حذف کنیم. او می‌گوید اگر در فصل اول یک داستان از یک تفنگ آویزان بر روی دیوار بگویید، این جریان در فصل های دوم و سوم به دست فراموشی سپرده خواهد شد. بنابراین از ابتدا ضرورتی ندارد که آن تفنگ بر روی دیوار آویزان شده باشد. این جریان در مورد آن دسته از افرادی که در قفسه‌های خود شکلات نگه می‌دارند هم صدق می‌کند. به طور معمول اگر شکلاتی در هر قسمت از خانه وجود داشته باشد احتمال خورده شدن آن همیشه و همواره وجود خواهد داشت.

این مسئله در رابطه با دوستان شما که عادت‌های ناسالم غذایی دارند نیز صادق است. مادامی که این افراد را در کنار خود دارید از عادت‌های غلط آن‌ها پیروی خواهید کرد. شما شایستگی این را دارید که کیفیت زندگی خود را ارتقاء دهید. در این روند می‌بایست تمام فاکتورهای مضر و آسیب‌رسان را از اطراف خود حذف کنید.

قفسه‌های خود را با مواد غذایی سالم پر کنید و یقین حاصل کنید که هیچ‌گونه مواد غذایی مضری را در یخچال خود نگه نداشته‌اید. بر روی دایره دوستانی که عادت‌های غلط غذایی دارند خط بکشید و با افرادی معاشرت کنید که در رابطه با سبک جدید زندگی شما محتاط هستند و شما را در این مسیر همراهی و پشتیبانی می کنند. بی‌شک ارتقاء سطح زندگی، بهترین دستاورد برای شماست.


منبع : Rodalewellness