شرایط اقتصادی و درصد بالای تورم، برای بعضی اقشار جامعه مشکل‌ساز بوده و اکثر مردم سعی می‌کنند روش‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها پیدا کنند. این شامل هزینه‌های مربوط به تعمیر خودرو و خرید لوازم یدکی نیز می‌شود. نگه داشتن خودروهای قدیمی برای خیلی‌ها، از خریدن خودرو جدید منطقی‌تر است. همه می‌دانند که به موقع تعویض کردن روغن موتور  در دوام قطعات موتور تاثیر زیادی دارد، اما می‌دانستید نحوه‌ی رانندگی می‌توانند در کاهش هزینه‌های خرید لوازم یدکی موثر باشد؟ نحوه‌ی رانندگی در شرایط مختلف علاوه بر عمر قطعات موتور، روی میزان مصرف سوخت نیز تاثیر می‌گذارد. در این مطلب، اشتباهات در نحوه‌ی رانندگی که از عمر قطعات خودرو می‌کاهند را برای‌تان آورده‌ایم تا با استفاده از آن‌ها، بتوانید دوام قطعات موتور را بیشتر، و در هزینه‌های خرید لوازم یدکی صرفه‌جویی کنید. 


قبل از آب‌بندی شدن خودرو با آن مهربان باشید

خریدن یک خودرو نو، می‌تواند هیجان انگیز باشد. با پول زیادی که خرج کرده‌اید، حتما دوست دارید هر چه زودتر توانایی‌های خودرو را در جاده امتحان کنید. اما در روزهای اول پس از خرید خودرو، باید کمی با آن مهربان باشید. بهتر است قبل از 1.600 کیلومتر اول، از سرعت 120 کیلومتر بر ساعت تجاوز نکنید و دور موتور را از 3.500 بالاتر نبرید. قطعات موتور باید به نقش خود در موتور عادت کنند. شکل سرپیستون‌ها باید با سیلندرها هماهنگ شود و این باعث می‌شود مدتی زمان ببرد تا موتور به حداکثر توانایی‌های خود برسد. اگر رینگ پیستون‌ها درست شکل نگیرند، خودور به روغن‌سوزی می‌افتد. صبور بودن در رزوهای اول پس از خریدن خودرو جدید کار سختی است، اما بهتر از این است که مجبور شوید برای خودرو نو لوازم یدکی جدید بخرید. 


در روزهای سرد بگذارید موتور گرم شود

اگر در روزی سرد قصد دویدن کنید، احتمالا اول کمی حرکت کششی انجام خواهید داد، پس چرا نگذاریم موتور خودرو قبل از حرکت گرم شود؟ چون باتری در هوای سرد  ضعیف‌تر است، موتور به انرژی بیشتری برای روشن شدن نیاز دارد . هم‌چنین روغن موتور غلیظ‌تر می‌شود و بنزین هم سخت‌تر می‌سوزد. اکثر افراد برای گرم کردن موتور، فقط خودرو را روشن می‌گذارند، اما این اصلا ایده‌ای خوبی نیست. خودرو وقتی روشن باشد و حرکت نکند، دی‌اکسیدکربن بیشتری تولید می‌کند و بیشتر به محیط زیست آسیب می‌زند. هم‌چنین وقتی خودرو ثابت است، موتور تقریبا کاری نمی‌کند. بهتر است برای گرم کردن موتور، تا پنج دقیقه با دنده‌ی پایین حرکت کنید و زیاد گاز ندهید. 


رانندگی با سرعت غیر مجاز به مصرف سوخت بیشتر و تولید آلودگی بیشتر منجر می‌شود و البته، جان خودتان و دیگران را به خطر می‌اندازد.

تند نروید

بیدار کردن مایکل شوماخر درون‌تان در جاده‌های شهری به چند دلیل کار عاقلانه‌ای نیست. رانندگی با سرعت غیر مجاز به مصرف سوخت بیشتر و تولید آلودگی بیشتر منجر می‌شود و البته، جان خودتان و دیگران را به خطر می‌اندازد. اما می‌دانستید سرعت زیاد برای موتور هم مضر است؟ در این حالت موتور خودرو بیش از حد معمول کار می‌کند و به آن فشار وارد می‌شود. در نتیجه عمر قطعات موتور کاهش می‌یابد و زودتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. در نهایت رانندگی با سرعت زیاد به افزایش هزینه‌های خرید لوازم یدکی منجر خواهد شد. سرعت ایده‌آل برای اکثر خودروهای سواری بین 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت است. 


درست دنده عوض کنید

این نکته بیشتر برای کسانی که خودرو دنده‌ای دارند مفید خواهد بود. کسانی که خودرو دنده اتوماتیک دارند، نیازی نیست نگران دنده عوض کردن باشند، اما راننده هم‌چنان باید در استفاده از دنده‌ی مناسب دقت کند. وقتی گازی که به خودرو وارد می‌کنید برای دنده‌ زیاد باشد، خودرو به لرزه می‌افتد و با سرعت کمی حرکت می‌کند. این حالت فشار زیادی به موتور وارد می‌کند و عمر قطعات آن را کاهش می‌دهد. 

استفاده بیش از حد از دنده معکوس هم می‌تواند آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد کند. با این‌که دنده معکوس روشی موثر برای کاهش دادن سرعت بدون استفاده از ترمز است، اما بهتر است فقط وقتی مجبور هستید از این روش استفاده کنید. 


به خودرو بار اضافی نزنید

وانت‌های یدک‌کش موتورهایی قوی دارند که برای کشیدن اجسام سنگین طراحی شده‌اند. اما موتورهای خودروهای سواری برای یدک‌کشی اصلا مناسب نیستند و این کار، آسیب‌های جدی به قطعات موتور آن‌ها وارد کرده و آن‌ها را فرسوده می‌کند. اگر می‌خواهید چیزی را با خودرو بکشید، مطمئن شوید موتورش توانایی چنین کاری را دارد. غیر از یدک‌کشی، حمل کردن اجسام سنگین با خودرو هم می‌تواند به موتور آن فشار وارد کند. شاید با رعایت این‌ نکته هزینه‌های حمل و نقل‌تان افزایش یابد، اما در دراز مدت میزان مصرف سوخت و هزینه‌های خرید لوازم یدکی کاهش خواهند داشت.


منبع : Howstuffworks