برای بیشتر توزیع‌کنندگان لوازم یدکی، مدیریت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات نقطه‌ی قوت محسوب نمی‌شود. توزیع‌کنندگان لوازم یدکی در توزیع کردن لوازم یدکی تخصص دارند و بس. متاسفانه، موفقیت توزیع‌کنندگان لوازم یدکی مستقیما به توانایی آن‌ها در استفاده از فناوری برای حفظ تعادل در کنترل موجودی انبار و پایین نگه داشتن هزینه‌ها بستگی دارد. موجودی انبار توزیع‌کنندگان لوازم یدکی که از فناوری به درستی استفاده نمی‌کنند، معمولا اضافه یا کم می‌آید و به مشکل بر می‌خورند. در دراز مدت، این کمبود‌ها به پایین آمدن سود و از دست دادن مشتریان منجر می‌شود. 

خیلی از توزیع‌کنندگان لوازم یدکی از ناتوانی مدیریت منابع‌شان کلافه می‌شوند و به‌دنبال راه حلی بهتر هستند. خطرات و زمان مورد نیاز و هزینه‌ی پیاده کردن یک سیستم جدید مدیریت منابع معمولا به صرفه نیست. به این شکل سیستم مدیریت منابع قدیمی سرجایش باقی می‌ماند و توزیع‌کننده متحمل ضرر می‌شود. البته تغییر دادن سیستم مدیریت منابع مشکلات دیگری هم به همراه دارد. کاربران سیستم مدیریتی منابع در بازار لوازم یدکی تفاوت سیستم‌های مختلف را به‌سختی تشخیص می‌دهند. به همین دلیل توزیع‌کنندگان لوازم یدکی نمی‌توانند بین استفاده از سیستم قدیمی یا سیستم جدید یکی را انتخاب کنند. علاوه بر این، سیستم‌های مدیریت منابع مشکل مدیریت موجودی انبار را به کلی حل نمی‌کنند و در نتیجه مشکل حل نمی‌شود. پس عوض کردن سیستم مدیریت منابع فایده‌ی زیادی ندارد و برای حل مشکل، به فناوری‌های پیشرفته‌تری نیاز است. 

صنعت تولید لوازم یدکی سرعت زیادی دارد و این یعنی، کنترل موجودی انبار، یکی از کلید‌های موفقیت در بازار توزیع لوازم یدکی است. ما روش‌هایی را برای‌تان آورده‌ایم که با استفاده از آن‌ها، می‌توانید در این بازار به برتری برسید:


رسیدن به تعادل در موجودی انبار

توزیع‌کنندگان لوازم یدکی از لحاظ منابع محدودیت دارند و به همین دلیل، باید موجودی‌شان را همیشه در سطحی مناسب نگه دارند تا به سوددهی برسند. قیمت لوازم یدکی بالا است و زیاد آمدن موجودی، ضرر زیادی برای توزیع‌کننده به همراه دارد. از طرف دیگر، اشراف داشتن به میزان موجودی در پاسخ‌گویی به موقع به نیازهای خریداران نقش مهمی دارد و از مواجه شدن با کمبود موجودی جلوگیری می‌کند. 


توزیع‌کنندگان لوازم یدکی باید میزان موجودی را همیشه در سطحی نگه دارند که پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان ممکن باشد.


بالا نگه داشتن موجودی لوازم یدکی پرفروش

توزیع‌کنندگان لوازم یدکی برای این‌که بتوانند به نیازهای مشتریان پاسخ دهند، باید در عکس‌العمل نشان دادن به تغییرات بازار سریع باشند. این یعنی باید میزان موجودی را همیشه در سطحی نگه دارند که پاسخ‌گویی به نیازهای مشتریان ممکن باشد و برگشتی‌ها و دیرکرد در رسیدن اجناس را در نظر بگیرند. در حالی که نرم‌افزارهای مدیریت منابع می‌توانند کار را ساده‌تر کنند، انبار لوازم یدکی به یک سیستم کنترل دقیق نیاز دارد. این سیستم باید آن‌قدر دقیق و سریع باشد که به سرعت به تغییرات نیاز مشتری و بازار عکس‌العمل نشان دهد. سیستم‌های قدیمی مدیریت منابع چنین ظرفیتی ندارد و نمی‌توانند به شکلی بهینه تغییرات گرایش بازار را در کار خود لحاظ کنند. به روز کردن نرم‌افزار مدیریت منابع می‌تواند این مشکل را حل کند. 


خرید خودکار

مدیریت خرید با استفاده از نرم‌افزار مدیریت منابع نیاز به محاسبه‌های دستی دارد و خودکار نیست. به این شکل بخش مهمی از محاسبات ماهانه باید به شکل دستی انجام شود. این کار زمان‌بر است و تا حد زیادی درصد خطا در سفارشات را بالا می‌برد. با سرعت بالای تغییر در بازار لوازم یدکی، این رویکرد به مدیریت موجودی، کاربردی نیست و به ایجاد مشکل منجر می‌شود. تا زمانی که تحلیل موجودی انبار به پایان برسد، که گاهی اوقات روزها طول می‌کشد، داده‌های به دست آمده قدیمی شده‌اند. 


قابل مشاهده و محاسبه بودن موجودی

خودکار نبودن نرم‌افزار مدیریت منابع باعث می‌شود زمان سفارش دادن اجناس جدید مشخص نباشد. بیشتر توزیع‌کنندگان خریدهای‌شان را برنامه‌ریزی کرده‌اند و بر اساس یک زمان‌بندی از پیش تعیین شده اجناس جدید را خریداری می‌کنند. علاوه بر این، تولیدکنندگان لوازم یدکی در خصوص سفارش‌های توزیع‌کنندگان حداقل و حداکثر قائل می‌شوند و این باعث می‌شود توزیع‌کننده مجبور شود برای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان، بیش از حد نیازش خرید کند. در نتیجه، به مرور زمان اجناس زیادی در انبار می‌ماند و اگر به فروش نرود، به ضرر دادن توزیع‌کننده منجر می‌شود. از آن‌جایی که تولیدکنندگان لوازم یدکی، توزیع‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهند، قابل مشاهده و محاسبه بودن موجودی انبار به پایین نگه داشتن هزینه‌ها و بالا نگه داشتن میزان موجودی کمک می‌کند.


منبع : Eazystock