جراحی پلاستیک یک سرمایه‌گذاری است. شما با این کار روی ظاهر و اعتماد به نفس خود که نتایح جراحی زیبایی آن‌ها را شکل می‌دهند، سرمایه‌گذاری می‌کنید. هم‌چنین در این مسیر زمان و انرژی هم صرف می‌کنید و باید مطمئن شوید نتایج جراحی پلاستیک ارزش این همه هزینه را دارد. میزان رضایت بیماران از نتایج جراحی پلاستیک بالاست و اکثر آن‌ها، تا سال‌ها پس از جراحی از نتایج آن لذت می‌برند. با این حال باید بدانید که برای حفظ نتایج جراحی پلاستیک لازم است نکاتی را رعایت کنید چون هیچ چیز نمی‌تواند با تاثیرات پیری مقابله کند. خبر خوب این است که روش‌هایی برای حفظ بهتر نتایج جراحی پلاستیک وجود دارد که علاوه بر ظاهر، سلامت عمومی شما را نیز بهبود می‌بخشند.


رژیم غذایی سالم و ورزش

اعمال جراحی پلاستیک که روی بدن انجام می‌شوند، شکل آن را متناسب و خوشایند می‌کنند. در حالی که نتایج این اعمال جراحی به‌نظر جادویی هستند، فقط با رژیم غذایی سالم و ورزش کردن ثابت می‌مانند. برای مثال اعمال جراحی خارج کردن چربی مثل لیپوساکشن، شما را برای همیشه از شر چربی‌ها خلاص می‌کند، اما اگر وزن اضافه کنید، چربی در جاهای دیگر بدن به‌وجود می‌آید. هم‌چنین اگر در عمل جراحی قسمتی از پوست بدن یا صورت‌تان را کشیده باشید، داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش کردن برای حفظ وزن، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چون اگر وزن اضافه کنید و پوست دوباره کش بیاید، نتایج جراحی پلاستیک ناپدید می‌شود. 

بهترین روش برای حفظ نتایج جراحی پلاستیک، ورزش کردن و داشتن یک رژیم غذایی سالم است. خبر خوب این است که اگر این دو را رعایت کنید، نتایج جراحی پلاستیک حفظ می‌شوند و سلامتی عمومی‌تان هم بهبود پیدا می‌کند. 

نکته: طول درمان بعضی اعمال جراحی پلاستیک طولانی است و این باعث می‌شود بیمار تا مدتی نتواند ورزش کند. از این‌که در طول درمان کمی وزن اضافه می‌کنید ناامید نشوید. داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های ملایم در طول درمان، می‌تواند به حفظ وزن کمک کند. 


مراقبت از پوست در طول درمان روی ناپدید شدن جای زخم‌ها تاثیر زیادی دارد و در حفظ نتایج جراحی پلاستیک موثر است.

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست در طول درمان، روی ناپدید شدن جای زخم‌ها تاثیر زیادی دارد و پس از اتمام طول درمان، نگهداری خوب از پوست باعث می‌شود نتایج جراحی پلاستیک حفظ شوند. پیش از هر چیز باید بدانید که زخم یکی از جنبه‌های هر نوع جراحی است و با این‌که جراح پلاستیک سعی می‌کند تا شکاف‌ها را جایی بزند که به راحتی پنهان شوند، ترمیم شدن زخم‌ها و ناپدید شدن آن‌‌ها به شما بستگی دارد. عمل کردن به توصیه‌های جراح و انجام ندادن فعالیت‌های ممنوع، تاثیر زیادی  در این امر دارد؛ این فعالیت‌ها به زخم‌ها فشار وارد کرده و آن‌ها را عریض‌تر می‌کنند. هم‌چنین سعی کنید از زخم‌ها در برابر نور خورشید محافظت کنید، تمیز نگه‌شان دارید و از پماد‌هایی که جراح پیشنهاد می‌کند استفاده کنید. پس از اتمام طول درمان، استفاده از محصولات نگهداری از پوست باعث می‌شود سلامت آن بهبود یابد و نتایج جراحی پلاستیک حفظ شوند. نگهداری از پوست آن‌قدر اهمیت دارد که بعضی جراحان، بیماران را در این خصوص راهنمایی می‌کنند. حتی اگر قبل از عمل هم برای نگهداری از پوست خود برنامه داشتید، بهتر است محصولات و روش‌هایی که استفاده می‌کنید را با جراح خود در میان بگذارید. 

نکته: به توصیه‌های جراح مو به مو عمل کنید. بعضی محصولات نگهداری پوست در بازار وجود دارند که ممکن است شرایط زخم‌های جراحی را بدتر هم بکنند. پول، زمان و انرژی خود را هدر ندهید و فقط از محصولاتی که جراح توصیه می‌کند استفاده کنید. 


زندگی سالم

مواد غذایی که میل می‌کنید و لوازم آرایشی که به پوست‌تان می‌زنید، نه‌تنها روی نتایج جراحی تاثیر دارند، بلکه در حفظ سلامت عمومی‌تان نقش مهمی ایفا می‌کنند. برای مثال، اکثر جراحان پلاستیک معتبر بیماران را ملزم می‌کنند چند هفته قبل از جراحی سیگار کشیدن را کنار بگذارند. نیکوتین توانایی ترمیم کردن سلول‌های بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و این، به طولانی شدن درمان و به‌وجود آمدن مشکلات دیگر منجر می‌شود. 

نکته: در مورد سبک زندگی خود با جراح صادق باشید و اگر سیگار می‌کشید یا دارو مصرف می‌کنید، حتما او را در جریان بگذارید. جراح به شما مراحل آماده شدن برای جراحی پلاستیک را شرح می‌دهد. 


در نهایت این‌که داشتن سبک زندگی سالم آن‌قدرها هم سخت نیست. اکثر بیماران پس از تغییر سبک زندگی احساس بهتری دارند و از ظاهر خودر اضی‌تر هستند. پس از اعتماد به نفسی که به دست آورده‌اید استفاده کرده و سبک زندگی خود را بهبود ببخشید.