از هر چهار آمریکایی یک نفر در اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد. در واقع بیماری قلبی اولین قاتل خانم‌ها است و فقط نیمی از آن‌‌ها از این نکته آگاه هستند. البته خوشبختانه می‌توان از بیماری قلبی پیش‌گیری کرد. 


از خطرات آگاه باشید

نتایج آخرین آزمایشات‌تان را نزد متخصص قلب و عروق ببرید تا بررسی‌شان کند. اما این کافی نیست، باید اندازه‌ی کمر، میزان قند خون و پیشینه‌ی بارداری‌تان را بدانید. اگر از خطرات آگاهی نداشته باشید، برای برطرف کردن آن‌ها تلاشی نمی‌کنید. بیماری قلبی چیزی فراتر از سکته‌ی قلبی است و درمان آن، فقط عمل قلب باز نیست. 


علائم را شناسایی کنید

علائم بیماری‌های قلبی در خانم‌ها و آقایان متفاوت است. 43٪ از خانم‌هایی که بیماری قلبی دارند دردی در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه احساس نمی‌کنند و به جای آن، دچار خستگی مفرط می‌شوند. بیشتر از 70٪ خانم‌هایی که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند، چند روز یا چند هفته قبل از حمله دچار خستگی مفرط شده‌اند. ممکن است ناگهان آن‌قدر احساس خستگی کنید که نتوانید شام درست کنید یا لپ‌تاپ‌تان را از روی زمین بردارید. 

دیگر علائم حمله‌ی قلبی در خانم‌ها شامل درد خفیف در استخوان جناق سینه، پشت، شانه‌ها، گردن، فک و هم‌چنین تعرق زیاد، حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، بی‌خوابی و اضطراب می‌شود. اگر هرکدام از این نشانه‌ها را مشاهده کردید، سریع با اورژانس تماس بگیرید. اگر از 1 تا 3 ساعت پس از حمله‌ی قلبی تحت درمان قرار بگیرید، شانس زنده ماندن از 23 تا 50 درصد افزایش می‌یابد. 


اکثر افراد می‌توانند بدون مصرف دارو و به صورت طبیعی، فشار خون‌ که یکی از عوامل سکته قلبی است را کاهش دهند.

کاهش فشار خون

 افزایش فشار خون شانس سکته‌ی و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. خوشبختانه اکثر افراد می‌توانند بدون مصرف دارو و به صورت طبیعی، فشار خون‌شان را کاهش دهند. مدیتیشن و یوگا، مرتب ورزش کردن و کاهش میزان سدیم رژیم غذایی به کاهش فشار خون منجر می‌شوند. 


رژیم غذایی‌تان را سم‌زدایی کنید

به گفته‌ی یک متخصص قلب و عروق، می‌توانید بدون این‌که غذاهای خوشمزه را از خود دریغ کنید، مواظب قلب‌تان هم باشید. فقط باید از مصرف مواد قندی، سدیم و چربی‌های اشباع  دوری کنید. برای انجام این‌کار، میزان نوشابه، گوشت قرمز و پنیر را در رژیم غذایی به حداقل برسانید. 


کمتر گوشت بخورید

تحقیقات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی گیاه‌خواری احتمال بروز بیماری قلبی و سکته را به یک سوم کاهش می‌دهد. کسانی که گوشت نمی‌خورند، نه‌تنها کمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند، بلکه کمتر در معرض خطر سرطان و بیماری‌های مربوط به رژیم غذایی هستند. این مسئله بیشتر به تاثیر رژیم غذایی گیاه‌خواری روی میزان کلسترول و فشار خون مربوط می‌شود و نشان دهنده‌ی تاثیر رژیم غذایی، در پیش‌گیری از بیماری قلبی است. 


میان‌وعده‌ها را درست انتخاب کنید

همیشه برای خود میان‌وعده آماده کنید تا مجبور نشوید از فروشگاه‌ها خرید کنید. مقداری سبزیجات، میوه و پاپ‌کرن در یک ظرف در بسته بگذارید و همراه خود داشته باشید. 


فعالیت و ورزش بیشتر منجر به کاهش فشار خون و در نتیجه کاهش بیماری قلبی می‌شود.

بیشتر فعالیت کنید

احتمالا فکر می‌کنید برای ورزش کردن وقت ندارید و این فقط مشکل شما نیست. طبق نتایج تحقیقاتی که روی 2.300 خانم انجام شده، یک سوم‌شان ادعا کرده‌اند آن‌قدر سرشان شلوغ است که نمی‌توانند ورزش کنند. اما اگر برای قهوه نوشیدن وقت دارید، برای ورزش کردن هم وقت خواهید داشت. هر چه برنامه‌ی ورزشی‌تان با برنامه‌ی روزانه‌ی هماهنگ‌تر باشد، بیشتر به آن عمل خواهید کرد. اگر برنامه‌ی‌تان فقط 10 دقیقه ورزش کردن باشد و به آن عمل کنید، موفق شده‌اید. می‌توانید روزی سه بار و هر بار 10 دقیقه پیاده‌روی کنید و با این کار، تا حد زیادی فشار خون‌تان را کاهش دهید. 


خوش بگذرانید

خوش گذرانی و آرامش داشتن به اندازه‌ی ورزش کردن و رژیم غذایی اهمیت دارد، اما با این زندگی پرمشغله اکثر خانم‌ها وقت خوش گذرانی ندارند. مهم این است که برنامه‌‌ای برای بیرون رفتن و وقت گذراندن با دوستان داشته باشید که اضطراب خود را با یک بسته چیپس برطرف نکنید. تحقیقات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد، خانم‌هایی که روابط اجتماعی‌ قوی‌تری دارند، کمتر چاق می‌شوند، سیگار می‌کشند یا مشکل فشار خون و قند خون دارند. 


از اضطراب دوری کنید

همه خطرات اضطراب را می‌دانیم. اضطراب ممکن است به ترشح هورمون کورتیزول منجر شود که به مرور زمان سیستم ایمنی قلبی عروقی را ضعیف می‌کند. اما می‌دانستید اضطراب احتمال بروز بیماری قلبی را نیز افزایش می‌دهد؟ اضطراب احتمال افسرده شدن را افزایش می‌دهد که خود به بیماری قلبی منجر می‌شود. سعی کنید زمانی در طول روز را به ورزش کردن، بیرون رفتن و انجام کارهای مورد علاقه‌ی‌تان اختصاص دهید. 


منبع : Prevention