انجام جراحی پلاستیک روی صورت تصمیم بزرگی است و زمان، انرژی و هزینه‌ی زیادی می‌طلبد. این تصمیم نباید شوخی گرفته شود، مخصوصا در مورد جراحی پلاستیک چشم. اگر این عمل جراحی را انجام داده‌اید، نکاتی وجود دارند که عدم رعایت آن‌ها ممکن است برای‌تان خطرساز شود و رعایت آن‌ها، طول زمان بهبودی را کاهش می‌دهد. با مجله ایرانگان همراه باشید تا از باید‌ها و نباید‌های جراحی پلاستیک چشم آگاه شوید. 


ساختار آسیب‌پذیر

چشم و پلک اعضایی حساس از صورت هستند که نسبت به دیگر اعضای آن آسیب‌پذیرترند. این به این دلیل است که بافت پلک بسیار نازک است و لایه‌های حیاطی زیادی در ساختار آن وجود دارد که در طول فرایند جراحی پلاستیک چشم آسیب می‌بینند. در طول این فرایند به پلک‌ها شوک کنترل شده‌ای وارد می‌شود و این عضو از صورت، نمی‌تواند به‌خوبی دیگر اعضا این‌گونه شوک‌ها را تحمل کند. البته نکاتی وجود دارد که بیماران با رعایت آن‌ها، می‌توانند فرایند ترمیم بافت‌های پلک پس از جراحی پلاستیک چشم را سرعت بخشند. 


گذاشتن یخ روی پلک‌ها

اول از همه باید سعی کنید ورم پلک‌ها را کاهش دهید چون ممکن است باعث آسیب‌ دیدن بافت‌های پلک و عوض شدن رنگ پوست آن شود. ساده‌ترین و موثرترین روش برای کاهش ورم پلک‌ها گذاشتن یخ روی آن‌ها است. این کار را دو روز پس از جراحی پلاستیک چشم آغاز کنید و در هر ساعت ده دقیقه، این کار را انجام دهید. 


دوری از ورزش‌های پرفشار

بیماران پس از جراحی پلاستیک چشم باید از انجام ورزش‌های پرفشار دوری کنند. این به این معنی است که در این دوران باید باشگاه رفتن و بدنسازی را کنار بگذارید و از خم شدن و بلند کردن وزنه خودداری کنید. 


بعد زا انجام جراحی پلاستیک چشم هنگام خواب دو بالشت را کنار هم بگذارید تا در صورت غلت خوردن به پلک‌ها فشار وارد نشود.

هنگام خواب

بهتر است هنگام خواب دو بالشت را کنار هم بگذارید تا اگر در خواب غلت زدید، روی پلک‌ها فشار وارد نشود. 


داروهای بدون نسخه

داروهای هومیوپاتیکی وجود دارند که می‌توانند طول درمان پس از جراحی پلاستیک چشم را کاهش دهند. 


پیشگیری از عفونت

بروز عفونت در پلک‌ها نادر است، اما پیشگیری از آن در دوران پس از جراحی پلاستیک چشم اهمیت زیادی دارد. بهتر است روزی سه بار و قبل از خواب، پماد آنتی‌بیوتیک روی بخیه‌ها بزنید؛ یادتان باشد قبل از انجام این کار حتما دست‌های‌تان را بشویید. 


حمام کردن پس از جراحی پلاستیک چشم

تا زمانی که روی پلک‌ها فشاری وارد نکنید، حمام کردن اشکالی ندارد. 


انجام دیگر فعالیت‌ها پس از جراحی پلاستیک چشم

خارج شدن از خانه، تلویزیون تماشا کردن و کتاب خواندن تا زمانی که برای‌تان راحت باشد اشکالی ندارد. اگر می‌خواهید رانندگی کنید، از مالیدن پماد‌های آنتی‌بیوتیک روی پلک‌ها خودداری کنید چون ممکن است دید را تار کنند. 

اگر تمام نکات بالا را در دوران پس از جراحی پلاستیک چشم رعایت کنید، بافت‌های پلک بهتر و سریع‌تر ترمیم خواهند شد. یادتان باشد این عمل جراحی شوخی نیست و در دوران درمان، باید در نگهداری از چشمان‌تان کوشا باشید. 


منبع : Drmassry