معمولا وقتی والدین به‌دنبال یک استاد پیانو برای کودک‌شان هستند، قصد دارند بهترین استاد پیانو را استخدام کنند. آن‌ها بهتر از هر کس دیگری کودک‌شان را می‌شناسند و می‌دانند از چه کسانی خوشش می‌آید و با چه کسانی نمی‌تواند کنار بیاید. در نتیجه مشاهدات‌شان می‌تواند بیشتر از هر رزومه‌ای در انتخاب‌شان موثر باشد. علاوه بر این، ما رهنمود‌هایی را برای‌ والدین فراهم کرده‌ایم که انتخاب یک استاد پیانو خوب برای کودک‌تان را ساده‌تر می‌کنند. 

بیشتر والدین به‌دنبال چنین استاد پیانویی هستند: استادی که صبور، توانا و نه پیر و نه جوان باشد و عاشق تدریس سبک‌های کلاسیک، جاز و پاپ باشد. او باید از فناوری‌های روز و روش‌های تدریس مدرن استفاده کند و در  آموزش موسیقی به کودکان تخصص داشته باشد. این استاد پیانو هم‌چنین باید آهنگ‌ساز باشد و آهنگ‌سازی را بدون نقص تدریس کند. با این‌که کلاس‌هایش همیشه پر هستند و باید در لیست انتظار قرار بگیرید اما به شکل معجزه‌آسایی دوشنبه‌ها ساعت 4 وقت خالی دارد و می‌تواند به کودک شما  آموزش موسیقی بدهد. ولی بهتر است صادق باشیم، چنین استاد پیانویی وجود خارجی ندارد. 


مهم‌ترین نکته در مورد استاد پیانو رابطه‌ی او با فرزندتان است. یک جلسه ترتیب دهید که فرزندتان هم در آن‌حضور داشته باشد و بگذارید با استاد پیانو صحبت کند. به نکات ساده توجه کنید، آیا این استاد پیانو:

  • در چشمان کودکان نگاه می‌کند؟
  • به‌نظرتان به حرف‌های فرزندتان اهمیت می‌دهد؟
  • فرزندتان با او راحت است؟
  • شوخ‌طبع است؟

بعد از اولین جلسه آموزش پیانو حس کودک را از کلاس و نحوه آموزش بپرسید.

این سوالات را از فرزندتان بپرسید:
  • هنگام کار با او چه احساسی داشتی؟
  • کاری کرد که شما را گیج یا ناراحت کند؟
  • علاقه داری باز هم او را ببینی؟
بعضی از استادان، مخصوصا استادان جوان، تجربه‌ی زیادی ندارند و معمولا کمترین تجربه را در کار با تازه کاران دارند. البته ممکن است یک استاد جوان پرانگیزه که از صمیم قلب به فرزندتان تدریس می‌کند، بهترین انتخاب شما باشد. هیچ‌ گزینه‌ای بهتر از یک استاد باتجربه نیست، اما هیچ گزینه‌ای هم نمی‌تواند بدتر از یک استاد بی‌حوصله و بی‌انرژی باشد. اگر استاد مورد نظر سایت دارد، در آن جست و جو کنید و تا جایی که امکان دارد در موردش اطلاعات کسب کنید. هم‌چنین می‌توانید برای آشنایی با روش کار استاد پیانو در یکی از جلسات تمرین شاگردانش شرکت کنید. اگر باز هم از انتخاب‌تان مطمئن نیستید، از استاد پیانو بخواهید یک جلسه امتحانی برای فرزندتان برگزار کند. 

نکته‌‌ی مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که می‌خواهید فرزندتان از آموزش پیانو چه نتیجه‌ای بگیرید. خیلی از والدین به استادان پیانو می‌گویند «نمی‌خواهم فرزندم یک پیانیست کنسرت شود. فقط می‌خواهم به فرزندم خوش بگذرد»، بدیهی است که فرایند یادگیری نواختن پیانو لذت‌بخش است، اما اگر می‌خواهید فرزندتان فقط خوش بگذارند، بهتر است او را به پارک ببرید. این‌ها نمونه‌هایی از اهداف مشخص هستند:
  • می‌خواهم فرزندم در محیطی حرفه‌ای، رقابتی و پرانرژی نواختن پیانو را بیاموزد؛ در این صورت باید به‌دنبال استادی باشید که شاگردان قبلیش در رقابت‌های پیانو برنده شده‌اند.
  • می‌خواهم فرزندم در محیطی گرم و سالم باشد که او را به فردگرایی، خلاقیت و عشق داشتن به موسیقی تشویق کند؛ یک استاد پیانو که کلاسش را به شکل گروهی برگزار می‌کند و هنر‌آموزان در آن هم‌نوازی می‌کنند، برای کودک شما مناسب است.
  • فرزند من در یادگیری با دیگر کودکان متفاوت است و می‌خواهم استادش، این مسئله را درک کند؛ استاد مناسب فرزند شما باید عاشق چالش شکوفا کردن استعدادهای کودکان باشد و بتواند روش‌‌های تدریس متفاوت را با کودک شما کار کند. 

برای آموزش پیانو و انتخاب آموزشگاه موسیقی برای کودک به نزدیک بودن آموزشگاه به منزل دقت کنید.

یکی دیگر از نکاتی که باید مد نظر قرار دهید، محل برگزاری کلاس‌ها است. بهتر است استاد پیانویی انتخاب کنید که آموزشگاهش به محل زندگی شما نزدیک باشد تا مجبور نشوید ساعت‌ها برای رساندن فرزندتان به آموزش پیانو رانندگی کنید. هم‌چنین می‌توانید استادانی پیدا کنید که تمایل داشته باشند برای تدریس به منزل شما بیایند. البته این استادان معمولا برنامه‌ی شلوغی دارند و شاید مجبور شوید برای خالی شدن برنامه‌ی‌شان کمی منتظر بمانید. 

پیشنهادات عمومی

به‌دنبال استادی باشید که از روش‌های متنوع تدریس استفاده می‌کند. خیلی از استادان هر سال یک کتاب و قطعه‌های خاصی را تدریس می‌کنند که ممکن است مفید باشد. اما وقتی هنرآموزان پیشرفت می‌کنند، هر کدام به برنامه‌های آموزشی متفاوتی نیاز خواهند داشت. 
اگر فرزندتان تا دوران نوجوانی به نواختن پیانو ادامه دهد، استاد پیانو به شخصی مهم در زندگی او تبدیل می‌شود. بهتر است فردی را انتخاب کنید که مطمئن باشید تاثیر بدی روی شخصیت کودک‌تان نخواهد داشت. یک استاد خوب پیانو می‌تواند کمک خوبی در فرایند تربیتی کودک‌تان باشد. 


منبع : Dianehidy