کاربردی، امن، راحت و آرامش‌بخش صفاتی هستند که وقتی به خانه‌ سالمندان فکر می‌کنیم به ذهن‌مان می‌آیند. امروزه دیگر خانه‌ سالمندان مکانی بی‌روح با دیوارهای سفید نیست و به اجتماعی زنده و شاداب تبدیل شده است. استفاده درست از دکوراسیون داخلی در این تغییر بی تاثیر نیست و با یک دکوراسیون اصولی می‌توان فضای خانه‌ سالمندان را تا حد زیادی تغییر داد. ما با یک طراح دکوراسیون داخلی صحبت کرده‌ایم و او نکاتی جالب در مورد طراحی دکوراسیون خانه‌ سالمندان با ما در میان گذاشته است که با استفاده از آن‌ها می‌توان محیطی مناسب برای زندگی سالمندان ایجاد کرد. 


وسایل مهم را شناسایی کنید

سالمندان باید بتوانند وسایل مورد علاقه‌ی‌شان را با خود به خانه‌ سالمندان ببرند؛ اما یادتان باشد محیطی که قرار است در آن زندگی کنند از خانه‌ی خودشان کوچک‌تر است. سعی کنید با استفاده از عکس اعضای خانواده، کتاب و وسایل تزئینی فضایی آرامش‌بخش برای‌شان فراهم کنید. می‌توان وسایلی که دیگر استفاده ندارند را به اعضای خانواده هدیه داد یا اهدا کرد. 


اندازه‌ی فضایی که قرار است در آن زندگی کنند را در نظر بگیرید

فضایی که در خانه‌ سالمندان در اختیارشان است را بررسی کنید. یادتان باشد بلند شدن از مبل‌ نرم برای سالمندان مشکل است پس سعی کنید مبلمان سفت‌ برای‌شان تهیه کنید. سعی کنید مبلمان را طوری بچینید که مسیر رفت و آمد آن‌ها باز باشد. 


از زمین خوردن پیشگیری کنید

مسیر‌های رفت و آمد را از فرش یا سیم‌های برق خالی کنید تا سالمندانی که از عصا یا صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند به‌راحتی بتوانند از این مسیرها عبور کنند. می‌توانید سیم‌های برق را از پشت مبلمان رد کنید یا آن‌ها را به دیوارها بچسبانید. 


طراحی دکوراسیون داخلی خانه سالمندان باید به‌صورتی باشد که در انجام فعالیت‌های روزمره سالمندان اختلالی ایجاد نکند.

دسترسی ساده

وقتی می‌خواهید محیط زندگی خانه‌ سالمندان را آماده کنید، فعالیت‌‌های روزمره‌ی آن‌ها را در نظر بگیرید. تلفن‌ را کنار صندلی‌ها قرار دهید و وسایل که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند را در کابینت یا کشویی‌ که به‌سادگی قابل دسترسی است قرار دهید. مطمئن شوید کلید‌های برق و دستگیره‌های درها به‌درستی کار می‌کنند. 


در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید

همه می‌دانیم با بالا رفتن سن، بینایی ضعیف می‌شود. تضاد زیاد بین رنگ مبلمان، دیوارها، پرده و کفپوش باعث می‌شود تشخیص آن‌ها در روز آسان تر شود. هم‌چنین مطمئن شوید راه‌روها به چراغ‌های حساس به حرکت مجهز هستند تا سالمندان برای رفت و آمد در شب مشکلی نداشته باشند.


سرویس بهداشتی را مجهز کنید

بیشتر خانه‌های سالمندان معمولا توالت‌های مخصوص ناتوانان دارند، اما کارهای دیگری هم می‌شود کرد. جلوی آینه صندلی‌های راحت قرار دهید و نزدیک دوش، توالت دستگیره نصب کنید و از کفپوش‌هایی استفاده کنید که سالمندان روی آن‌ها لیز نخورند. 


از مبلمان گرد و بدون شیشه استفاده کنید

شیشه و گوشه‌های تیز ممکن است به آسیب‌دیدگی منجر شوند. هنگام انتخاب مبلمان از خرید مبلمانی که شیشه یا گوشه‌های تیز دارند خودداری کنید. 


آشپزخانه باید روشن باشد

یادتان باشد تغذیه برای سالمندان اهمیت زیادی دارد. آشپزخانه باید پر از غذاهای سالم باشد و طوری نورپردازی شود که استفاده از آن در هوای تاریک هم آسان باشد. 


برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه سالمندان از کاغذ دیواری‌های شلوغ استفاده نکنید.

از کاغذدیواری‌های شلوغ استفاده نکنید

طرح‌های شلوغ برای سالمندان، مخصوصا آن‌هایی که مشکلات روانی دارند، گیج‌کننده هستند. هم‌چنین اگر طرح کاغذدیواری لکه‌های سیاه داشته باشد، ممکن است به چشم کسی که ضعف بینایی دارد کثیف به‌نظر برسد. سعی کنید دکوراسیون ساده و معنی‌دار باشد؛ از عکس اعضای خانواده یا آثار هنری برای تزئین کردن دیوارها استفاده کنید. 


در انتخاب وسایل تزئینی دقت کنید

کسانی که ضعف بینایی دارند به‌راحتی میوه‌های مصنوعی را با میوه‌های طبیعی اشتباه می‌گیرند، پس بهتر است از آن‌ها به‌عنوان وسایل تزئینی استفاده نکنید. 


در انتخاب رنگ ظروف دقت کنید

می‌توانید با استفاده از رنگ‌هایی مثل زرد، آبی و قرمز کاری کند اشتهای سالمندان افزایش یابد. هم‌چنین بهتر است بیشتر از ظرف‌هایی که دو دسته دارند استفاده کنید تا برداشتن آن‌ها برای سالمندان راحت‌تر باشد. استفاده از عود‌های خوش‌بو هم می‌تواند حواس را تحریک کند. 


شرایط را برای تعاملات اجتماعی فراهم کنید

یکی از چیزهایی که در حفظ روحیه‌ی سالمندان تاثیر زیادی دارد روابط اجتماعی است. سعی کنید فضای خانه‌ سالمندان را طوری طراحی کنید که جا برای نشستن و صحبت کردن زیاد باشد و با استفاده از آثار هنری و عکس، دلیلی برای شروع کردن مکالمات برای سالمندان فراهم کنید. 


منبع : Aplaceformom