خانم‌ها روی زیبایی پاهای‌شان بسیار حساس هستند و هیچ‌چیز بدتر از رگ‌های ورم کرده و بنفش نمی‌تواند ظاهر پاها را خراب کند. فقط در آمریکا 80 میلیون نفر به واریس مبتلا هستند و با این‌که این بیماری بیشتر میان خانم‌ها رایج‌ است، آقایان هم به آن مبتلا می‌شوند. ما اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از این بیماری پیشگیری  و یا آن را کنترل کنید.  


انداختن پاها روی هم به واریس منجر نمی‌شود

جمع شدن خون در رگ‌ها بیشتر به علت ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و حالت نشستن یا پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به واریس منجر نمی‌شود. از دیگر دلایل اصلی بروز واریس چاقی، سیگار کشیدن، ورزش نکردن و جلوگیری از بارداری به روش هورمونی هستند. 


واریس فقط یک مشکل ظاهری نیست

یکی از رایج‌ترین تصورات اشتباه در مورد واریس این است که فقط مشکلات ظاهری ایجاد می‌کند. با این‌که متخصصان واریس عقیده دارند که واریس روی سلامت انسان تاثیری نمی‌گذارد، نباید از آن چشم‌پوشی کرد. رگ‌های واریسی به خستگی و ورم کردن پاها منجر می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین ممکن است نشانه‌‌ی بیماری‌های دیگر مثل لخته‌ شدن خون در رگ‌ها و مشکلات گردش خون باشند. به گفته‌ی یک متخصص پوست، هر وقت در پایان روز یا پس از انجام فعالیت فیزیکی حس کردید پاهای‌تان سنگین شده‌اند، باید به متخصص واریس مراجعه کنید. 



کاملا ژنتیکی است

ریشه‌ی واریس کاملا ژنتیکی است، اما اگر به این بیماری مبتلا شدید والدین‌تان را سرزنش نکنید؛ ممکن است ژن واریس از  نسل‌های قبل به شما به ارث رسیده باشد.


رگ‌های واریسی و عنکبوتی یکی نیستند

رگ‌های عنکبوتی:

  • رگ‌هایی کوچک و آبی هستند که زیر پوست نمایان می‌شوند.
  • معمولا بی‌خطر هستند.
  • می‌توانند نشانه‌ی مشکلات گردش خون یا شکل گرفتن رگ‌های واریسی باشند.
رگ‌های واریسی:
  • رگ‌های کش‌آمده‌ای هستند که خون در آن‌ها جمع شده است.
  • ضخیم و طناب گونه هستند و از پاها بیرون می‌زنند.
  • در اثر ضعف دریچه‌های رگ‌ها ایجاد می‌شوند.
نمایان شدن رگ‌های واریسی و عنکبوتی روی یک پا غیرمعمول نیست.

آقایان هم واریس می‌گیرند

در حالی که 70 تا 80 درصد مبتلایان به واریس خانم هستند، آقایان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند اما احتمال این‌که به‌دنبال درمان آن باشند کمتر است. 

در دوران بارداری احتمال ابتلا به واریس بیشتر می‌شود زیرا فشار به قسمت میانی بدن افزایش می‌یابد.

بارداری یکی از دلایل واریس است

بارداری باعث می‌شود فشار روی رگ اصلی که خون را از پایین‌تنه به بالاتنه منتقل می‌کند افزایش یابد و در بعضی حالت‌ها ممکن است جنین مسیر خون را مصدود کند. هم‌چنین تولید بیش از حد هورمون‌ها در دوران بارداری باعث می‌شود رگ‌ها شل شوند و این احتمال بروز واریس را بیشتر می‌کند. هر چیزی که فشار روی قسمت میانی بدن را افزایش دهد ممکن است به واریس منجر شود. 

ورزش کردن بهترین روش پیشگیری از واریس است

پیشگیری از واریس را هم به لیست دلایل ورزش کردن اضافه کنید. هر‌چه فعالیت بیشتری داشته و سالم‌تر باشید بهتر است. ورزش‌هایی که گردش خون را بهبود می‌بخشند شامل شنا کردن و کوه‌نوردی می‌شوند. در طول روز می‌توانید با بلند شدن روی پاشنه‌ی پا و پایین آمدن، عضلات ران‌تان را تقویت کنید.

هیچ روش ثابت‌شده‌ای برای بهبود ظاهر رگ‌ها وجود ندارد

به‌جز روش‌های درمانی پزشکی؛ البته بعضی بیماران از لوازم آرایشی برای پنهان کردن رگ‌ها استفاده می‌کنند. 

روش‌های درمانی پیشرفت زیادی کرده‌اند

می‌توان با جراحی و بدون این‌که جای زخم‌ها باقی بماند، رگ‌های واریسی را خارج کرد. این عمل در مطب متخصص واریس انجام می‌شود و نیاز به مراجعه به بیمارستان و بیهوشی ندارد. 


منبع : Womansday