این‌که به چشم پزشک مراجعه کنید و او اطلاعاتی مهم را به شما ندهد یا بیش از حد از شما پول بگیرید، ممکن است برای‌تان آزاردهنده باشد و باعث شود اعتماد خود را به چشم پزشک از دست بدهید. ما نکاتی را برای شما فراهم کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید با آمادگی به چشم پزشک بروید و سوالاتی که باید از او بپرسید را از قبل بدانید. 


چشم پزشک و عینک‌ساز یکی نیستند

عینک‌ساز که مدرک عینک‌سازی دارد معاینات معمولی چشم را انجام می‌دهد، در حالی که چشم پزشک توانایی انجام عمل‌های جراحی چشم را هم دارد. برای مشکلات ساده که به سطح چشم مربوط می‌شوند مثل حساسیت، خارش و درد چشم مراجعه به عینک‌ساز می‌تواند کافی باشد. اما اگر مشکلاتی مثل ضعف بینایی دارید یا می‌خواهید عمل جراحی مثل لیزیک انجام دهید، حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید. 


بعضی از معاینات چشم همیشه ضروری نیستند

بعضی معاینات مثل جدول سنجش بینایی، آزمایش بازشکن سنجی و معاینه‌ی عضلات چشم همیشه انجام می‌شوند؛ اما بعضی معاینات و آزمایشات هستند که همیشه برای تمام بیماران ضروری نیستند. مثلا آزمایشات میدان دید، گشاد شدن چشم و لکه‌ی چشمی همیشه ضروری نیستند و اگر بابت این آزمایشات پول اضافه پرداخت می‌کنید، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید.


از طریق جست‌و‌جو در اینترنت می‌توانید عینک‌های ارزان‌تر و با کیفیتی خوب پیدا کنید.

خرید اینترنتی عینک مشکلی ندارد

اینترنت معمولا جای خوب و ارزانی برای خریدن عینک است؛ پس بهتر است اول اینترنت را خوب جست‌وجو کنید چون ممکن است عینک‌های ارزان‌تر و با کیفیتی پیدا کنید.


چشم پزشکان باید برای شما نسخه‌ی عینک بنویسند

چشم پزشک از لحاظ قانونی باید پس از معاینه کردن شما، برای‌تان نسخه‌ی عینک بنویسد تا شما بتوانید از هرجا که خواستید عینک بخرید. البته چند سالی است که این قانون در مورد لنزهای طبی هم وضع شده است.


کودکان باید به چشم پزشک خاصی مراجعه کنند

چشم کودکان در پنج سال اول زندگی به‌سرعت رشد می‌کند و چشم پزشک کودک در تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی کودکان تخصص دارد. اگر کودک‌تان به عینک نیاز دارد، بهتر است به عینک‌فروشی‌هایی مراجعه کنید که مخصوص کودکان هستند و به این شکل می‌توانید سریع‌تر عینک مورد نظرتان را پیدا کنید.


عمل جراحی لازیک برای درمان ضعف بینایی‌ انجام می‌شود که امروزه بیشترین طرفدار را در عمل‌های چشم دارد.

تمام لیزرهایی که برای عمل لیزیک استفاده می‌شوند یکی نیستند

عمل جراحی  لیزیک هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند و بیماران زیادی برای درمان ضعف بینایی‌شان از این عمل استفاده می‌کنند. جراحانی که عمل لیزیک را انجام می‌دهند باید همواره به‌دنبال به‌روزرسانی کردن دستگاه‌‌ها باشند تا بتوانند بی‌خطر بودن عمل را برای بیمار تضمین کنند.  


تاثیر عمل لیزر همیشگی نیست

در حالی که عمل جراحی  لیزیک بینایی را 94 تا 98 درصد ترمیم می‌کند، 10٪ از بیماران دوباره به عمل نیاز پیدا می‌کنند. متاسفانه حتی پس از این عمل هم بینایی برای همیشه بدون نقص باقی نمی‌ماند و ممکن است به عینک مطالعه‌ی خود نیاز پیدا کنید. توجه داشته باشید که بعضی شرکت‌های بیمه عمل  لیزیک را یک نوع عمل زیبایی محسوب می‌کنند و آن را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. 


تمام قطره‌های آب‌سیاه بی‌خطر نیستند

آب‌سیاه، بیماری ناشی از آسیب‌دیدگی عصب بینایی است و ممکن است به کوری دائمی منجر شود. چشم پزشکان گاهی اوقات برای بیمارانی که آب‌سیاه دارند قطره کاهش فشار تجویز می‌کنند؛ اما دقت کنید بعضی از این قطره‌ها اثرات جانبی زیادی دارند و ممکن است خطرناک باشند. بهتر است در مورد این قطره‌ها تحقیق یا با چشم پزشک صبحت کنید تا از اثرات جانبی‌‌شان مطلع شوید. 


منبع : Readers