نکاتی در مورد دکوراسیون دفتر کار
دفتر کار، خانهی دوم شماست؛ جایی است که برای به دست آوردن سهمی از بازار، دنبال کردن فرصتهای جدید و رسیدن به رویاهایتان تلاش میکنید. دفتر کار همچنین میتواند نمایندهی کل شرکت باشد. در نتیجه دفتر مناسب باید ترکیبی از راحتی خانه و تصویری از کسب و کار شما باشد و احتمال اینکه دفتر کارتان این هدف را برآورده نکند و نیاز به تغییر دکوراسیون داشته باشد کم نیست.
فرقی نمیکند بهتازگی وارد دفتری جدید شدهاید یا میخواهید دکوراسیون دفتر قدیمیتان را تغییر دهید، ما نکات مهمی را در مورد طراحی دکوراسیون داخلی دفتر برایتان جمعآوری کردهایم؛ از این نکات استفاده کنید و مطمئن باشید در موفقیت کسب و کارتان تاثیر مثبتی خواهند داشت.
نگاه اول تاثیر زیادی دارد
وقتی هر روز زمان زیادی را در دفتر کار میگذارنیم، چشمپوشی کردن از چیزهایی که دیگران ممکن است ببینند کار سادهای است. پس خودتان را جای مراجعین بگذارید و به تصویری که دفترتان از شرکت منعکس میکند، اینکه محیطی فعال را نشان میدهد و اینکه در عین کاربردی بودن حس خوبی به کارکنان بدهد توجه کنید.
حتما از بیرون هم به دفتر نگاه کنید. تاثیری که تمیزی دفتر و محیط اتاق پذیرش روی مراجعین میگذارد روی دید آنها به کسب و کار شما تاثیر زیادی دارد.
در انتخاب مبلمان دقت کنید
خریدن مبلمان گرانقیمت هزینههای زیادی دارد و خرید مبلمان ارزان هم ضربهی شدیدی به ظاهر دفتر وارد میکند. سعی کنید مبلمان دفتر را یکی یکی خریداری کنید، به این شکل در خرید مبلمان انتخابهای بیشتری خواهید داشت و اگر هنگام خرید به هماهنگی طراحی و رنگ مبلمان دقت کنید، هیچ کس متوجه نخواهد شد مبلمان ست نیستند.
از رنگها استفاده کنید
دکوراسیون دفتر کار باید کاری که میکنید را منعکس کند. مثلا رنگهای مات برای محیط کار بانک یا ادارات مناسب هستند و برای کارهایی که خلاقانه و هنریتر هستند از رنگهای گرمتر و زندهتر استفاده میشود. به هر حال باید در مورد رنگآمیزی دفتر کار با توجه به فعالیتی که میکنید تصمیم بگیرید. همچنین سعی کنید برند شرکتتان را در دکوراسیون دفتر جای دهید. مسائلی مثل مکان نصب علامت تجاری یا رنگهای آن بهنظر بیارزش میآیند، اما تاثیرات روانی زیادی روی مشتریان احتمالیتان خواهند داشت.
خرت و پرتها را جمع کنید
بیشتر شرکتها پس از مدتی با مقدار زیادی کاغذ، جعبههای پرونده، مدارک و دیگر خرت و پرتهای دفتری مواجه میشوند. همیشه به خودمان میگوییم امروز مرتبشان خواهیم کرد و هیچوقت این کار را نمیکنیم. شاید دیگر وقتش رسیده روزی چند دقیقه برای مرتب کردن دفتر وقت بگذاریم؛ مدارک را بررسی کنید و آنهایی که دیگر استفادهای ندارند را دور بیاندازید. با روزی فقط چند دقیقه وقت صرف کردن برای مرتب کردن دفتر، پس از مدتی دفتری منظم و تمیز خواهید داشت و خودتان متوجه خواهید شد دفتر مرتب باعث میشود احساس بهتر و انرژی بیشتری داشته باشید.
از فضاها درست استفاده کنید
برای کسب و کارهای کوچک فضا همیشه یکی از مشکلات اصلی است. پس از اینکه از خرت و پرتهای دفتر خلاص شدید، نحوهی استفادهی کارکنان از فضای دفتر را بررسی کنید. اگر برای پیدا کردن چیزهایی که نیاز دارید زمان زیادی صرف میکنید یا وسایل جدیدی میخرید که بعدا متوجه میشوید به آنها نیاز نداشتهاید، وقتش رسیده دفترتان را سر و سامان دهید.
بهترین روش برای حل این مشکلات بهوجود آوردن فضاهای کاربردی است. اسناد و مدارک را در یک جا نگهداری کنید؛ دستگاه چاپ، کپی و فکس را در یک اتاق بگذارید. برای وسایل دفتر مکانهای خاص تعیین و فقط در صورت نیاز آنها را جایگزین کنید. همچنین میتوانید برای کسانی که تازه در دفتر مشغول به کار شدهاند بستههایی در نظر بگیرید که شامل تمام وسایل مورد نیاز آنها باشند.
خودتان را در جایگاه قدرت قرار دهید
تصمیماتی که در مورد جای مبلمان و نورپردازی دفتر میگیرید، تاثیر زیادی روی محیط کارتان خواهند داشت. میزتان را جایی قرار دهید که حریم خصوصی داشته باشید و در عین حال بتوانید با مراجعین و دیگر همکاران به راحتی ارتباط برقرار کنید. همچنین بهتر است بهجای چراغهای فلورسنت و پر نور از نورپردازی غیر مستقیم استفاده کنید و یادتان باشد همیشه از نور طبیعی حداکثر استفاده را ببرید.
به مسائل کارپژوهی توجه کنید
مشکلات مفصلی، کمردرد و ضعف بینایی میتوانند تاثیر زیادی روی عملکرد کارکنانتان داشته باشند. به همین دلیل است که طراحی منطبق بر اصول کارپژوهی فقط برایتان هزینه نخواهد داشت، بلکه سرمایهگذاری است که میتواند تا حد زیادی هزینههای شرکت را کاهش دهد. با توجه به مساحت دفتر و با کمک یک متخصص کارپژوهی مکانهای مناسب قرار دادن مانیتور، صفحه کلید و دیگر وسایل را تعیین کنید. سعی نکنید برای صرفهجویی در هزینهها مبلمان و صندلی غیر ارگونومیک خریداری کنید، حتی اگر میتوانید باید علاوه بر صندلی ارگونومیک وسایل دیگر مثل جای صفحه کلید و زیرپایی هم بخرید؛ در عوض کارکنانی شادتر و سالمتر خواهید داشت.
منظرهای زیبا
همهی ما آنقدر خوششانس نیستیم که از پنجرهی دفترمان منظرهای زیبا ببینیم؛ اما اگر چنین شانسی داشته باشیم، بین جلسات و درگیریهای کاری لحظهای از پنجرهی دفتر به منظرهای زیبا نگاه میکنیم و آرامش میگیریم.