قبول کنید بیشتر اوقات پس از ورزش کردن دوست دارید یک بشقاب پر فتوچینی یا یک کاسه‌ی بزرگ بستنی میل کنید. ورزش کردن باعث می‌شود اشتهای‌تان افزایش یابد و تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است به پرخوری هم منجر شود. اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، بهتر است تاکتیک‌هایی برای غلبه بر گرسنگی پس از ورزش در نظر بگیرید. در ادامه با تاکتیک‌هایی هوشمندانه آشنا می‌شوید که به شما کمک می‌کنند پس از ورزش کردن جلوی شکم‌تان را بگیرید. 


خودتان را سرگرم کنید

می‌توانید با انجام کارهایی مثل پرداخت قبوض، کارهای اداری و خواندن روزنامه سرتان را گرم کنید تا به فکر غذاهای خوشمزه نیفتید. طبق نتایج تحقیقات انجام شده، انجام کارهای ذهنی ساده پس از ورزش کردن می‌تواند باعث شود تا 100 کالری کمتر غذا بخورید. نکته‌ی جالب این است که اگر این کارها را انجام دهید و سپس روی مبل دراز بکشید و استراحت کنید ممکن است اشتهای‌تان بیشتر هم بشود. 


برای کاهش حس گرسنگی پس از ورزش باید هر سه تا چهار ساعت یک‌بار غذا بخورید.

هر سه تا چهار ساعت یک‌بار غذا بخورید

اگر به‌طور مرتب کالری بدن را تامین کنید میزان قند خون هنگام ورزش کردن و پس از آن در حد عادی باقی خواهد ماند. این باعث می‌شود زیادی گرسنه نشوید و وقتی غذا می‌خورید انسولین بیش از حد در بدن ترشح نشود و چربی اضافی هم ذخیره نشود. پس از ورزش کردن بدن تخلیه می‌شود و اگر گرسنه هستید باید غذا بخورید. اما بهتر است این کار را در چند نوبت در طول روز انجام دهید و مقدار غذایی که میل می‌کنید را کنترل کنید. از آن‌جایی که به این شکل بیشتر غذا خواهید خورد بهتر است میزان کالری هر وعده را بیش از 500 کالری در نظر نگیرید و کاری کنید در کل روز بیش از 1.600 کالری وارد بدن‌تان نشود. 


با هر وعده مقداری پروتئین میل کنید

پروتئین نه‌تنها انرژی عضلات را پس از ورزش کردن تامین می‌کند، بلکه با تحریک کردن هورمون‌هایی که باعث می‌شوند احساس سیری کنید اشتها را تحت کنترل نگه می‌دارد. مواد غذایی پروتئینی که می‌توانید پس از ورزش کردن استفاده کنید شامل تخم‌مرغ، شیر، ماست، جودوسر و پنیر لور می‌باشند. آجیل، لوبیا، ماهی، گوشت بدون چربی و گوشت طیور هم از منابع خوب پروتئین محسوب می‌شوند. 


مصرف بیشتر فیبر حل‌شدنی در رژیم غذایی موجب افزایش حس سیری و کاهش ورزن می‌شود.

فیبر زیاد مصرف کنید

غذاهای حجیم باعث می‌شوند بیشتر احساس سیری کنید و تحقیقات جدیدی که در دانشگاه دولیت جورجیا انجام شده نشان می‌دهد رژیم غذایی که فیبر حل‌شدنی زیادی داشته باشد سلامت معده را تضمین می‌کند و به کاهش وزن منجر می‌شود. سعی کنید روزی 25 تا 30 گرم فیبر حل‌شدنی مصرف کنید و حداقل 5 گرم از هر وعده غذایی‌تان فیبر باشد. برای وعده‌های اصلی نصف فنجان لوبیا سیاه، یک فنجان سوپ لپه، یا یک فنجان اسفناج پخته شده با نصف فنجان هویج خام میل کنید. برای میان‌وعده هم می‌توانید یک سیب به‌علاوه‌ی یک مشت آجیل داشته باشید. 


آب بدن را تامین کنید

ورزش کردن به تشنگی منجر می‌شود و خیلی‌ها تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند. دفعه‌ی بعد که پس از ورزش احساس گرسنگی کردید اول آب نوشیدن را امتحان کنید. درست است که با عرق کردن الکترولیت از دست می‌دهید، اما بهتر است از نوشیدنی‌های ورزشی دوری کنید چون معمولا پر از شکر و کالری هستند. به‌جای آن نصف قاشق چای‌خوری نمک دریایی به آب اضافه کنید و بنوشید یا نیمی از یک موز را میل کنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که آب نوشیدن فقط مختص پس از ورزش نیست و باید یک بطری آب با خود به باشگاه ببرید هر 15 تا 20 دقیقه مقداری آب بنوشید. 


منبع : Prevention