برخی متخصصین غدد که غده ی تیروئید نیز در حوزه ی تخصص آن‌ها قرار می گیرد، گاهی اوقات در تشخیص مشکل تیروئید بیماران خطرآفرین می شوند. با خواندن‌ این مطلب از چهار تشخیص نادرستی که در تشخیص مشکل تیروئید شما ممکن است اتفاق بیافتد آگاه خواهید شد.

TSH شما عادی است
بسیاری از متخصصین غدد آزمایش هورمون تحریک کننده ی تیروئید یا TSH را فقط یکی از راه ‌های تشخیص تیروئید می دانند. با این حال برای برخی از پزشکان این آزمایش به عنوان آزمایش استاندارد تشخیص تیروئید شناخته می شود. بعضی متخصصین غدد هر عددی در محدوده ی مرجع یعنی 0.40 تا 4.0 را «عادی» می دانند و دیگر پزشکان تصور می کنند برای پرکار دانستن تیروئید TSH باید 10 باشد.

 برخی متخصصین غدد میزان هورمون‌های اصلی تیروئید یعنی T4 و T3 آزاد، یا آنتی بادی‌ هایی که به بیماری خود‌ایمنی تیروئید منجر می شوند را بررسی نمی کنند. این یعنی ممکن است T3 و T4 بیمار پایین باشد، یا آنتی ‌بادی ‌هایی داشته باشد که نشان دهند تیروئید در حال نابود کردن خودش است؛ اما TSH او در محدوده ی مجاز باشد. در این صورت متخصص غددی که تنها به بررسی آزمایش TSH اتکا می کند به او خواهد گفت: «وضعیت TSH شما عادی است» که باعث می شود تصور نادرستی در ذهن فرد شکل بگیرد.

پرکاری تیروئید شما به اضافه وزن تان ربطی ندارد
غده ی تیروئید اصلی ترین غده ی فرایند سوخت و ساز بدن است. با این وجود بعضی متخصصین غدد ادعا می کنند پرکاری تیروئید ربطی به اضافه وزن ندارد. برخی متخصصین غدد ممکن است بیماران را به پرخوری متهم کنند و یا به ورزشکارانی که مشکل تیروئید دارند بگویند باید بیشتر ورزش کنند. آنها نمی توانند پیچیدگی رابطه ی تیروئید با وزن بدن را درک کنند.

ندول یا گرهک تیروئید ساختارهای سفتی هستند که روی این غده بوجود می آیند.

اگر تیروئید شما ندول داشته باشد، باید آن را خارج کرد
بسیاری از بیماران تیروئیدی مشکل ندول یا گرهک تیروئید دارند؛ ساختارهای سفتی که روی این غده به وجود می آیند. ندول مورد بحث می تواند بزرگ باشد، سرعت رشد بالا یا مشخصات مشکوکی داشته باشد که در سی تی اسکن یا سونوگرافی مشخص می شود. با این حال قبل از انجام عمل جراحی برای خارج کردن غده ی تیروئید باید آزمایشات FNA صورت بگیرد تا مشخص شود گرهک مذکور سرطانی است یا نه.
اگر سرطانی باشد، درمان جراحی و خارج کردن غده است. اما نتایج بیشتر آزمایشات FNA نامشخص یا منفی است. اگر نتیجه ی آزمایش FNA شما نامشخص بود، قبل از موافقت با عمل جراحی، درخواست آزمایش تأیید درستی آزمایش تیروئید بدهید. این آزمایش روی نتایج آزمایش FNA شما انجام می شود و می تواند نتایج نامشخص را شفاف سازی کند. از آنجایی که برخی ندول ها خوش خیم هستند، این آزمایش می تواند به شما کمک کند از عمل جراحی و یک عمر پرکاری تیروئید در امان بمانید.

باید به روانپزشک مراجعه کنید
«اگر تیروئید پرکار دارید و برای درمان لوتیروکسین مصرف می کنید، TSH شما نیز در محدوده ی مجاز است و با این حال احساس خوبی ندارید، حتما باید به یک روانپزشک مراجعه کنید».یک متخصص غدد که اطلاعات به روزی داشته باشد هرگز چنین چیزی به شما نخواهد گفت. این نقطه نظر در راهنمای تیروئید پرکار سال 2014 که توسط انجمن تیروئید آمریکا تهیه شده رد شد.

اگر تیروئید پرکار دارید، لوتیروکسین مصرف می کنید و TSH شما نیز در محدوده ی مجاز است، قبل از مراجعه به روان پزشک بهتر است به دنبال یک متخصص غدد دیگر باشید؛ متخصص بهره مند از دانش روز که همه ی جوانب را در کنار یکدیگر بررسی کند و:
  • مشخص کند TSH شما مساعد است؛ نه فقط در محدوده ی مجاز
  • T4 و T3 شما را آزمایش کند و با دارو میزان آن‌ها را به سطح مطلوب برساند.
  • سطح T3 وارون شما را بررسی کند و بتواند مشکلات دیگری که تشدید کننده ی علائم هستند را تعیین و به آنها رسیدگی کند.
  • در مورد مسائل دیگر از قبیل تعادل غدد فوق کلیوی، کاستی های تغذیه ای و عدم تعادل در هورمون ها شما را راهنمایی کند.

منبع : Holtorfmed