گیاه‌خواران دلایل بسیار متفاوتی برای انتخاب رژیم غذایی بدون گوشت دارند. اعتقاد به بعضی دیدگاه‌های مذهبی مانند جین‌گرایی، هندوئیسم و بعضی شاخه‌های بودائیسم مستلزم به داشتن  چنین رژیم غذایی است. بعضی دیگر نسبت به زندگی حیوانات و حق زیستن آن‌ها حساسیت بیشتری نشان می‌دهند یا هزینه‌های زیست‌محیطی پرورش حیوانات را تایید نمی‌کنند. بعضی دیگر نیز به‌خاطر سلامتی خود از رژیم غذایی گیاه‌خواری پیروی می‌کنند و یکی دیگر از مزایای اصلی گیاه‌خواری در کاهش هزینه‌ها و مخارج است. هرچند افراد اندکی حاضر هستند که صرفا به این خاطر خوردن گوشت را کنار بگذارند، ولی صرفه‌جویی در هزینه‌ها رژیم غذایی گیاه‌خواری را مرقوم به‌صرفه‌تر می‌کند.


مزایای زیست‌محیطی

در کشتارگاه‌‌ها فقط با حیوانات بدرفتاری نمی‌شود، بلکه پرورش صنعتی حیوانات به محیط‌زیست هم آسیب می‌زند. فضولات حیوانی هرزآب‌های زیان‌آوری را راه می‌اندازند که زمین و آب‌های اطراف را آلوده می‌سازند. اگر به‌خوبی از حیوانات نگهداری نشود، این مزرعه‌های صنعتی می‌توانند به مرکز انتشار بیماری‌های خطرناکی مثل سالمونلا تبدیل شوند که از طریق گوشت‌ به انسان نیز سرایت می‌کند.

حتی اگر گوشت حیوانات از مزرعه‌های پرورش صنعتی هم تامین نشود، باز هم مشکلات زیست‌محیطی آن باقی خواهند ماند. پرورش حیوانات برای گوشت راهی ناکارآمد برای تامین غذای انسان است. نسبت به کشت هر کیلوگرم گندم، زمین، آب و انرژی بیشتری برای پرورش هر کیلوگرم گوشت به‌کار گرفته می‌شود؛ این یعنی این‌که هر چه گوشت بیشتر در رژیم غذایی‌تان  باشد، منابع طبیعی بیشتری هم از بین می‌روند. پرورش حیوانات برای گوشت‌شان آسیب‌های مهم دیگری هم دارد که از جمله می‌توان به افزایش گرمای زمین، هدر رفتن آب، تخریب جنگل‌ها، مقاومت بیشتر در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها و هدر رفتن مواد غذایی بیشتر  اشاره کرد.


بعضی از گیاه‌خواران حامی حقوق حیوانات هستند و معتقدند حیوانات هم مانند انسان‌ها حق زندگی دارند.

حق حیات حیوانات

بسیاری از گیاه‌خواران خوردن گوشت را به این خاطر کنار می‌گذارند که از ذبح حیوانات ناراحت می‌شوند. بعضی از گیاه‌خواران حامی حقوق حیوانات هستند و معتقدند که حیوانات نیز مانند انسان‌ها حق زندگی دارند. آن‌ها استدلال می‌کنند که کشتن یک حیوان درست مانند کشتن یک انسان است و تنها زمانی موجه است که برای حفظ جان خود مجبور به این کار شویم.  از آن‌جا که انسان‌ها بدون گوشت هم می‌توانند زنده بمانند، کشتن حیوانات برای گوشت‌شان کار اشتباهی است.

بعضی دیگر از گیاه‌خواران اخلاق‌مدار، بزرگ‌ترین مسئله‌ی اخلاقی خوردن گوشت را کشتن حیوانات نداسته، و رنجی که حیوانات باید در مزرعه‌های پرورش و کشتارگاه‌های صنعتی متحمل شوند را مسئله‌ی اساسی می‌دانند. به گزارش انجمن پیشگیری از بدرفتاری با حیوانات آمریکا ASPCA، حدود 99% از مواد غذایی که از حیوانات گرفته می‌شود از مزرعه‌های کارخانه‌ها تهیه می‌شود. این انجمن می‌گوید این کارخانه‌ها روی سودآوری و بهره‌وری به بهای حیات حیوانات تمرکز کرده‌اند و آن‌ها هم برای به حداکثر رساندن سود خود کارهایی از قبیل موارد زیر را انجام می‌دهند.

  • حیوانات را چنان تنگ هم قرار می‌دهند که حتی نمی‌توانند از سر جای خود تکان بخورند.
  • مدفوع حیوانات چنان پشت‌شان تلنبار می‌شود که بخار آمونیاک قوی و آزاردهنده‌ای از خود متصاعد می‌کند.
  • روشنایی فضای پرورشگاه‌ها را به نحوی دست‌کاری می‌کنند تا حیوانات را به رشد سریع‌تر ترغیب کنند.
  • جفت‌گیری حیوانات را به‌صورت گزینشی انجام می‌دهند تا رشد سریعی داشته باشد که در نتیجه، درد مزمن و دیگر مشکلات برای آن‌ها پیش می‌آید.
  • به حیوانات آنتی‌بیوتیک یا هورمون تزریق می‌کنند.
  • حیوانات ماده را در اکثر زمان زندگی‌شان باردار نگه می‌دارند.
  • حیوانات تقریبا هیچ مراقبت دامپزشکی نمی‌بینند.
  • دم، پنجه یا منقار حیوانات را می‌برند تا راحت‌تر مدیریت شوند.


گیاه‌خواری در کاهش مشکلات قلبی،کلسترول، فشار خون و افزایش وزن تاثیر چشم‌گیری دارد.

مزایای گیاه‌خواری برای تندرستی

رژیم غذایی گوشت‌ محور عادی برای تندرستی و سلامتی روش ایده آلی نیست. طبق نتایج تحقیقاتی که در سال 2014 منتشر شد، اغلب آمریکایی‌ها بیش از حد چربی اشباع‌شده مصرف می‌کنند و دیگر مواد غذایی مانند فیبر و ویتامین‌های خاص به میزان کافی جذب نمی‌کنند. ولی رژیم غذایی گیاه‌خواران بیشتر به مصرف میوه‌جات، سبزیجات، غلات و حبوبات گرایش دارد و این‌ها همان مواد غذایی هستند که متخصصین تغذیه بر خوردن آن‌ها تاکید می‌کنند. به‌طور کلی، تحقیقات نشان می‌دهد که گیاه‌خواران نسبت به گوشت‌خواران سالم‌تر هستند. در تحقیقات سال 2009 که توسط انجمن دیابت آمریکا منتشر شد، معلوم شد که مزایای گیاه‌خواری برای تندرستی شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش خطر مرگ ناشی از امراض قلبی
  • کاهش میزان کلسترول LDL 
  • پیشگیری از ابتلا به فشار خون نرخ
  • پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دوم
  • پیشگیری از اضافه‌وزن
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان

البته راه‌های بسیار متفاوتی برای گیاه‌خواری وجود دارد که بعضی از آن‌ها نسبت به بقیه سالم‌تر هستند. مثلا رژیم غذایی بستنی و چیپس اصولا گیاه‌خواری محسوب می‌شود ولی قطعا راه خوبی برای بهبود سلامتی‌تان نیست. اصولا گیاه‌خواران با خوردن غلات، میوه‌جات، سبزیجات، خشکبار و سویا بیشتر می‌توانند مواد مغذی لازم برای بدن را جذب کنند و ریسک ابتلا به بیماری‌ها را در خود کاهش دهند.


منبع : Moneycrashers