آب مروارید رایج‌ترین دلیل نابینایی بین افراد بالای 40 سال است. در واقع، تعداد بیماران مبتلا به آب مروارید از تعداد مجموع بیماران مبتلا به آب سیاه، انحطاط لکه‌ای و بیماری شبکیه بیشتر است. اما لازم نیست نگران باشید چون نکاتی وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید از ابتلا به آب مروارید پیشگیری، یا اگر به آن مبتلا شده‌اید پیشرفت آن را کند کنید. اما منتظر نمانید تا بینایی‌تان ضعیف شود، به خواندن ادامه دهید و نکاتی را بیاموزید که از همین امروز می‌توانید در زندگی خود استفاده کنید. 


سالم زندگی کنید

سیگار کشیدن ضررهای زیادی برای شما و نزدیکان‌تان دارد اما باید بدانید که سیگار ممکن است برای سلامت چشم‌ها هم مضر باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که سیگار کشیدن می‌تواند احتمال مبتلا شدن به آب مروارید را افزایش دهد. اگر برای ترک سیگار به دلیلی دیگر نیاز دارید می‌توانید به سلامت چشمان‌تان فکر کنید. علاوه بر سیگار کشیدن مصرف  مشروبات الکلی هم می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قر ار دهد. 


مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین E و C خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

تغذیه سالم داشته باشید

مطالعات نشان می‌دهند کسانی که دیابت دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند. به همین دلیل داشتن رژیم غذایی سالم و پایین نگهداشتن قند خون برای سلامت کلی و بینایی شما مفید است. داشتن رژیم غذایی سالم باید برای همه یک اولویت باشد. بهتر است سبزیجات بیشتری مصرف کنید. مکمل‌ها هم روش خوبی برای دریافت مواد مغذی که به اندازه کافی وارد بدن‌مان نمی‌شوند به حساب می‌آیند. مواد غذایی که آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن، سلنیوم و ویتامین‌های C و E دارند می‌تواند پیشرفت آب مروارید را کند کنند. 


از چشمان خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

اگر از چشمان خود در برابر اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید محافظت کنید ‌آن‌ها حتما از شما متشکر خواهند بود. اشعه‌ی ماورای بنفش خورشید، حتی در افراد جوان، می‌تواند سرعت تشکیل آب مروارید را بیشتر کند. برای این‌که کمتر در معرض اشعه‌ی مضر خورشید باشید، وقتی از خانه خارج می‌شوید کلاه لبه‌دار بر سر بگذارید و همیشه عینک آفتابی همراه  داشته باشید. 


به چشم پزشک مراجعه کنید

حتی اگر بینایی شما سالم و بدون اشکال است حتما باید سالی یک‌بار برای معاینه چشم به چشم‌ پزشک مراجعه کنید. به این شکل چشم پزشک می‌تواند نشانه‌های آب مروارید، آب سیاه، انحطاط لکه‌ای و دیگر بیماری‌های چشمی را شناسایی کند. 


منبع : Vsp