ریزش مو یکی از مشکلات رایج و بیشتر گریبان‌گیر آقایان است. افرادی که با مشکل کچلی دست و پنجه نرم می‌کنند سراغ روش‌های درمانی مختلفی می‌روند اما یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از ریزش مو داشتن تغذیه‌ای مناسب است. همان‌طور که در بخش اول گفتیم، این‌ها مواد غذایی هستند که از ریزش مو و نازک شدن آن جلوگیری می‌کنند و نه‌تنها پیاز مو را تقویت می‌کنند بلکه بسیار خوشمزه هم هستند. 


پودر پاپریکا

میزان مواد معدنی و ویتامین‌های پاپریکا آن‌قدر زیاد است که یک قاشق غذاخوری از آن می‌توانید بیش از قرص‌های ویتامین برای موهای شما مواد مغذی فراهم کند. پاپریکا سرشار از بتاکاروتن و ویتامین E است و یکی از ادویه‌هایی است که میزان زیادی ویتامین C دارد. به‌علاوه یکی از منابع غنی ویتامین B هم هست و بیش از همه ویتامین B2 و B6 و B9 دارد. ویتامین B6 علاوه بر پیشگیری از ریزش مو از سفید شدن مو هم جلوگیری می‌کند. علاوه بر همه‌ی این‌ها، پاپریکا مقدار زیادی آهن دارد که باعث می‌شود اکسیژن کافی به مو برسد. 


مغز گندم

اگر ریزش مو دارید حتما مغز گندم را در رژیم غذایی خود قرار دهید. مغز گندم سرشار از موادی است که رشد مو را تقویت می‌کنند. این دانه منبع غنی ویتامین E و زینک است. هم‌چنین مقدار قابل توجهی ویتامین B6 دارد که جذب زینک از طریق روده‌ها را آسان‌تر می‌کند. به‌علاوه مغز گندم منبع غنی مس است. کمی آرد مغز گندم به نان، میلک‌شیک یا پن‌کیک اضافه کنید؛ مغز گندم با این‌که مواد مغذی زیادی دارد مزه‌ی آن در غذا قابل شناسایی نیست. اگر می‌خواهید مغز گندم را ذخیره کنید یادتان باشد به خاطر چربی‌های اشباع‌نشده‌ای که دارد سریع خراب می‌شود؛ برای این‌که عمر آن طولانی‌تر شود در یک محفظه‌ی دربسته در جایی  خشک و خنک و دور از نور آفتاب آن را انبار کنید. 


آلو سرشار از مس و زینک است که این مواد معدنی به عملکرد درست بدن و رشد مو کمک می‌کنند.

آلو

این میوه که سرشار از مس و زینک است، بی‌شک یکی از بهترین مواد غذایی برای جلوگیری از ریزش مو است. با این‌که بدن به مقدار کمی مس نیاز دارد، این ماده‌ی معدنی برای عملکرد درست بدن و رشد مو ضروری است. مس باعث می‌شود ریزش مو کاهش یابد و تارهای مو ضخیم‌تر شوند. هم‌چنین مس رنگ مو را تقویت و از سفیدی زودرس مو جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر، نقش مهمی در تولید سلول‌های جدید و نگهداری از غدد تولیدکننده چربی که موها را درخشان می‌کنند بازی می‌کند. رژیم غذایی باید مس و زینک را در کنار هم داشته باشد چون تعادل میان مصرف این دو اهمیت زیادی دارد. اگر زینک زیاد وارد بدن کنیم از جذب مس جلوگیری می‌کند و مقدار زیاد مس می‌تواند سمی باشد. 


جودوسر

خوردن یک کاسه جودوسر برای صبحانه شروع خوبی برای روز است. جودوسر بسیار مغذی و سرشار از ویتامین B، مس و زینک است. این ماده‌ی غذایی هم‌چنین منبع غنی پروتئین گیاهی است. بهتر است قبل از خوردن جودوسر بگذارید چند ساعت خیس بخورید. جودوسر خیس نخورده مثل دیگر دانه‌ها فیتیک اسید دارد که از جذب کلسیم، منیزیم، آهن، مس و زینک از طریق روده‌ها جلوگیری می‌کند. 


جلبک دریایی اسپیرولینا

جلبک دریایی اسپیرولینا سرشار از مواد مغذی است و یکی از بهترین فوق غذاهای دنیا محسوب می‌شود. این جلبک دریایی منبع غنی مواد مغذی است که از ریزش مو جلوگیری می‌کنند و از آن در بسیاری از داروهای جلوگیری و درمان ریزش مو استفاده می‌شود. اسپیرولینا سرشار از مس و آهن است که برای جلوگیری از ریزش مو ضروری هستند. اما این گیاه دریایی مواد مفید دیگری مثل ویتامین‌های E و C و بتاکاروتن نیز دارد. می‌توانید پودر اسپیرولینا را در سوپ، سس یا آب‌میوه بریزید و ارزش غذایی آن‌ها را افزایش دهید. 


هویج به دلیل داشتن ویتامین A از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

هویج

احتمالا می‌دانید هویج برای بینایی مفید است، اما نمی‌دانید که می‌تواند از ریزش مو هم جلوگیری کند. هویج یکی از بهترین منابع طبیعی بتاکاروتن است و به‌خاطر خاصیت آنتی‌اکسیدانش رشد و سلامت مو را تقویت می‌کند. هم‌چنین به ریزش مو و نازک شدن آن به کمبود ویتامین A مربوط می‌شود که هویج منبع غنی آن است. میزان بتاکاروتن در هویج پخته بیشتر است و راحت‌تر در بدن جذب می‌شود.


نخود

نخود غذایی پرفایده است که در غذاهای هندی و خاورمیانه مثل فلافل استفاده می‌شود. این ماده‌ی غذایی برای رژیم غذایی کسانی که از ریزش مو رنج می‌برند هم بسیار مناسب است و سرشار از موادی مثل ویتامین B و C و زینک است که برای جلوگیری از ریزش مو مفیدند. نخود هم‌چنین می‌تواند برای گیاه‌خواران منبع غنی از پروتئین گیاهی باشد. 


سیب‌زمینی شیرین

با اضافه کردن سیب‌زمینی شیرین به رژیم غذایی می‌توانید رژیم ضد ریزش موی خود را موثرتر هم بکنید. سیب‌زمینی شیرین یکی دیگر از مواد غذایی است که سرشار از مواد مغذی ضد ریزش مو هستند. انواع نارنجی، زرد و صورتی آن از غنی‌ترین منابع بتاکاروتن محسوب می‌شوند. سیب‌زمینی شیرین هم‌چنین سرشار از ویتامین C، مس و آهن است. مطالعات نشان می‌دهد سیب‌زمینی شیرینی پروتئین‌هایی دارد که خاصیت آنتی‌اکسیدان دارند.


منبع : Healwithfood